خبرگزاری کار ایران

مرکز آمار با اعلام نرخ تورم تیرماه اعلام کرد:

افزایش ۷۰ درصدی قیمت گوشت قرمز و کاهش نرخ تورم روغن، مرغ و غلات نسبت به سال گذشته

افزایش ۷۰ درصدی قیمت گوشت قرمز و کاهش نرخ تورم روغن، مرغ و غلات نسبت به سال گذشته
کد خبر : ۱۵۱۱۰۵۰

طبق گزارش مرکز آمار ایران، همچنان گوشت قرمز و میوه بالاترین نرخ گرانی و غلات و روغن با تغییر ناچیز قیمتی در بازار عرضه شدند.

به گزارش ایلنا، تورم میوه و سبزیجات، همچنان بالاترین نرخ افزایش قیمت را در میان سایر کالاهای خوراکی داشته است. 

مرکز آمار ایران در گزارش تورم مواد خوراکی در ماه تیر، تاکید کرده است که به نسبت سال گذشته اقلامی چون «میوه‌جات، گوشت، شیرینی، خشکبار و رشته» بالاترین نرخ‌های افزایش را نسبت به سال گذشته داشته‌اند. 

براساس آمار تیرماه مرکز آمار، اقلامی چون «برنج، ماکارونی، حبوبات و مرغ و تخم‌مرغ» کمترین تغییرات قیمت را به نسبت سایر اقلام خوراکی تجربه کرده‌اند. 

در گروه پروتئین‌ها، گوشت قرمز گوسفندی با بیش از ۷۰ درصد افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال گذشته، شیر خشک با ۷۳ درصد، گوشت قرمز گاو با ۴۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و کنسرو ماهی با ۳۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، بالاترین افزایش قیمت، و تخم مرغ با ۱۹ درصد و مرغ با منفی ۲.۵ درصد، کمترین نرخ افزایش قیمت را داشتند. 

در گروه غلات، شیرینی با ۳۱ درصد افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، رشته آشی و سایر رشته‌ها با ۳۸ درصد افزایش بالاترین نرخ، و ماکارونی با ۱۱ درصد و برنج درجه ۲ ایرانی با ۱۵ درصد و همچنین برنج ایرانی درجه یک با منفی ۱ درصد، کمترین نرخ تورم را نسبت به ماه مشابه در سال قبل داشته است. 

در گروه مواد روغنی، دو قلم پر مصرف روغن مایع با منفی ۱۰ درصد و روغن جامد با منفی ۱۱ درصد کمترین افزایش قیمت را داشتند اما در عین حال قیمت کره پاستوریزه ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. 

از سوی دیگر، در گروه میوه‌جات و سبزیجات، اقلام نسبتاً لوکس مثل هلو، شلیل، شبرنگ و… به‌عنوان میوه‌های تابستانی افزایش بیش از ۹۰ درصد را نسبت به سال گذشته داشتند که بیشترین نرخ تورم مربوط به این اقلام است. موز و مغز گردو به‌ترتیب با ۳۳ و ۳۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته نیز کمترین میزان تغییر در این گروه را داشته است. باقی اقلام مثل هندوانه، خربزه، کشمش، پرتقال و. . نیز مجموعاً افزایش قیمت حدود بیش از ۶۰ درصد را تجربه کردند. 

در این میان دو قلم پرمصرف «پیاز» با ۶۵.۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته و سیب زمینی با ۱۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته در تیرماه، به ترتیب، بالاترین و کمترین تغییرات را در میان اقلام پرمصرف داشتند. 

سایر محصولات لبنیاتی البته در اقلام مختلف، نسبت به مدت مشابه سال گذشته (تیرماه سال ۱۴۰۲) تورم بین ۱۵ تا ۲۰ درصد داشتند. 

به این ترتیب، میوه‌جات و گوشت (به جز مرغ و تخم و مرغ)، بالاترین میزان افزایش تورم خوراکی، و غلات و روغن کمترین میزان افزایش قیمت را نسبت به ابتدای تابستان سال ۱۴۰۲ طی یکسال داشتند. 

آمار منتشره مرکز آمار حاکی از این است که در ۲۵ قلم مهم خوراکی قابل محاسبه در تیرماه، تورم نقطه‌ای ۳۲ درصدی (در اقلام خوراکی) تجربه شده است. ضمن اینکه محاسبه این آمار البته محدود به مناطق شهری کشور بوده است.

افزایش ۷۰ درصدی قیمت گوشت قرمز و کاهش نرخ تورم روغن، مرغ و غلات نسبت به سال گذشته

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز