پررنگ بودن آموزشهای مهارتی در جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی کار
در جلسه نوبت عصر روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر اجرای کامل اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای تأکید کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، پررنگ بودن آموزشهای مهارتی در جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اتفاقی کم نظیر و بیسابقه که ثمره توجه ویژه رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و اتحاد، انسجام و همدلی همکاران خدوم سازمان آموزش فنی و حرفهای بوده است و آموزشهای مهارتی فضای دیروز مجلس را تحت تأثیر قرار داد و این امر موجب تقویت آموزشهای مهارتی در نظام حکمرانی و دیده شدن این آموزشها در زیست بوم اقتصادی کشور خواهد بود.
احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر دیروز صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش کمیسیون متبوع خود را به عنوان یکی از کمیسیونهای اصلی وزارتخانه مذکور در صحن مجلس قرائت کرد.
متن این گزارش به شرح زیر است:
امروزه یکی از بهترین راهکارها برای حل مشکل اشتغال، توسعه آموزش فنی و حرفهای میباشد. نیروی ماهر و فنی، به افزایش تولید ملی خواهد افزود. اخیراً با تصویب قانون اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، شرایط برای ساماندهی و ارتقاء آموزش فنی و حرفهای کشور مهیا گردیده است. سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بعنوان یکی از زیرمجموعههای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موظف به ساماندهی آموزش مهارتی در کشور میباشد. به همین دلیل کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم میگردد.
بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی
جناب آقای دکتر میدری دارای دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران میباشند و دارای تحقیقات و تالیفات مرتبطی با حوزه وزارت پیشنهادی میباشند. ایشان معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دبیر هئیت امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوقهای تابعه بوده اند. یک دوره سابقه نمایندگی و عضویت در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی را نیز در سوابق خود دارند.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
در جلسه کمیسیون با آقای دکتر میدری به اولویتهای زیر اشاره شد:
- مهارت آموزی و توجه به نقش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در این زمینه
- شناسایی و مقابله با فقر آموزشی
- استفاده از ظرفیت صنعت و بویژه بخش خصوصی در ارتقاء آموزش فنی و حرفهای
- اجرای قانون اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور
- ایجاد پویایی در آموزشهای فنی و مهارتی و ارتباط آنها با بازار کار
بر اساس پیشنهاد ایشان که مطابق با قوانین و مقررات موجود میباشد، متعهد شدند که با بهره گیری از بخش خصوصی و ظرفیت اتاق بازرگانی، زمینه توسعه آموزش فنی و حرفهای را مهیا نمایند و همچنین متعهد شدند که با توجه به مشکل اشتغال در کشور وعدم مهارت کافی جوانان، سازمان آموزشهای فنی و حرفهای کشور در اولویت اول همه معاونتهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.
بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، برنامه وزیر پیشنهادی از نظر شاخصهای تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، شفافیت و جامعیت «مطلوب» ارزیابی میشود ولی از جهت شاخصهای سنجشپذیری و آینده نگری در وضعیت «متوسط» و از لحاظ شاخص زمانبندی در وضعیت «ضعیف» میباشد.
بخش چهارم: انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی
بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۵ درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوقالذکر «منطبق» و ۵۰ درصد موارد نیز «همسو» است. در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۵ درصد از احکام نیز اشارهای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی گزارش نشد.
بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
ایشان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابقه و تجربه کاری و مدیریتی دارند و با ساختار و فعالیتهای آن وزارتخانه به خوبی آشنا هستند. آقای دکتر میدری در زمینه توسعه آموزش فنی و حرفهای پژوهشهای فراوانی داشته و روشهای مختلف داخلی و خارجی را بررسی نموده اند.
نتیجهگیری و نظر نهایی کمیسیون
با توجه به سوابق اجرایی و علمی جناب آقای دکتر میدری و تعهد ایشان مبنی بر اجرای کامل قانون اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نهایت کمیسیون من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت نمود.»