خبرگزاری کار ایران

در گفتگو یا ایلنا مطرح شد؛

واکنش به یک جوابیه: تأمین اجتماعی با سند حرف بزند/ چه مدرکی بالاتر از خودِ کارگر؟

واکنش به یک جوابیه: تأمین اجتماعی با سند حرف بزند/ چه مدرکی بالاتر از خودِ کارگر؟
کد خبر : ۱۵۴۰۳۶۹

یک فعال کارگری می‌گوید: شاید باورتان نشود، اما کارگرانی با لباسِ کارِ ساختمانی، در حالی که اشک می‌ریزند به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند بیمه‌اشان قطع شده است و ما بررسی می‌کنیم و می‌بینیم بازرس به اشتباه بیمه را قطع کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سازمان تأمین اجتماعی به گزارش‌های «ایلنا» در رابطه با بازرسی‌های این سازمان از کارگران ساختمانی و قطع بیمه‌ی برخی از کارگران واکنش نشان داد. 

تأمین اجتماعی در بخش‌هایی از این جوابیه نوشته: «سازمان تأمین‌اجتماعی نه‌تنها هیچ کارگرساختمانی واقعی را از فهرست افراد مشمول این بیمه حذف نکرده و نمی‌کند، بلکه حتی زمانی‌که کارگران غیرواقعی شناسایی و حذف می‌شوند، ظرفیت جدیدی برای جایگزین نمودن کارگران واقعی به جای این افراد فراهم می‌شود.» 

این اظهارات تأمین اجتماعی درحالی مطرح می‌شود که فعالان کارگری این حوزه بارها از مصادیقِ قطعِ بیمه و اشتباه بازرسان برای قطع بیمه کارگران ساختمانی گفته‌اند. در آخرین نمونه، سیدرضا هاشمی (رئیس انجمن کارگران ساختمانی خرمشهر و سربازرس سامانه رفاهی کارگران ساختمانی استان خوزستان) به طور مشخص از قطع بیمه بیش از ۱۰ کارگر ساختمانی در این استان خبر داد. او گفت: سازمانِ تأمین اجتماعیِ خود اشتباه بودنِ این بازرسی‌ها را تائید کرده و بعد از انتشارِ خبر این بازرسی‌ها و قطع بیمه کارگران در خبرگزاری ایلنا، سازمان مجدد، بیمه این کارگران را بعد از سه ماه وصل کرده است. البته قطع بیمه کارگران و وصل آن بعد از سه ماه مشکلاتی را برای کارگران ایجاد کرده که نقصِ سه ماهه در حق بیمه مهم‌ترینِ آن است. 

حالا روح‌الله محمدی (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان بندرگز) در گفتگو با ایلنا، به جوابیه سازمان تأمین اجتماعی واکنش نشان داد. وی گفت: تأمین اجتماعی در جوابیه تأکید کرده است که بیمه هیچ کارگرِ ساختمانی‌ای قطع نشده است، در حالیکه ما به عنوان اعضای تشکل‌های کارگری مصادیقِ مختلفی از قطع بیمه کارگران داریم. 

وی گفت: پیشنهاد ما این است که یک بازرس از تأمین اجتماعی، یک بازرس از سمت ما و یک بازرسِ بی‌طرف، وضعیت کارگران را بررسی کند و ببینند که بیمه کارگران به حق قطع شده یا به ناحق. 

محمدی بیان کرد: ما کارگرانی داریم که بعد از این بازرسی‌های غیراصولی بیمه‌اشان قطع شده و بعد از گذشتِ بیش از یک سال هنوز بیمه آن‌ها وصل نشده است. ما با کارگران ساختمانی ارتباط مستقیم داریم و می‌دانیم بازرسی‌های تأمین اجتماعی با کارگران ساختمانی چه کار می‌کند. تأمین اجتماعی به جای اینکه این اشتباه را بپذیرد، دائم جوابیه می‌دهد و واقعیت را انکار می‌کند. این جوابیه دادن‌های مکرر نشان می‌دهد تأمین اجتماعی قصد پیگیریِ مسئله را ندارد. 

این فعال کارگری گفت: چه کسی حق تضییع شده‌ی کارگری که با اشتباهِ بازرسِ کار بیمه‌اش قطع می‌شود و بعد از مدت‌ها و حتی سال‌ها وصل نمی‌شود را زنده می‌کند؟ تأمین اجتماعی می‌گوید اگر بیمه کسی به اشتباه قطع شود دوباره وصل می‌‎شود، اما همانطور که گفتم ما کارگرانی داریم که بیمه‌شان بعد از مدت‌ها و حتی سال‌ها وصل نمی‌شود. برای صحتِ حرفمان هم می‌توانیم کارگر و مدارک او را برای تأمین اجتماعی بفرستیم. چه مدرکی بالاتر از خودِ کارگر؟! 

وی گفت: ما خودمان پیگیرِ برقراریِ بیمه برخی از کارگران بودیم و به اداره کل استان مراجعه کردیم اما تنها قولِ بررسی دادند و در نهایت هم مشکل کارگر را حل نکردند. شاید باورتان نشود، اما کارگرانی با لباسِ کارِ ساختمانی، در حالی که اشک می‌ریزند به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند بیمه‌اشان قطع شده است و ما بررسی می‌کنیم و می‌بینیم بازرس به اشتباه بیمه را قطع کرده است و بعد از پیگیری‌ها متعدد موفق نمی‌شویم بیمه‌اشان را وصل کنیم. آیا این ظلم در حق کارگران نیست؟ 

محمدی ادامه داد: بعد از آنکه بیمه کارگر قطع شد، تأمین اجتماعی می‌‎گوید چون کارگر یک بار از حق خود استفاده کرده دیگر نمی‌تواند از این حق استفاده کند! پس ادعای این سازمان برای برقراریِ مجدد بیمه کارگر صحت ندارد. 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان بندرگز گفت: برای بررسیِ صحتِ بازرسی و قطع بیمه کارگر مسیری طولانی گذاشته‌اند. کارگری که بیمه‌اش قطع می‌شود باید از هفت خوانِ رستم بگذرد. کارگران ساختمانی مشکلِ معیشت دارند، کار کم است و به دلیلِ بخشنامه‌هایی که سازمان گذاشته از انجام خیلی از کارها منع شده‌اند. حالا با تمام این مشکلات کارگری که بیمه‌اش قطع شده یا باید از کار و زندگیِ خود بزند و راهروهای تأمین اجتماعی را برای برقراریِ بیمه‌‎اش بالا و پایین برود و یا کلا از قیدِ بیمه بگذرد. 

محمدی ادامه داد: تأمین اجتماعی از تعدادِ زیادِ کارگرانی که بیمه‌شان را قطع می‌کند، تنها بیمه‌ی کارگران معدودی را که خیلی پیگیر هستند وصل می‌کند و بعد هم مشخص نیست سوابقِ ناقص این کارگران چه می‌‎شود. 

وی افزود: تأمین اجتماعی همچنین می‌گوید به ازای دو کارگری که بیمه‌اشان قطع می‌شود، بیمه یک کارگر جدید جایگزین می‌شود. این درست نیست. این سازمان حتی به ازای قطع بیمه ده نفر، بیمه یک نفر را هم وصل نمی‌کند، آن هم با سهمیه جدید! یعنی عملا ما را دور می‌زنند. 

این فعال کارگری گفت: با توجه به اینکه قانون بیمه کارگران ساختمانی اصلاح شده و در حال حاضر ۲۵درصد پروانه ساختمانی به عنوان سهم حق بیمه کارفرما به حساب صندوق واریز می‌شود، اما هنوز مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل نشده است. 

محمدی تأکید کرد: تأمین اجتماعی به جای جوابیه سند ارائه بدهد. به ما آمار خود را با سند و مدرک اعلام کنند و بگویند بیمه چند نفر را در هر استان قطع و بیمه چند نفر را وصل کرده‌اند. ما برای صحتِ حرفمان بیش از ۱۰ کارگر معرفی می‌کنیم که صد درصد کارگر ساختمانی هستند و هیچ شغل دیگری غیر از کارگری ساختمانی ندارند اما بیمه‌شان به اشتباه قطع شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز