خبرگزاری کار ایران

نتایج خیره‌کننده استفاده از هوش مصنوعی توسط سازمان جهانی کار برای بازرسی کار در کشورهای حوزه بالکان

نتایج خیره‌کننده استفاده از هوش مصنوعی توسط سازمان جهانی کار برای بازرسی کار در کشورهای حوزه بالکان
کد خبر : ۱۴۹۷۵۹۵

ILO با تقویت نهادهای بازار کار مانند مذاکره و چانه‌زنی و مهارت‌های آن و آموزش روابط کار، به ایجاد بازار کار عادلانه و در کشورهای حوزه غربی منطقه بالکان کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سازمان جهانی کار، ILO با راه‌اندازی پلتفرم موسوم به استخدام و امور اجتماعی (ESAP)، از فناوری هوش مصنوعی و فناوری دیجیتال هوشمند برای بازرسی در حوزه روابط کار کشورهای بالکان استفاده می‌کند. 

ILO با تقویت نهادهای بازار کار مانند مذاکره و چانه‌زنی و مهارت‌های آن و آموزش روابط کار، به ایجاد بازار کار عادلانه و در کشورهای حوزه غربی منطقه بالکان کمک می‌کند. این کار از سال ۲۰۱۶ توسط پروژه پلتفرم استخدام و امور اجتماعی (ESAP) با بودجه اتحادیه اروپا پشتیبانی شده است. 

پروژه ESAP با چالش‌های اقتصادی، سیاسی و فنی مواجبه بوده است. این نوع شرایط مستلزم تعهد طولانی مدت برای اجرای تغییرات قانونی و نهادی و همچنین القای تغییرات رفتاری در نهادهای وزارت کار کشورها است. بدین منظور توافقاتی با طرفین سه جانبه دولت، کارفرمایی و تشکل‌های کارگری نیز در این منطقه همراه بوده است. 

در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، به‌صورت آزمایشی کشورهایی چون مونته‌نگرو، مقدونیه و صربستان اختیارات شوراهای اقتصادی و اجتماعی سه‌جانبه خود را گسترش دادند و فضا را برای شوراهای مربوط به مدیریت بازار کار ایجاد کردند تا به شکلی فعال‌تر با سازمان جهانی کار ارتباط برقرار کنند. در ادامه کشوری مثل آلبانی نیز به این روند پیوسته است. 

در چهارچوب بخش همکاری‌های فنی، سازمان جهانی کار در این پروژه تلاش کرد تا از فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی برای نظارت بر حوزه بازار کار و روابط کار در این کشورها، شکل جدیدی از مدیریت را در بوته آزمایش بگذارد. 

طی این برنامه، شرکای اجتماعی در منطقه بالکان غربی برای ایفای نقش خود در تصویب سیاست‌های مربوط به توسعه روابط کار، به برنامه سازمان جهانی کار کمک کردند. 

یکی دیگر از دستاوردهای مهم ESAP تأسیس شبکه مجموعه‌ای از آژانس‌های خودمختار برای حل و فصل دوستانه اختلافات کارگری و کارفرمایی در پنج سال گذشته است. 

پروژه ESAP همچنین شبکه بازرسی‌های کار را در بالکان غربی را مستقل از ادارات کار این کشورها تأسیس و آن را توسعه داد. 

این شبکه به توسعه همکاری بین بازرسان کار در بالکان غربی، ترویج اشتراک‌گذاری اطلاعات درباره انطباق قوانین کار محلی با قواعد مصوب سازمان جهانی کار و اتحادیه اروپا، در زمینه بهداشت و ایمنی شغلی، و حقوق کار کمک کرد. 

بازرسان کار در بازرسی سرزده بیش از ۹۰ بازرس سطح بالا را در این منطقه آموزش دادند. علاوه بر این ۱۰۰ بازرس کار جدید در مقدونیه، ۱۳۷ نفر در آلبانی و ۳۰ بازرس جدید در کوزوو و بوسنی در زمینه حقوق نیروی کار، ایمنی و بهداشت شغلی آموزش دیدند. 

سازمان جهانی کار پس از پایان دوره کرونا در حوزه بازرسی کار آلبانی الگویی برای دیجیتالی شدن و استفاده از هوش مصنوعی در بازرسی را به جهان ارائه داد. این الگو با استفاده از الگوریتم‌های داده‌های آماری و همچنین یادگیری ماشینی، توانست با دقت و استفاده از بازرسی‌های اینترنتی و آنلاین، هزاران کارگاه را در آلبانی و صربستان بازرسی کرده و توصیه‌های اجرایی به کارگاه‌ها ارائه کند. 

بر این اساس نسل جدید بازرسان کار باید کار کردن با یک شبکه اینترنتی ارتقا یافته و هوش مصنوعی را بیاموزند. این اقدام بنابر گزارشات محلی، عملکرد بازرسی کار آلبانی و صربستان و شرایط کاری بازرسان کار آن‌ها را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. 

در بوسنی، صربستان و آلبانی در مجموع ۲۲۰ بازرس، که هرکدام به تلفن هوشمند مجهز شده بودند، توانستند به یک سیستم دسترسی به پرونده کارگاه دست بیابند و با این اقدام، موفق شدند تعداد کارگاه‌های مورد بازرسی خود را بسیار افزایش دهند. 

تسریع فرآیندهای بازرسی از مزایای این رویداد بوده است. بیش از ۱۰ هزار بروشور اطلاعات مربوط به حقوق کار در جریان بازرسی‌های حضوری میان کارگران و کارفرمایان مجموعه‌ها از این طریق توزیع شده که باعث رشد آگاهی قابل ملاحظه درمورد حقوق کار شده است. 

این سیستم در صربستان و مونته‌نگرو در مجموع ۶۳۱۶ کارگر زیرزمینی اعلام نشده را در مدت چندماه شناسایی کرده و طی بازرسی ها، ۳۸۵۵ نفر (۶۱ درصد) از این کارگران با سیستم الکترونیکی و هوشمند، به نیروی کار رسمی بدل شدند. 

سازمان جهانی کار امیدوار است با ترویج این روش مدیریت و نظارت بازار کار، بتواند در کشورهای درحال توسعه موجبات ارتقای رشد و توسعه بازار کار را از نظر کیفی برای رسیدن به آرمان «کار شایسته» روزنه‌های جدیدی را باز کند.

در این حوزه سازمان جهانی کار (ILO)، همکاری کلیه دولت‌ها و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی را طلبیده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز