خبرگزاری کار ایران

محکومیت کودتای نافرجام ارتش با حمایت آمریکا در بولیوی توسط "WFTU"

محکومیت کودتای نافرجام ارتش با حمایت آمریکا در بولیوی توسط "WFTU"
کد خبر : ۱۴۹۹۶۱۵

فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری اعلام کرد: کودتای چند روز گذشته در بولیوی چیزی جز بازگشت امپریالیسم به شرایط گذشته واقعی خود نیست و ما آن‌ها را محکوم می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از "WFTU"، فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری در اعتراض به کودتای نافرجام اخیر ارتش بولیوی برای سرنگونی دولت عدالت محور این کشور، بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

برای مردم آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی، اتفاق رخ داده تکراری است زیرا این مردم از ۵۰ سال پیش، در معرض انواع و اقسام کودتاهای آمریکایی توسط سربازان آموزش دیده در ایالات متحده و با حمایت مستقیم سفارتخانه‌های آن کشور بودند.

همه چیز حاکی از آن بود که این سیاست‌ها در گذشته باقی مانده و بخاطر قدیمی شدن تکرار نخواهد شد، اما اتفاق دو روز گذشته در بولیوی و نافرجام ماندن کودتا توسط بخش حامی سرمایه‌داری و هوادار آمریکای ارتش این کشور، نشان داد که این روش کماکان ادامه دارد.

منشور قانون اساسی و تمام قوانین حاکم بر زندگی در کشورهای جمهوری و دموکراتیک، بر استقلال این کشورها تاکید می‌کند. این قوانین اساسی نیز نه توسط کارگران یا بازنشستگان، بلکه عمدتا به دست طبقات فرادست هر یک از کشورها نوشته شده و دلیلی برای نقض آن وجود ندارد.

با این حال، هنگامی که چیزی طبقات حاکم و سرمایه‌داران را ناراحت می‌کند، آنان خود قوانین خویش را نقض می‌کنند و نسخه خودشان از دموکراسی را علیه استقلال و رفاه فرودستان از طریق کودتای آمریکایی اجرا می‌کنند. 

در اروپا از ناتو برای جنگ استفاده می‌شود، در خاورمیانه از اسرائیل برای نسل کشی استفاده می‌شود. اهداف همه این کارها یکسان است، و چیزی جز حمله به حقوق مردم و حفاظت از منافع شرکت‌های چندملیتی برای تثبیت زور و قدرت سرمایه‌داری جهانی نیست. آنان دشمن اراده ملت‌ها و مردمی هستند که می‌خواهند سرنوشت خود را تعیین کنند.

کودتای چند روز گذشته در بولیوی چیزی جز بازگشت امپریالیسم به شرایط گذشته واقعی خود نیست و ما آن‌ها را محکوم می‌کنیم. ما از حمایت بازنشستگان و کارگران بولیوی از دولت ملی و تظاهرات و مبارزات خیابانی آن‌ها که منجر به شکست کودتا شد، قدردانی می‌کنیم.

امضا: 

پامبیس کرایتسیس، دبیرکل فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)

لوئیس آرس، مدیرکل بازنشستگان فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (UIS)

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز