خبرگزاری کار ایران

در ارتفاعات ماسال کشف شد؛

غار باستانی با بیش از سه هزار سال قدمت

غار باستانی با بیش از سه هزار سال قدمت
کد خبر : ۲۱۸۲۶۷

غار باستانی کشف شده در ارتفاعات شهرستان ماسال دارای آثاری از یافته های فرهنگی مانند سفال و دست افزارهای سنگی مربوط به عصر آهن بوده و قدمتی بیش از سه هزار سال دارد.

کارشناس ارشد باستان شناسی اداره کل میراثفرهنگی استان گیلان از کشف یک غار باستانی با بیش از سه هزار سال قدمت در ارتفاعات ماسال خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، مجید کوهی با اعلام این خبر، گفت: غار باستانی با بیش از سه هزار سال قدمت به عنوان قدیمی ترین غار باستانی و استقراری غرب گیلان در ارتفاعات شهرستان ماسال کشف شد.

وی افزود: دهانه این غار حدود دو تا سه متر قطر دارد و مساحت فضای داخلی آن نیز دارای بیش از یک صد و ۵۰ متر تخمین زده می شود و ارتفاع فضای داخلی آن از سطح نهشته های باستانی(لایه های باستانی و فرهنگی) غار تا سقف آن بین سه تا ۶ متر است.

کوهی خاطرنشان کرد: در قسمتی از نهشته های حفاری شده غیرمجاز این غار بیش از ۱۰ لایه و لنز اعم از لایه های فرهنگی شامل خاکستر و بقایای آتش و ذغال و استخوان های حرارت دیده مشاهده شد.

وی گفت: در این نهشته های مضطرب شده که پیش از این قسمتی از لایه های باستانی توسط حفاران غیرمجاز آسیب دیده بود، قطعه های استخوان حیوانی نیز مشاهده شد که ظاهرا بر روی آن عملیات خاص روتوش و صیقل دیده می شود ولی اکنون نمی توان درباره دوران ماقبل تاریخ یا دوران پارینه سنگی این غار نظر قطعی داد چون این کار به کاوش علمی نیاز دارد به همین علت در یک طرح پژوهشی و با اخذ مجوز از پژوهشکده باستان شناسی کشور و ورود متخصصان این دوره ماهیت حقیقی این ادوار اعلام و نتیجه آن در مقاله و گزارش علمی گزارش و اطلاع رسانی خواهد شد.

کارشناس امور پژوهشی میراثفرهنگی تالش با اشاره به اینکه در این غار باستانی لایه های تاریخی عصر آهن کاملا مشهود است افزود: جنس این غار از نوع آهکی و فضای داخلی غار دارای دالان های فرعی است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز