خبرگزاری کار ایران

اخراج ۶۵ کارگر چاپخانه چیترا قطعی شد/ «مناقشه با تامین اجتماعی» تیشه به ریشه‌ی کارگاه زد!

اخراج ۶۵ کارگر چاپخانه چیترا قطعی شد/ «مناقشه با تامین اجتماعی» تیشه به ریشه‌ی کارگاه زد!
کد خبر : ۱۵۴۲۲۸۱

اخراج ۶۵ کارگر چاپخانه چیترا قطعی شد؛ کارفرما می‌گوید: تامین اجتماعی ادامه فعالیت کارگاه را به مخاطره انداخته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگر چاپخانه چیترا در آستانه اخراج قرار دارند. این کارگران اعلام کردند: کارفرمای چاپخانه چیترا به آنان گفته دنبال کار بگردند، زیرا نمی‌تواند هم حق بیمه بپردازد و هم سازمان تامین اجتماعی ۳۶۰ میلیون تومان جریمه اش کند.

این کارگران با اعلام اینکه هیچ مشکلی برای تولید وجود ندارد گفتند: کارفرما به دلیل مشکلاتی که با سازمان تامین اجتماعی پیدا کرده، به ۶۵ کارگر چیترا هشدار داده که باید کار خود را ترک کنند. این کارگران با اعلام اینکه پیدا کردن کار به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نیست گفتند: سازمان تامین اجتماعی به جای آنکه از کارگران حمایت کند، تیشه به ریشه کارگران می‌زند.

در این رابطه با فرهاد جهانگیری مدیرعامل چاپخانه چیترا گفتگو کردیم. وی که به عنوان کارآفرین برتر کشور در سالهای ۹۱ و ۹۲ موفق به دریافت لوح تقدیر از وزارت کار شده، تمامی اظهارات کارگران را تایید کرد و در توضیح دلایل اخراج ۶۵ کارگر گفت: ۸۰ کارگر به صورت مستمر در چاپخانه چیترا مشغول به کار هستند که حقوق و حق بیمه شان را سر ماه به موقع و بدون تاخیر پرداخت می‌کنیم.

این کارآفرین برتر سال‌های ۹۱ و ۹۲ با اعلام اینکه بحران چیترا از زمانی شروع شد که کارگاه را از منطقه ۱۵ به منطقه ۱۲ منتقل کردیم گفت: بدلیل اجاره‌های سنگین و محدودیت هایی که برای محل کار وجود دارد، ناچار شدیم به منطقه ۱۲ نقل مکان کنیم و از همان روزی که به منطقه ۱۲ نقل مکان کردیم، مشکلات و چالشها شروع شد.

وی با اشاره به اینکه سالهاست بدون هیچ مشکل و شکایتی از سوی کارگران، فعالیت می کنیم گفت: از آنجا که با مشکل آفرینی سازمان تامین اجتماعی برای بنگاه‌های اقتصادی آشنا هستم، از همان روز اول که کارگاه را به منطقه ۱۲ منتقل کردم، به شعبه ۱۲ تامین اجتماعی مراجعه و اعلام کردیم که کارگاه به این مکان منتقل شده و درخواست کد جدید کارگاه برای پرداخت حق بیمه کارگران را به صورت مکتوب و رسمی ارائه دادیم.

جهانگیری با اشاره به عملکرد سوال برانگیز شعبه ۱۲ تامین اجتماعی گفت: پس از گذشت ۴ ماه پیگیری‌های مستمری که انجام دادیم، شعبه ۱۲ تامین اجتماعی اعلام کرد امکان دادن کد کارگاه برای پرداخت حق بیمه بدین سادگی‌ها امکان‌پذیر نیست و بهتر است حق بیمه کارگران را با همان کد قبلی شعبه ۱۵ پرداخت کنیم که ما نیز این روند را بنابر نظر رسمی شعبه ۱۲ اانجام دادیم.

وی با اعلام اینکه کارگران برای درمان خود و اعضای خانواده نیاز به بیمه دارند گفت: از سوی دیگر کارگران نگران بودند که سنوات کاریشان از بین برود، به همین دلیل دائم درخواست پرداخت حق بیمه می‌کردند و ما نیز یک نیروی اداری را مامور کرده بودیم که صبح اول وقت به شعبه ۱۲ تامین اجتماعی مراجعه می‌کرد اما پس از گذشت ساعت‌ها، دست خالی به شرکت باز می‌گشت و آش همان آش و کاسه همان کاسه‌ای بود که شعبه ۱۲ تامین اجتماعی برای چیترا در نظر گرفته بود.

مدیرعامل چاپخانه چیترا با اعلام اینکه پرداخت حق بیمه کارگران بدون تاخیر به شعبه ۱۵ تامین اجتماعی پرداخت می شد گفت: یکباره نامه‌ای از شعبه ۱۲ برای شرکت صادر شد که حکایت از ۳۶۰ میلیون تومان بدهی به تامین اجتماعی داشت، همان زمان به شعبه ۱۲ تامین اجتماعی مراجعه کردیم و اسناد و مدارکی که از ابتدای انتقال کارگاه به منطقه ۱۲ با شعبه انجام داده بودیم را ارائه کردیم و ضمن توضیحات مفصل به رییس شعبه ۱۲ تمام اسناد و مدارک مکتوب را به ایشان ارائه دادیم که البته رییش شعیه تمام شرایط را پذیرفت اما گفت که کاری از دست ما بر نمی‌آید و باید جریمه را بپردازیم.

