خبرگزاری کار ایران

مدیر موسسه کار و تامین اجتماعی در نشست خبری:

گروه‌ علمی موسسه کار و تامین اجتماعی در دولت سیزدهم احیا شد/ در طرح اصلاح قانون کار از موسسه کار مشورت گرفته نشد

گروه‌ علمی موسسه کار و تامین اجتماعی در دولت سیزدهم احیا شد/ در طرح اصلاح قانون کار از موسسه کار مشورت گرفته نشد
کد خبر : ۱۵۱۴۰۵۷

مدیر موسسه کار و تامین اجتماعی به سوالات خبرنگاران درباره عملکرد این موسسه آموزشی و پژوهشی پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرام محمدی (مدیر موسسه کار و تامین اجتماعی) صبح امروز در جمع خبرنگاران طی یک نشست خبری در سالن کنفرانس ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تلاش‌های این موسسه و گزارش کار آن در طول دولت سیزدهم گفت.

محمدی ضمن گرامیداشت یاد شهید رئیسی اظهار کرد: نظارت و کنترل فنی در بسیاری از حوزه‌های کار و تامین و اجتماعی برعهده موسسه کار و تامین اجتماعی است. ما قدرت اجرایی نداریم، ولی قدرت آموزشی، پژوهشی، فنی و تجویزی دارد. هیچ بخشی از جامعه مستثنی از نیاز به آموزش نیست.

وی افزود: یکی از حوزه‌های فعالیت ما در وزارت کار، بحث بهره‌وری است. آموزش و پژوهش لاجرم از ضرورت‌های افزایش بهره‌وری است. لذا موسسه کار و تامین اجتماعی از این منظر نیز مهم است. فعالیت مرسوم ما در حوزه آموزش و پژوهش ادامه دارد، اما اقدامات جدیدی نیز در دولت سیزدهم علاوه بر این شکل گرفته است. گروه‌های علمی در این دوره در حوزه حقوق و روابط کار شکل گرفت.

مدیر موسسه کار و تأمین اجتماعی تصریح کرد: ما از نخبگان کشور طی فراخوانی خواستیم که هرکس در حوزه روابط کار، حقوق کار، روانشناسی کار، اقتصاد کار و تامین اجتماعی و جامعه شناسی کار و.. تمایل به همکاری دارد، بدون قطع همکاری از موقعیت شغلی خود با ما همکاری داشته باشد. ما برجستگان بخش حقوق کار، ایمنی، اقتصاد کار و اشتغال و... همکاری داریم. بسیاری از تصمیمات با استفاده از دانش این گروه‌ها انجام می‌شود. در گذشته گروه‌های علمی بودند اما این همکاری وجود شد و در دولت سیزدهم گروه‌های علمی موسسه کار و تامین اجتماعی احیا شدند. نظرات آن‌ها نیز در تصمیمات کاملا موثر است.

وی افزود: ما تا امروز ۱۸۵ نیاز آموزشی و پژوهشی را در موسسات و صندوق‌های زیر مجموعه وزارت کار خود طبق درخواست دستگاه‌ها و موسسات با کمک کارشناسان موسسه و گروه‌های علمی مهمان پاسخ گفتیم.

این مدیر وزارت تعاون ادامه داد: ما در همایش ملی کار ایران نیز نقش محوری داریم. ما در روند سه جانبه‌گرایی کمیسیون‌هایی ایجاد می‌کنیم و نتایج و بیانیه تصویب می‌کنیم و این بیانیه دستورالعمل و راهبرد کلی عملکرد وزارت تعاون در یک دوره است. ما این برنامه و بیانیه را مدام رصد می‌کنیم، و دستگاه‌های ذی ربط به حوزه را بررسی می‌کنیم و گزارش به هیات امنا ‌و وزارت کار می‌دهیم.

محمدی گفت: ۲۰ نوع فعالیت جدید برای موسسه کار و تامین اجتماعی تعریف شد که در همه حوزه‌های آموزشی، علمی و پژوهشی فعال بود. یکی از این موارد، آماده سازی دانش آموزان برای ورود به بازار کار است که طی تفاهم با وزارت آموزش و پرورش، باشگاه کارآفرینان برای دانش آموزان متوسطه با هدف آماده سازی دانش آموز از طریق معلمان برای کارآفرینی صورت پذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۲ هزار نفر کارگر کارگاه زیر ده نفر آموزش ایمنی می‌بینند که موسسه کار و تامین اجتماعی بر کل روند مالی و آموزشی آن نظارت و سیاستگذاری می‌کند. گروه علمی ما در حوزه ایمنی و بهداشت شغلی دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند و مدرسان حوزه روابط کار ما نیز خود مدرس تربیت کرده و با برگزاری آزمون در جذب عناصر نخبه این حوزه می‌کوشند.

مدیر موسسه کار و تامین اجتماعی تاکید کرد: ما انتشارات خود را نیز افزایش دادیم و فروشگاه آنلاین خود را برای دسترسی ارزان به کتب خود فراهم کردیم و مجله کار و تولید را نیز احیا کردیم. ضمن اینکه با آموزش و پرورش برنامه این را داریم که در برخی متون درسی مساله اکرام نیروی کار و همچنین شمای کلی از حقوق کار و ساختار بیمه تامین اجتماعی و اهمیت تولید را بگنجانیم. لذا در این حوزه آماده همکاری نامحدود با وزارت آموزش و پرورش هستیم.

محمدی با اشاره به نقش موسسه کار و تامین اجتماعی در حوزه تدوین قانون کار گفت: با گذشت حدود سه دهه از تدوین قانون کار جدید، دو رویکرد وجود دارد. اولی با تاکید بر حقوق کارگران، معتقد به حفظ قانون کار است و نظر دیگر این است که برای حفظ بهره وری، باید یکجانبه گرایی و تعامل با کارفرمایان، قانون کار اصلاح شود. نظر کارشناسی خود ما بنده این است که باید نوعی تعامل در اصلاح قانون کار برای افزایش بهره‌وری صورت بگیرد. اختیار تغییر قانون کار در دست ما نیست اما در حوزه اصلاح قانون کار هیچ بحثی به موسسه کار و تامین اجتماعی ارجاع نشده و از ما مشورتی نگرفتند.

وی در پایان تاکید کرد: بیشترین ارتباطات با سازمان جهانی کار طبق قانون با موسسه کار و تامین اجتماعی است که اغلب در حوزه آموزش فنی و پژوهشی است. اخیراً هم آقای هونگبو دبیرکل سازمان جهانی کار طی تماسی با موسسه کار، با تقدیر از عملکرد وزارت کار در حمایت از کارگران، شهادت رئیس جمهور را در پیامی صوتی تسلیت گفت که فایل آن به‌همراه ترجمه‌ موجود است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز