در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
چگونه عدالت در توزیع و دسترسی به خدمات بیمهای محقق شود؟/ سیاستگذاریهای بخش درمان تامین اجتماعی نیازمند بازنگری است
مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان رضوی گفت: درمان سازمان تامین اجتماعی در استراتژی کلی نحوه توزیع خدمات و هم در فرآیندهای حاکم و برنامههای درمان مستقیم و غیرمستقیم نیاز به بروزرسانی و بازنگری دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید داستانی (مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان رضوی) با اشاره به تامین سلامت به عنوان یکی از اساسیترین مسئولیتهای تأمین اجتماعی، اظهار داشت: در نظام تأمین اجتماعی ایران به این مقوله توجه خوبی شده است و خدمات شایانی به بیمهشدگان ارائه میشود اما نکته مهم در این خصوص میزان کارآمدی این خدمات است. علاوه بر این ماهیت خدمات بیمهای، اقتصادی بودن آن را اقتضا میکند و عدالت در توزیع و دسترسی به این خدمات از حقوق مسلم بیمهشدگان است.
وی با بیان اینکه سیستم فعلی درمان به منظور تأمین سه هدف عمده عدالتمندی، کارآمدی و اقتصادی بودن نیاز به بازنگری و بهروزرسانی دارد، تاکید کرد: در سالهای گذشته تلاشهای چشمگیری در حوزه درمان بویژه در خصوص کارآمدی و اثربخشی صورت گرفته و اقدامات چشمگیر در حوزههای مختلف نظیر هتلینگ، توسعه IT و زیرساختهای الکترونیک زمینه خدمات قابل ملاحظه و کارآمدی را فراهم کرده است.
مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: آنچه که به طور واضح به چشم میخورد عدم کفایت و برخورداری کلیه بیمهشدگان و عدم تکافوی منابع به منظور پاسخگویی تأمینکنندگان به نحوی است که الزامات بیمهشدگان را بطور کامل تأمین نماید. درمان سازمان هم در استراتژی کلی نحوه توزیع خدمات و هم در فرآیندهای حاکم و برنامههای درمان مستقیم و غیرمستقیم نیاز به بروزرسانی و بازنگری دارد تا بتواند بهرهوری مناسب از منابع، کارآمدی، عدالتمندی و رضایت بیمهشدگان را به نحو مطلوبتری فراهم نماید.
داستانی با اشاره به اینکه توجه به بهداشت و پیشگیری بویژه در پیشگیری از حوادث ناشی از کار، توسعه فرهنگ خودمراقبتی و بهداشت روان یکی از زمینههایی است که میتواند بهرهوری و کارآمدی سازمان تامین اجتماعی را فراهم کند، گفت: در عین حال کنترل بیماریهای مزمن به منظور پیشگیری از پیشرفت و ایجاد عوارض برگشتناپذیر که منجر به از کارافتادگی و افزایش هزینهها و تعهدات سازمان تأمین اجتماعی میشود، میتواند به سازمان کمک شایانی کند.
او در پایان خاطرنشان کرد: تأثیر کمیت و کیفیت بهرهمندی از خدمات متوسط بیمهشدگان و تأثیر آن در مزایای بیمهای، تأثیر کمیت و کیفیت خدمات توسط تأمین کنندگان و تأثیر آن در تعاملات فی مابین، بروزرسانی شیوههای کنترل و نظارت با استفاده از روشهای علمی و تجارب موفق بینالمللی، ایجاد نظام ارجاع با استفاده مناسب از ظرفیت درمانهای ملکی و غیرملکی سازمان، استقرار مدیریت علمی و کارآمد کردن سیستمهای مدیریتی به منظور مدیریت بهینه منابع و توجه به اقتصاد درمان و ارائه یا خرید خدمات با هزینههای کمتر و رضایتمندی بیشتر از جمله مواردی است که موجب رضایتمندی بیمهشدگان و کاهش مشکلات سازمان تامین اجتماعی و بهبود وضعیت درمان کشور خواهد بود. به هر حال سیاستگذاریهای بخش درمان تامین اجتماعی نیاز به بازنگری جدی دارد.