وی با اعلام اینکه هنوز در حال اثبات حقانیت خود بودیم و اتفاق خاصی نیفتاده بود که اجرای حکم صادر شد گفت: آقایان یکباره تمامی اموال و دارایی‌های شخصی و کاری مرا توقیف کردند. خودرو مرا توقیف، حساب‌های شرکت را مسدود و امور جاری شرکت را مختل کردند، این در حالی است که فقط قیمت خودرو یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود که برای بدهی ۳۶۰ میلیون تومانی توقیف کرده بودند و بقیه حساب‌هایی که توقیف شد، بماند.

جهانگیری با اعلام اینکه مراجعات مکرری برای اثبات حکم غیر قانونی و خلاف واقع به شعبه ۱۲ تامین اجتماعی داشتیم گفت: شعبه ۱۲ تامین اجتماعی پیشنهاد داد که کارگران را تحت پوشش پیمانکار قرار دهیم زیرا پیمانکار می‌تواند کارگران را بیمه کند و ظرف ۱۰ روز این کار انجام می‌شود، اما اکنون نیز ۵ ماه است که کارگران تحت پوشش پیمانکار قرار دارند اما  کد بیمه تخصیص داده نشده است.

وی با اعلام اینکه اعتقادی به پیمانکار در کارگاه نداریم و همواره به صورت مستقیم با کارگران قرارداد می بندیم گفت: قرارداد چیترا با پیمانکار تمام شده، اما هنوز کارگران را بیمه نکرده و ۵ ماه است حق بیمه کارگران از ما دریافت نمی کنند.

مدیرعامل چاپخانه چیترا با اعلام اینکه اظهارات غیر کارشناسی کارکنان شعبه ۱۲ تامین اجتماعی زیان‌های متعددی بر بخش مالی چیترا وارد کرده گفت: مبلغ قابل توجهی به پیمانکار دادیم و او را از سر خودمان باز کردیم، اما اکنون نگران این هستیم که بار دیگر سازمان تامین اجتماعی حکم دیگری صادر کند و باز هم ماشین را از زیر پایمان بیرون بکشد یا دارایی هایمان را توقیف کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی باید حامی کارگران و کارفرمایان باشد گفت: پول می‌دهیم و هیچ مشکلی برای پرداخت حق بیمه کارگران نداریم، اما سازمان تامین اجتماعی بحران آفرینی می‌کند تا پول چند برابر از کارفرمایان بگیرد و برای آنان مهم نیست که در این مدت کارگر بدون داشتن بیمه چگونه باید زندگی کند.

جهانگیری با انتقاد از اداره بهداشت گفت: یکی دیگر از دستگاه‌هایی که باعث شده دست به تعدیل نیروی کار بزنیم، اداره بهداشت است. اداره بهداشت می‌گوید چون ۸۰ کارگر داریم باید پزشک طب کار داشته باشیم و او در هفته چند بار در کارخانه حاضر شود و به او حقوق ماهیانه بدهیم، بنابراین ناچار هستم کارگران را تعدیل کنم و تولید را کاهش دهم تا ناچار نباشم یک پزشک طب کار را به صورت ماهیانه حقوق بدهم.

وی با اعلام اینکه شهرداری نیز به بهانه‌های گوناگون طلب پول می‌کند گفت: جرات اعتراض هم نداریم، اگر صبح اعتراض کنیم، بعد از ظهر عوامل شهرداری با ابزارهای گوناگون و استفاده از مواد قانونی که خودشان به آن تسلط دارند، برای تولید مشکل درست می کنند.

این کارآفرین برتر سالهای ۹۱ و ۹۲ کشور چالش بعدی تولیدکنندگان را کم لطفی نظام بانکی نسبت به تولید و تولید کننده دانست و گفت: سال‌هاست برای دریافت تسهیلات به بانکی مراجعه می‌کنیم که گردش مالی بسیار قابل توجهی در آن بانک داریم. از خرید مواد اولیه تا فروش محصولات و پرداخت حقوق کارگر همه در این بانک صورت می‌گیرد که عدد بسیار چشمگیری است اما با وجود درخواست‌های مکرر، هنوز نتوانسته‌ایم ریالی از این بانک دریافت کنیم.

وی با اعلام اینکه بارها هنگامی که برای دریافت وام به بانک مراجعه کردم، دلالان حاضر در بانک به سراغ من آمده و پیشنهاد دریافت وام داده‌اند گفت: دلالان می‌گویند که ظرف ۱۰ روز برایت وام می‌گیریم، اما درصد قابل توجهی از مبلغ وام را برای خودشان برمی‌دارند.

جهانگیری با اعلام اینکه برای تامین سرمایه در گردش بنگاه اقتصادی، ناچار به دریافت پول از نزول‌خوار شده است گفت: نزولخوار در مقابل همین اسنادی که بانک از ما گرفته و هنوز یک ریال وام نداده، هر چقدر بخواهیم، پول می‌دهد، اما ۷ درصد ماهیانه نزول ثابت می‌گیرد و این سوال برای مطرح است که چگونه امکان دارد بانک با این وثیقه ها به ما تسهیلات ندهد، اما نزول‌خوار با این تسهیلات و این گردش مالی، هر چقدر پول بخواهیم پرداخت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب سال ۴۰۳ را جهش تولید نامگذاری کرده‌اند گفت: با این همه موانع، مگر می‌شود تولید کرد که از تولید کننده انتظار جهش هم دارند، بهتر است اول موانع را برطرف کنند تا تولید کننده بتواند با خیال آسوده جهش تولید را رقم بزند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز