خبرگزاری کار ایران

فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری: بومیان آواره همچنان فقیرترین مردمان جهان هستند

فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری: بومیان آواره همچنان فقیرترین مردمان جهان هستند
کد خبر : ۱۵۱۹۵۳۳

تشکل جهانی WFTU، ستم بر بومیان آواره و مهاجر کشورهای مختلف در جهان را محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه WFTU، فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری در بیانیه‌ای به مناسبت روز بین‌المللی مردمان بومی آواره جهان «Indigenous Peoples»، با حدود ۴۷۶ میلیون بومی در سراسر جهان، با آنها اعلام همبستگی کرد.

در این بیانیه آمده است: این نیم میلیارد بومی آواره در جهان، نماینده بیش از ۵۰۰۰ فرهنگ و زبان در سراسر جهان هستند. کسانی که استعمار و امپریالیسم آن‌ها را روزی به بردگی گرفته و روز دیگر با گرفتن زمین‌هایشان، آنان را تحت انقیاد قرارداده و آنان را آواره کرده است. در حالی که این روز را گرامی می‌داریم، باید به بی‌عدالتی‌های تاریخی که مردمان بومی متحمل شده‌اند، فکر کنیم. از استعمار گرفته تا مبارزات جاری برای حقوق زمین، جوامع بومی با چالش‌های زیادی مواجه بوده‌اند و هنوز هم با آن روبرو هستند. با این حال، در مواجهه با این ناملایمات، روحیه‌ای شکست ناپذیر و قدرتی عمیق در مبارزات خود نشان داده‌اند. 

در این بیانیه آمده است: مردم بومی سال‌هاست در استرالیا، نیوزلند، بخش‌هایی از آفریقا و آمریکای جنوبی و شمالی به دنبال شناسایی هویت، شیوه زندگی و حق خود بر سرزمین‌های آبا و اجدادی خویش هستند. آنان به خاطر خلع مالکیت از ثروت‌هایشان، همچنان فقیرترین مردم جهان به حساب می‌آیند. مردم بومی امروزه از محروم‌ترین و آسیب پذیرترین گروه‌های مردم در جهان هستند. اگرچه آن‌ها کمتر از ۱۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، اما طبق داده‌های سازمان ملل متحد ۲۵ درصد (یک چهارم) از فقیرترین مردم جهان را بومیان تشکیل دادند. 

در پایان این تشکل اعلام کرده است: تشکیلات «WFTU» صدای مبارز ۱۰۵ میلیون کارگر در سرتاسر پنج قاره است و موضعی پایدار درباره بومیان مهاجر و آواره جهان دارد. این تشکل مبارزه خود را برای به رسمیت شناختن حقوق مردم بومی رنگین پوست از جمله حق حفظ و اجرای آزادانه سنت‌ها و فرهنگ و بازگشت ثروت‌ها و اراضی‌شان را حق خود می‌داند.

بومیان بی‌هویت و بی‌شناسنامه، نیازمند دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و پرورش و هر حقوق اساسی بشری دیگر هستند. بیکاری و بی‌حقوقی، اصلی‌ترین مشکل این بخش از جوامع است که نظام سرمایه‌داری قصد حل این معضل را ندارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز