خبرگزاری کار ایران

رشد 11 برابری علم و دانش نسبت به دنیا/ افزایش بهره‌وری، میوه دانش بنیانی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۵۵۴

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر امنیت غذایی و تولید غذا است، و با اشاره به گفته ایشان که امنیت غذایی مسئله درجه یک کشور است و مسئولین نباید از این مسئله عبور کنند، گفت: باید ظهور و بروز این فرمایشات را در تمام ارکان نظام ببینیم.

به گزارش ایلنا، سیدمجتبی خیام نکویی در اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های کشاورزی، یادواره جهادگر شهید سید مرتضی آوینی، گفت: سلاح شهید آوینی قلم و دوربین او بود، و اگر امروز بود با قلم خود به مبحث امنیت غذایی ورود می‌کرد.

خیام‌ نکویی در ادامه با بیان اینکه در طول ۴۴ سال گذشته موفقیت‌های بی‌نظیری در بخش کشاورزی اتفاق افتاده، گفت: کاستی‌ها و چالش‌هایی هم وجود داشته است که هیچ گاه نظام نسبت به این کاستی‌ها بی‌تفاوت نبوده است.

رشد 11 برابر بیشتر از میانگین جهانی در زمینه علم و فناوری

وی با اشاره به اینکه در حوزه علم و فناوری اتفاقات بزرگی رقم خورده است، عنوان کرد: در سال‌های اخیر در زمینه علم و فناوری ۱۱ برابر میانگین جهانی رشد داشته‌ایم و در تولید علم به رتبه ۱۴ و در فناوری نانو به رتبه ۴ رسیده‌ایم، همچنین در حوزه زیست فناوری و هوافضا پیشرفت‌های خوبی اتفاق افتاده است.

80 درصد ضریب خوداتکایی غذایی

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ۱۲۵ میلیون تن تولید غذا، یکی از پیشرفت‌های بی‌نظیر کشور است و ضریب خودکفایی در این زمینه به ۸۰ درصد رسیده است و اگر امروز بحث امنیت غذایی مطرح است به این دلیل است که هیچ گاه غذا به این میزان به سلاح برای سلطه در جهان تبدیل نشده بود.

خیام نکویی تصریح کرد: ۸۴ میلیون هکتار مرتع ، ۱۴ میلیون هکتار جنگل و ۳۳ میلیون هکتار بیابان داریم که می‌تواند تولید ثروت کند همچنین دارای ۸۰۰۰ گونه گیاهی هستیم که به اندازه تمام اروپا می‌توانیم تولید غذا داشته باشیم و اقلیم ایران قابلیت تولید در تمام سال را دارد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: ترغیب تولید کنندگان به استفاده از دانش و فناوری، استفاده از خبرگان کشاورزی و فرهنگ‌سازی مصرف از اقدامات ما در کشور خواهد بود؛ هیچ مسئله‌ای در کشور مهم‌تر از پرداختن به امنیت غذایی نیست و پایداری در خودکفایی نیازمند عزم راسخ تمام دستگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه میوه دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی، بهره وری است، ادامه داد: سازمان تحقیقات و موسسه ترویج آخرین فناوری‌های روز را برای دستیابی به خودکفایی فراهم کرده و نسخه کاملاً جامعی را در این زمینه تدوین کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز