خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران:

50 درصد پسته سال قبل روی دست صادرکنندگان باقی مانده است/ محصول امسال هم به آن اضافه خواهد شد/ سیاست‌های ارزی دولت مانع صادرات پسته ایران

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۰۵۵

رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران گفت: با وجود مشتریان و بازار مناسب برای پسته ایران، اما به‌دلیل سیاست‌های نادرست بانک مرکزی و وزارت صمت، 50 درصد پسته سال قبل روی دست صادرکنندگان باقی مانده و محصول امسال نیز به آن اضافه خواهد شد.

به گزارش ایلنا، محمد صادقی توضیح داد: بازارهای پسته در دنیا وجود دارد و خصوصا پسته ایران مشتریان خاص خودش را دارد اما آنچه امروز درگیر آن هستیم و برای صادرات پسته ایران ایجاد چالش می‌کند، مشکل خودتحریمی است که به‌دلیل سیاست‌های نادرست بانک مرکزی و وزارت صمت بر صادرکنندگان اعمال می‌شود و به واسطه آن صادرکنندگان توان ادامه کار را ندارند.

وی گفت: این مشکلات بابت سیاست‌هایی است که در قبال برگشت ارز حاصل از صادرات انجام ‌می‌شود و صادرکنندگان را مجبور می‌کنند که ارز حاصل از صادرات را حدود 30 درصد پائین‌تر از قیمت بازار عرضه کنند که این مسئله باعث شده عملا  توان رقابتی خود را از دست دهند؛ یعنی محصولی که با ارز آزاد تولید می‌شود و صادر کننده نیز آن را با ارز آزاد خریداری و صادر می‌نماید، دولت او را مجبور می‌کند که ارز برگشتی را با قیمت نیمایی و حدود 30 درصد زیر قیمت بازار بفروشد.

صادقی اضافه کرد: سود صادرات پسته پائین و در حدود 2 درصد است و با این وضعیت اصلا ادامه کار برای صادر کننده منطقی نخواهد بود و صادرات را از حیز انتفاع ساقط کرده‌اند و امکان ادامه کار برای وجود ندارد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران گفت: حدود 50 درصد پسته سال قبل به دلیل سیاست‌های ارزی دولت صادر نشده و با اینکه مشتریانی برای آن وجود دارد اما برای صادر کننده منطقی نیست که این کار را انجام دهد؛ ضمن اینکه امسال نیز محصول پسته خوبی تولید شده و مشخص نیست چه اتفاقی برای آن می‌افتد؟!

صادقی گفت: وارد کردن ارز از خارج کشور به‌دلیل تحریم‌ها با مشکلات زیادی مواجه است و مسائل خودتحریمی نیز به این مشکلات اضافه می‌شود و عملا باعث می‌شود که صادرکنندگان از گردونه فعالیت خارج شوند.

وی عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که دولت اجازه دهد تا صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را به‌صورت تهاهری و با قیمت منطقی و بازار به واردکنندگان بفروشند تا مشکل صادرکنندگان رفع شود.

صادقی اضافه کرد: هستند کسانی که به‌صورت قاچاق کالایی را صادر می‌کنند و وقتی به این شکل صادرات انجام می‌دهند، چون عملا تعهدی به بازگشت ارز ندارند، ارز حاصل از صادرات را یا وارد نمی‌کنند یا اینکه اگر هم آن را وارد کشور کنند، به قیمت بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران همچنین گفت: گردهمایی فعالان پسته ایران برای بررسی مشکلات و چالش‌های بازار پسته، پنجم و ششم اردیبهشت‌ماه در مشهد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز