دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با ایلنا:
فشاری که «مصوبه کنکوری شورا» به دانشآموزان وارد کرده شدید است، پس باید آن را تعدیل کنیم/ممکن است مجلس بهخاطر فشارهای عدهای به «اصلاح سهمیهها» ورود نکند
تصمیمگیری درباره مصوبه کنکور تا ۲ هفته دیگر در دستور قرار میگیرد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگرچه مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور امتیازاتی داشته از جمله اینکه دانشآموزان به مدرسه بازگشتهاند و به کتاب و معلم توجه شده است، اما فشار شدیدی هم به دانشآموزان وارد میشود که پس باید آن را تعدیل کنیم، این موضوع درست است و ما هم آن را قبول داریم.
حجت الاسلام والمسلمین «عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اینکه اخیرا با قاطعیت اعلام کردهاید که حتی اگر مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور هم تغییر کند، از ۳ سال دیگر اجرا خواهد شد، در حالی که عضو کمیسیون آموزش بر این نظر است، شورا میتواند مصوبه جدیدی در اصلاح مصوبه قبل خود داشته باشد تا اصلاحیه زودتر از سه سال اجرایی شود، اظهار کرد: اولا مجلس نمیتواند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را نقض کند؛ کما اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نمیتواند مصوبات مجلس را نقض کند و همانطور که مجلس نمیتواند مصوبات شورای عالی امنیت ملی یا شورای عالی فضای مجازی را نقض کند؛ یعنی این سه شورا، شوراهایی حاکمیتی هستند و مجلس نمیتواند مصوبات آنها را نقض کند. کما اینکه مراجع قضایی هم نمیتوانند ورود کنند. بنابراین، این خود شورای عالی انقلاب فرهنگی است که باید تشخیص دهد که میتواند مصوبه را اصلاح کند یا نمیتواند؛ نه کمیسیون مجلس که رأی آن هم مساوی با رأی کل مجلس نیست.
تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی کاملا کارشناسانه است
وی ادامه داد: نکته دوم این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی حتما با شور و مشورت نخبگان و صاحبنظران تصمیم میگیرد؛ یعنی ما به همین دلیل در بحث تاثیر معدل از کمیسیون آموزش و مرکز پژوهشهای مجلس و همچنین وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش و حتی در تحقیقی پیمایشی از خانوادهها، دانش آموزان و معلمان نظرسنجی کردیم و نظرات را گرفتیم فقط برای اینکه تصمیممان کاملا کارشناسانه باشد.
تغییر در مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور، خلاف عدالت است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: این حرف درست است که شورای عالی انقلاب فرهنگی میتواند مصوب کند که مثلا تأثیر قطعی معدل از پایه یازدهم و دوازدهم باشد یا فقط پایه دوازدهم و هیچ مشکلی ندارد و این در اختیار شورا است. اما آنچه من در گفتوگوی ویژه خبری در تلویزیون گفتم مبنی بر اینکه اگر مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور هم تغییر کند، از ۳ سال دیگر اجرا خواهد شد، به این دلیل بود که غیر از این خلاف عدالت است، چرا که به هرحال عدهای از دانش آموزان امسال زحمت کشیدهاند و امتحانات پایه دهم را دادهاند و سال بعد به پایه یازدهم و دو سال بعد به پایه دوازدهم میروند و امتحان این پایهها را نیز خواهند داد.
عدهای از دانش آموزان امسال زحمت کشیدهاند و امتحانات پایه دهم را دادهاند و سال بعد به پایه یازدهم و دو سال بعد به پایه دوازدهم میروند و امتحان این پایهها را نیز خواهند داد، بنابراین اگر بخواهیم عدالت آموزشی را رعایت کنیم باید اجازه بدهیم، دو سال دیگر از این تاثیر معدل استفاده کنند.
خسروپناه گفت: بنابراین با این زحمتی که بچهها کشیدهاند، درس خواندهاند و امتحان دادهاند که تأثیر قطعی بر کنکورشان داشته باشد، اگر ما ناگهان مصوبه را لغو کنیم؛ هم وزارت آموزش و پرورش هزینه سنگینی داده، چرا که نیروهای زیادی وقت گذاشتهاند و هم خود دانشآموزان همانطور که اشاره کردم زحمت زیادی کشیدهاند. بنابراین اگر بخواهیم عدالت آموزشی را رعایت کنیم باید اجازه بدهیم، دو سال دیگر از این تاثیر معدل استفاده کنند. بنابراین من با قاطعیت گفتم این خلاف عدالت است.
درباره تاثیر معدل پایههای دهم و یازدهم اختلاف نظر است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: البته تصمیم با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ اگر شورا تصمیمی بگیرد -ولو خلاف عدالت باشد- و مصوب شود، همه باید تبعیت کنند. البته قطعا طبق نظرسنجیهایی که گرفتیم، اصلاحاتی در این مصوبه صورت میگیرد. این را هم بگویم که ممکن است در نهایت اکثریت اعضای شورا بر همین مصوبه قبلی تأکید کنند و من اطلاعی در این مورد ندارم تا نظر بدهم. اما با نظرسنجیهایی که دیدیم به نظر میرسد، روی پایه دهم نظراتی باشد. البته روی پایه یازدهم هم نظراتی هست.
افراد را متهم نکنیم؛ اساس همه نظرات از روی دلسوزی و کار کارشناسی است
وی خاطرنشان کرد: هم شخص وزیر آموزش و پرورش و هم عزیزانی که در این زمینه ذینفع هستند در جلسه شورا حضور مییابند و نظرات کارشناسیشان را مطرح میکنند. قطعا همه دوستان دلسوزانه نظر میدهند. من اینجا خواهش میکنم به این نکته توجه داشته باشیم که افراد را متهم نکنیم. بدون شک نظرات مختلف که داده میشود بر اساس دلسوزی و کار کارشناسی است. ما نیز ان شاءالله طبق آن نظرات کارشناسی، جمعبندی شورا را خواهیم داشت.
مصوبه فعلاً این است: تاثیر قطعی معدل پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در کنکور.اگر این مصوبه تغییری پیدا نکند، همین مصوبهای که الان هست باید اجرا شود. اما فکر میکنم این موضوع تا دو هفته دیگر در دستور قرار بگیرد.
تصمیم گیری درباره مصوبه کنکور تا ۲ هفته دیگر در دستور قرار میگیرد
خسروپناه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه اجماع دولت و مجلس بر تاثیر قطعی معدل بر پایه دوازدهم است و در پایه یازدهم و دهم اختلاف نظر وجود دارد، ممکن است با اصلاح مصوبه کنکوری، فقط شاهد تاثیر قطعی معدل بر پایه مورد اجماع باشیم؟ گفت: باید صبر کنیم تا جلسه شورا برگزار شود. مصوبه فعلاً این است: تاثیر قطعی معدل پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در کنکور.اگر این مصوبه تغییری پیدا نکند، همین مصوبهای که الان هست باید اجرا شود. اما فکر میکنم این موضوع تا دو هفته دیگر در دستور قرار بگیرد. چون هنوز وزارت آموزش و پرورش نظرش را کتباً به ما نداده است. از شورای عالی آموزش و پرورش هم استعلام کردهایم و نظر کتبی ندادهاند. باید نظرات کتبی بیاید که ما این را در صحن شورا مطرح کنیم.
دانش آموزان فراوانی التماس کردهاند که مصوبه کنکوری شورا لغو نشود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه وزیر آموزش و پرورش مصوبه کنکوری شورا را باعث افزایش استرس دانشآموزان دانستهاند و از طرفی اعضای کمیسیون آموزش هم خواهان لغو این مصوبه هستند تا جایی که رییس مجلس آقای قالیباف نیز خواهان بازنگری این مصوبه شدهاند، علت پافشاری شورا بر این مصوبه علیرغم این مخالفتها چیست؟ گفت: برخی افراد نسبت به بخشها یا حتی کلیت مصوبه ممکن است اعتراض داشته باشند و البته افراد زیادی چه در مجلس و چه در بین صاحبنظران و مسئولان تعلیم و تربیت کشور هم موافق آن هستند که مناسب است نظرات آنها نیز منتشر شود، ما باید به دو نکته توجه کنیم؛ یکی اینکه معلمان و دانش آموزان فراوانی به من نامه نوشتهاند، امضاء، نامه و پیامهای آنان موجود است که التماس کردهاند که این مصوبه لغو نشود. از رسانهها درخواست دارم که نظرات طرفین را منتشر کنند.
بالای ۹۰ درصد معلمان میگویند «مصوبه کنکور» درست است و نباید تغییر کند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: این مصوبه در دوره دبیری من در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب نشده است. من نه به این مصوبه رأی دادهام و نه دخالتی در آن داشتهام و کاملاً بیطرفم، اما تحقیق پیمایشی از تقریباً بالای ۹۰ درصد معلمان میگوید این مصوبه، مصوبه درستی است و نباید تغییر کند. در سفرهای استانی من، در زیارتهایم از قم و مشهد یا هنگام شرکت در جلسات مدارس، دانشآموزان فراوانی اصرار دارند مصوبه را به هم نزنید.آنها میگویند ما قبلاً مدام در کلاسهای کنکور بودیم و فقط تست یاد میگرفتیم، اما الان دانش یاد گرفتهایم.
بخش عظیمی از اساتید دانشگاه میگویند دانشجویانی که امسال و سال گذشته در آزمون شرکت کردهاند (یعنی بر مبنای مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه راه یافتهاند) سواد بیشتری دارند و ما احساس میکنیم با دانشآموزانی مثل دهههای قبل مواجهیم.
وی اضافه کرد: بخش عظیمی از اساتید دانشگاه میگویند دانشجویانی که امسال و سال گذشته در آزمون شرکت کردهاند (یعنی بر مبنای مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه راه یافتهاند) سواد بیشتری دارند و ما احساس میکنیم با دانشآموزانی مثل دهههای قبل مواجهیم. پس من خواهشم این است که خبرگزاری محترم ایلنا و دیگر رسانههای عزیز کشور در خبرها عدالت را داشته باشند و همه نظرات را منصفانه نقل کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به اینکه همانطور که دانش آموزان زیادی حمایت خود از مصوبه کنکوری شورا را به جنابعالی ابراز داشتهاند، اعضای کمیسیون آموزش هم میگویند، پیامهای بسیاری از سوی دانشآموزان مخالف این مصوبه دریافت میکنند، چه پاسخی برای مخالفان دارید؟ گفت: من هم پیامهای مخالف و موافق زیادی دارم که از طرق مختلف ارسال میشود. از هر دو طرف موافق و مخالف پیام هست. بعضا پیامهای مخالف هم اینطور است که وقتی جواب میدهم و میگویم شمارهای بدهید تا تلفنی صحبت کنیم، شمارههایشان جواب نمیدهد. به طور مثال پریروز کسی پیام داده بود من معلمی هستم که مخالف این مصوبهام، اما وقتی گفتم شمارهتان را بدهید تا با هم تلفنی صحبت کنیم، ایشان شمارهای نداد. به او گفتم، شما که معلم هستید اسم و مشخصاتتان را بگویید که کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و صحبت کنند، اما نداد. بپذیرید که جدا از عدهای که نقد منصفانه و دلسوزانه دارند، عدهای هم ذینفعند و به دنبال این مسائل هستند.در هر صورت در اتاق ما به روی همه باز است و به همه گفتهایم بیایید و حرفهایتان را بزنید.
پریروز فردی پیام داده بود؛ من معلمی هستم که مخالف این مصوبهام، اما وقتی گفتم شمارهتان را بدهید تا با هم تلفنی صحبت کنیم، ایشان شمارهای نداد. بپذیرید که جدا از عدهای که نقد منصفانه و دلسوزانه دارند، عدهای هم ذینفعند و به دنبال این مسائل هستند.
واکنش به آسیبهای روانی مصوبه کنکور برای دانشآموزان و والدین
خسروپناه در واکنش به دغدغههای وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تفاوت ماهوی مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور با سند تحول بنیادین به واسطه تکساحتی و آموزشزده کردن نظام آموزشی و همچنین آسیبهای روانی و عاطفی ناشی از آن دانشآموزان و والدین گفت: وزیر آموزش انصافاً دغدغههایی جدی دارند و حتماً در شورا مطرح میکنند و ما هم به این دغدغهها توجه داریم. اگرچه این مصوبه امتیازاتی داشته از جمله اینکه دانشآموزان به مدرسه بازگشتهاند و به کتاب و معلم توجه شده است، اما فشار شدیدی هم به دانشآموزان وارد میشود که پس باید آن را تعدیل کنیم، این موضوع درست است و ما هم آن را قبول داریم.
پاسخ به دغدغههای وزیر آموزش و پرورش درباره «آموزشزده کردن دانش آموزان»
نظر وزیرآموزش و پرورش برای ما خیلی محترم است و بهعنوان یک نظر کارشناسی به آن استماع میکنیم. به همین خاطر انشاءالله اصلاحاتی درباره مصوبه صورت بگیرد.
او خاطرنشان کرد: دغدغه دیگر وزیر محترم این است که باید در کنار آموزش به تربیت هم توجه کنیم که دغدغه بسیار بهجایی است و حتماً باید این را هم لحاظ کنیم. به همین خاطر معتقدیم باید اصلاحی صورت بگیرد. جالب است بدانید قبل از اینکه من وارد شورا شوم، نظر اکثریت اعضای شورا این بود که پایه دهم در این مصوبه نباشد، اما نظر آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش این بود که باشد و شورا، رأی شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش وقت را ترجیح داد. الان هم شورا حتما نظرات وزیر را خواهد شنید، زیرا وزیر محترم شخصیت فکور و دغدغهمندی است و خود آموزش و پرورشی است. هرچند در صحن شورا، وزیر آموزش و پرورش هم مانند دبیر شورا تنها یک رأی دارد، اما نظر ایشان برای ما خیلی محترم است و بهعنوان یک نظر کارشناسی به آن استماع میکنیم. به همین خاطر انشاءالله اصلاحاتی درباره مصوبه صورت بگیرد.
پیشنهاد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای هزینه ترمیم معدل
خسروپناه درباره بالا بودن هزینه ترمیم معدل برای دانشآموزان مناطق محروم و کمبرخوردار و پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع مشکل این قشر از دانشآموزان گفت: اینها همه تصمیماتی است که در شورای عالی آموزش و پرورش گرفته میشود. شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ترمیم واقعا تصمیمی نداشته است. تصمیم از آن شورای عالی آموزش و پرورش و وزیر آموزش و پرورش است. اگر نظر ما را بخواهید خواهیم گفت دو بار و سهبار امکان ترمیم بگذارید. حق بچهها است که ترمیم معدل داشته باشند و شرایط دانشآموزان مناطق کمبرخوردار را هم حتماً باید رعایت کنند چون وضعیت اقتصادی و معیشتیشان ضعیف است و اگر ممکن است در مناطق محروم مبلغ کمتری گرفته شود. باید در مورد دریافت وجه از دانشآموزان مناطق برخوردار و کمبرخوردار برای ترمیم معدل تفاوت قائل شوند، چون عدالت به تساوی نیست.
باید در مورد دریافت وجه از دانشآموزان مناطق برخوردار و کمبرخوردار برای ترمیم معدل تفاوت قائل شوند، چون عدالت به تساوی نیست.
او تأکید کرد: ما بهعنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مورد هیچ دخالتی نداریم. این در اختیار شورای عالی آموزش و پرورش و وزیر آموزش و پرورش است. به نظر ما حق دانشآموز است که معدلش را ترمیم کند و اگر از نظر اقتصادی مشکلاتی دارند، در دریافت هزینه از آنان باید عدالت در نظر گرفته شود.
خسروپناه در پاسخ به برخی نگرانیها مبنی بر اینکه اصرار شورای عالی انقلاب فرهنگی به اجرای مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور به رغم افزایش استرس و نگرانیهای برخی دانشآموزان ممکن است به ایجاد فاصله بین دانشآموزان معترض به مصوبه و دولت منجر شود، گفت: در صورت عدم اجرای این مصوبه هم، تعداد زیادی از دانشآموزان و همینطور درصد بالایی از معلمان که با این مصوبه موافق هستند هم با دولت مقابله میکنند!
واکنش به دریافت هزینه اضافی از والدین بابت برگزاری کلاسهای تقویتی برای امتحانات نهایی
خسروپناه درباره اقدام برخی مدارس و معلمان مبنی بر برگزاری کلاسهای تقویتی برای امتحانات نهایی به واسطه تاثیر این امتحانات در معدل دانشآموزان و دریافت هزینه اضافی از والدین تصریح کرد: همه این موراد باید پیمایشی باشد. طبق تحقیق پیمایشی که ما انجام دادیم، با مصوبه قبلی که فقط تست و کنکور بود، کلاسهای کنکور بسیار زیاد بودند و آنان که توانایی داشتند شرکت میکردند و هزینههای کلان میدادند. الان کلاسهای درس تقویت شدهاند و معلمها وقت بیشتری برای آموزش و پرورش میگذارند، اگرچه کلاسهای تقویتی کتاب درسی بهمراتب کمتر از کلاسهای کنکوری است که قبلا بود. ما برای اینها آمار مستند هم داریم. بنابراین در جواب این ابهام که برای خانوادهها هزینه درست شده، باید گفت قبلا که هزینه کنکور و کلاسهای کنکور خیلی سنگینتر بود، الان هزینه بسیار کمتر است؛ آن هم عمدتاً در شهرهایی که بعضی خانوادهها متمول هستند و میخواهند فرزندانشان بیشتر با کتاب آشنا شوند.
حرف شما درباره برگزاری کلاسهای تقویتی برای امتحانات نهایی به واسطه تاثیر این امتحانات در معدل دانشآموزان، توهینی به معلمهای کشور است که گویا معلمهای کشور نمیتوانند کتاب درسی را خوب درس بدهند و خانوادهها صرفا ناچارند، دانش آموزان را به کلاسهای تقویتی بفرستند.
وی ادامه داد: الحمدالله در سراسر کشور معلمهای باسوادی داریم که از دانشگاه فرهنگیان فارغالتحصیل شدهاند، سابقه و تجربه خوبی دارند و وقت میگذارند. این حرف شما توهینی به معلمهای کشور است که گویا معلمهای کشور نمیتوانند کتاب درسی را خوب درس بدهند و خانوادهها صرفا ناچارند، دانش آموزان را به کلاسهای تقویتی بفرستند. قبلا اگر بچهها به کلاسهای کنکور میرفتند به این خاطر بود که در آموزش و پرورش تستزنی وجود نداشت و کتاب بود. الان آزمون از محتوای کتاب است و کتاب را از مدرسه فرا میگیرند.
سرانجام بازنگری در سهمیههای کنکور
ممکن است مجلس بهخاطر فشارهایی که گاه عدهای دارند درباره بازنگری در سهمیههای کنکور ورود نکند. در اینصورت طبیعتا رئیس مجلس باید از مقام معظم رهبری استعلامی بخواهد و اگر پاسخی داده شد، این بحث را حل کند.
خسروپناه درباره سرانجام بازنگری در سهمیههای کنکور و در پاسخ به این سوال که پیشتر اعلام کرده بودید برخی از این سهمیهها ناعادلانه هستند، به نظر شما در اختصاص کدام سهمیه، بیعدالتی وجود دارد؟ گفت: من الان نمیتوانم نظر بدهم که کدام بخش ناعادلانه است برای اینکه بخش زیادی مصوبات مجلس است و تنها بخشی مصوبات شورا است. شورا نمیتواند مصوبه مجلس را رد کند؛ مثل مجلس که نمیتواند مصوبه شورا را رد کند.قرار شده در وزارت علوم یک کارگروه تشکیل دهند و در حوزه سهمیهها مطالعه و بررسی کنند و نظر کارشناسی بدهند. اگر قرار است مجلس اصلاح کند که باید اصلاح کند یا اگر باید شورا اصلاح کند، دست شورا باز است و اصلاح میکند. ممکن است مجلس بهخاطر فشارهایی که گاه عدهای دارند ورود نکند. در اینصورت طبیعتا رئیس مجلس باید از مقام معظم رهبری استعلامی بخواهد و اگر پاسخی داده شد، این بحث را حل کند.
آیا سقف سنی ۲۴ سال برای ورود به دانشگاه فرهنگیان تغییر میکند؟
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تعیین سقف سنی ۲۴ سال برای ورود به دانشگاه فرهنگیان به دغدغه بسیاری از جوانان تبدیل شده، آیا امکان بالاتر رفتن این سقف سنی وجود دارد؟ اظهار کرد: سن ۲۴ سال پیشنهاد وزیر وقت آموزش و پرورش بود و در شورا مصوب شد. الان اگر وزیر آموزش پرورش بگوید ۳۰ سال قطعاً شورای عالی انقلاب فرهنگی همراهی خواهد کرد. بنای شورا بر این است که با وزرا همراهی کنند، چون وزیر در میدان است و باید مصوبه را اجرا کند. اگر مصوبهای همراهی وزارتخانهها و مجریان را نداشته نباشد، آن را اجرا نمیکنند؛ مثل خیلی از مصوبات دیگر که هست و اجرا نمیکنند. ما حتماً درباره سن معلمها، پذیرای هر نوع پیشنهاد از سوی وزارت آموزش و پرورش هستیم.