خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای تاکید کرد:

ضرورت وجود کارشناس و پیوست بهداشت حرفه‌ای در تصمیمات و طرح‌های وزارت بهداشت و وزارت کار

ضرورت وجود کارشناس و پیوست بهداشت حرفه‌ای در تصمیمات و طرح‌های وزارت بهداشت و وزارت کار
کد خبر : ۱۵۰۸۸۷۲

یک مدیر موسسات فعال در حوزه بهداشت حرفه‌ای از وزارت کار و وزارت بهداشت خواست تا در برنامه‌ها و پروژه‌ها با پیوست بهداشت حرفه‌ای و با حضور یک کارشناس این حوزه تصمیم گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایمنی شغلی و بهداشت حرفه‌ای یکی از دغدغه‌های نیروی کار و فعالان کارگری در محیط کار است که وزارت بهداشت و وزارت کار هر دو در این حوزه متولی اصلی محسوب می‌شوند. در این رابطه موسسات و نهادهای مردم نهاد اعم از خصوصی یا صنفی نیز فعال هستند و از ظرفیت‌های آن‌ها در واحدهای تولیدی و خدماتی استفاده می‌شود. باتوجه به تغییر دولت و مدیریت وزارتخانه‌های مذکور، انتظاراتی از مدیران مربوطه در این حوزه در میان فعالان حوزه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نسبت به دولت وجود دارد. 

مهدی خالویی (کارشناس و مدیر موسسات بهداشت حرفه‌ای و ایمنی شغلی) در این رابطه توضیح داد: حضور یک فرد متخصص در حوزه وزارت بهداشت و کار در ارتباط با بحث بهداشت حرفه‌ای در دولت می‌تواند به این حوزه یاری برساند و آمار حوادث شغلی و بیماری‌های ناشی از کار را در نیروی کار کاهش داده و کیفیت عملکرد را در این حوزه افزایش دهد. 

وی با پیشنهاد برای حضور متخصصین بهداشت حرفه‌ای در تصمیمات وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون و داشتن پیوست بهداشت حرفه‌ای در همه طرح‌ها، اظهار کرد: اساس توسعه و رشد شاخص‌های گوناگون اجتماعی، رفاه، امید به آینده و سلامت کلان نیروی کار، توسعه اقتصادی است که در کشور ما بخش بزرگی از این توسعه بر پایه صنعت بوده است. قلب تپنده صنعت بدون شک نیروی کار آن است. 

وی افزود: تامین سلامت فیزیولوژیکی کارگر و اصطلاحاً پیشگیری از بیماری‌های شغلی وظیفه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و جلوگیری از بروز حوادث و ایمن‌سازی کارگاه و کارخانجات برعهده وزارت کار است و قطعا همکاری این دو مجموعه به صورت افزایشی بر کیفیت سلامت افراد -که نهایتاً به حفظ سرمایه‌های صنعت و افزایش راندمان تولید کمک به‌سزایی می‌کند- تاثیر خواهد داشت. 

خالویی ادامه داد: عدم توجه به بهداشت حرفه‌ای در سال‌های اخیر به صورت مستقیم بر کاهش نرخ سلامت کارگران، افزایش هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم کارفرمایان، افزایش خسارات بیمه، کاهش سطح رضایت عمومی کارگران و کاهش کیفیت بهداشت، آموزش، تفریحات و شاخص‌های دیگر زندگی در خانواده کارگران تاثیر داشته است. بهداشت حرفه‌ای به عنوان قوی‌ترین ابزار پیشگیرانه در حوزه سلامت کارگر می‌تواند نقش مهمی در افزایش نرخ تولید و رضایت عمومی داشته باشد. 

این مدیر و کارشناس حوزه بهداشت حرفه‌ای تاکید کرد: حضور متولیان و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای در ارزیابی طرح‌های در دست اقدام با رویکرد تغییرات در شیوه اجرا و بهره برداری طرح با هدف کاهش هزینه‌های مالی و بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار تاثیر مستقیم خواهد داشت و از هزینه‌های سنگین پس از بهره برداری جلوگیری خواهد کرد.

وی با مطالبه از مقامات حوزه وزارت بهداشت و وزارت کار در این رابطه اظهار کرد: انتظار می‌رود وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به ملاحظاتی که گاه و بیگاه در انتخاب افراد مدیر زیر مجموعه موثر هست، از افراد متخصص و آشنا به تاثیرات رعایت اصول بهداشت حرفه‌ای در صنعت بهره ببرند. بطور قطع بخش بزرگی از دانش بهداشت حرفه‌ای در حال حاضر نقشی در سیاستگذاری فنی و تخصصی نداشته و به دلایل مختلف از حوزه قانونگذاری، اجرا و نظارت به دور هستند. 

خالویی تصریح کرد: انتظار می‌رود شاخص‌های بهداشت حرفه‌ای به صورت منطقی و مفهوم دار طراحی و طی برنامه عملیاتی پایش شوند و نتیجه پایش انتهای این پروسه نباشد و تیم تخصصی بر بررسی علل نتایج به دست آمده و احیانا حذف دلایل یا بهبود آن‌ها تلاش کنند. 

وی افزود: با توجه به اینکه بخش بسیار بزرگی از بدنه بهداشت حرفه‌ای کشور به صورت آزاد یا تحت نظر کارفرمای صنعتی مشغول به کارند، ارائه ساز و کار تامین معیشتی و آینده کار این افراد که در اصل بازوان پر راندمان و کم هزینه دولت هستند، لازم به نظر می‌رسد که در این حوزه وزارت کار متولی اصلی محسوب می‌شود. 

این کارشناس حوزه بهداشت حرفه‌ای تاکید کرد: نهایتا احترام عملی به جایگاه بهداشت حرفه‌ای در صنعت، تمرکز بر ارائه آموزش برای افزایش آگاهی عمومی و تشکیل کارگروه مستقل و تخصصی و توجه ویژه به شاخص‌های بهداشت حرفه‌ای در ارزیابی کیفیت کار در صنعت انتظاراتی است که جامعه بهداشت حرفه‌ای از وزرای کار و بهداشت مطرح می‌شود.

این مدیر موسسات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در پایان ابراز امیدواری کرد: باتوجه به تغییراتی که در حوزه مدیریت وزارت کار و وزارت بهداشت در دولت جدید پیش‌بینی می‌شود، امید است تا مسئولان جدید در راستای این امر مهم که به سلامت جامعه و نیروی کار که بیش از پنجاه درصد جامعه ایران را تشکیل می‌دهند، عنایت ویژه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز