سرپرست کانون پرورش فکری گیلان:
برای تربیت نسلی آگاه و هوشمند تلاشکنیم!
سرپرست کانون پرورش فکری استان گیلان همگرایی فرهنگی و نقشدهی به نسل کودک و نوجوان را زمینهساز تربیت نسلی آگاه و هوشمند ارزیابیکرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از گیلان، سجاد کوچکنژاد که در جمع مسوولان کانون پرورش فکری، ادارهکل آموزش و پرورش گیلان و مدارس دستاندرکار اجرای طرح ملی کانونمدرسه استان در رشت سخنمیگفت، با بیان این مطلب افزود: در روزهای استقبال روزافزون نسل کودک و نوجوان از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، تربیت نسلی پویا و کنشگر، لازم و ضروری است.
سرپرست کانون استان گیلان در ادامه، از اهمیت همگرایی فرهنگی صحبتکرد و با تاکید بر این مهم که فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان تاثیر بهسزایی در تلطیف فضای فرهنگی و آموزشی دارد، تصریحکرد: این نهاد فرهنگی بهعنوان همراه آموزش و پرورش میتواند یاریگر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت کشور باشد.
وی در همین ارتباط، از اجرای طرح کشوری کانون مدرسه با همکاری کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش بهعنوان حرکتی موفق یاد کرد و از نقشآفرینی اعضای نوجوان مراکز فرهنگی هنری و دانشآموزان مدارس بهعنوان کانونیار و حلقه ارتباطی این دو مجموعه سخن گفت.
کوچکنژاد اضافهکرد: این طرح که در اتاق فکر آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کلیدخورد و با روندی پرشتاب ادامهیافت، حرکتی هدفمند در جهت شادابسازی فعالیتهای فرهنگی و آموزشی با بهرهگیری از ظرفیتهای مراکز فرهنگی هنری کانون و گامیدر مسیر تربیت و میداندهی به نوجوانانی کنشگراست.
این مسوول فرهنگی در تبیین اهمیت فرصتسازی برای فرزندان ایران اسلامی اظهار کرد: در عصر حاضر با کاهش تعداد فرزندان و روند نزولی فرصتهای همنشینی خانوادگی روبرو هستیم و برای مدیریت حضور آنان در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی ضرورتدارد تا فعالان فرهنگی با تکیه بر رسالتها، برای تربیت نسلی آگاه، هوشمند و نقشآفرین در عرصه فعالیتهای اجتماعی تلاش کنند.
سجادکوچکنژاد صحبتهای خود در این همنشینی را با مرور برخی از سرفصلهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ادامه داد و اظهار کرد: این سند، نگاهی ویژه به تمامی ساحتها دارد و بحثهای دینی، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی در تمامی زوایای چراغ راه نظام تعلیم و تربیت کشور، مشهود و هویدا است.
او تاکید کرد: چنانچه بخواهیم کودکان و نوجوانان آیندهسازی تربیتکنیم، نیازمند توجه به این سند و بسترسازی برای فرزندان ایران اسلامی جهت حضور موثر در فعالیتهای اجتماعی هستیم.
این مسوول، سخنان خود را با خاطرنشانکردن پیشینه روشن و اعتماد خانوادهها به کانون پرورش فکری بهپایانبرد و در این میان، با قدردانی از حضور و همراهی مسوولان و مدیران مدارس آموزش و پرورش در این نشست اظهارداشت: مربیان کانون، همواره پذیرای کودکان و نوجوانان هستند و محل رجوعقرارگرفتن این مجموعه و همراهی ارزشمند آموزش و پرورش و دیگر مجموعههای فرهنگی میتواند نقش بهسزایی در تربیت نسلی بالنده و شکوفا داشته باشد.
ادامه بخش این نشست استانی که صبح روز سهشنبه، 18 دی 1403 و متناظر برگزاری نشست دستاندرکاران طرح کانونمدرسه سراسر کشور، در سالن گردهمآییهای ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان در رشت صورت گرفت، ارایه دیدگاهها از سوی حاضران و تجلیل از دستاندرکاران اجرای طرحکانونمدرسه در استانبود.
گفتنی است، طرح ملی کانونمدرسه از سال تحصیلی 1401-1400 و درجهت تحقق منویاتمقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) با تاکید بر لزوم پرداختن به فعالیتهای پرورشی و همچنین، بر منبای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامهدرس ملی، با محوریت محیطهای متنوع یادگیری، با همکاری و مشارکت کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش اجراییشد.
کانونیاری طرحی است که با هدف فرصتسازی برای نقشآفرینی موثر اعضای توانمند کانون پرورش فکری بهعنوان کنشگر اجتماعی صورتمیگیرد و این نشست با تمرکز بر هویتبخشی به کانونیاران، ارتقای کیفی محتواها و افزایش گستره فعالیتهای آنان برگزارشد.