خبرگزاری کار ایران

سیزدهمین مجمع بین المللی کارگران در ترکیه:

ساختار تشکل‌های کارگری متناسب با تغییرات ساختار بازار کار تغییر کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۶۸۵۸

سیزدهمین مجمع بین المللی کارگری با فراخوانی برای حفظ و توسعه نهاد گفت‌وگوی اجتماعی و چانه زنی موثر آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سازمان جهانی کار، سیزدهمین مجمع بین‌المللی کارگری به مدت دو روز با اهتمام دولت ترکیه و سازمان جهانی کار در ترکیه در روز جمعه پایان یافت.

طبق این گزارش ILO، سیزدهمین مجمع بین المللی کارگری با فراخوانی برای حفظ و توسعه نهاد گفتگوی اجتماعی و چانه زنی موثر با هدف مدیریت چالش‌های بازار کار جهانی برگزار شد. 

در زمانی که بازار کار جهانی با چالش‌های زیادی از جمله افزایش بیکاری، سطح پایین تامین اجتماعی، نابرابری جنسیتی و شکاف جنسیتیِ دستمزد، ایمنی و سلامت و چالش دیجیتالی شدن کار مواجه است، مذاکره و نهاد چانه‌زنی جمعی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. 

کمتر از یک سال پیش، دبیرکل سازمان جهانی کار (ILO) در اولین گزارش خود به یکصد و یازدهمین نشست کنفرانس بین‌المللی کار در ژوئن ۲۰۲۳ اظهار کرده بود: «ما در زمانی زندگی می‌کنیم که با بحران‌های چندجانبه‌ای همراه است. هر بحرانی زخم‌های کهنه ساختارها و سیاست‌های ما را آشکار می‌کند. در زیر این زخم‌ها، گسل‌هایی از نابرابری نهفته است که با هر چالش و بحرانی، میلیون‌ها نفر را در معیشت خود دچار تزلزل می‌کند.» 

گیلبرت هونگبو دبیرکل ILO معتقد است: دوره‌های عدم‌ اطمینانی که هر بحران ایجاد می‌کند، کسب‌وکارها را از سرمایه‌گذاری منصرف می‌کند، اقتصادها را از ایجاد شغل بازمی‌دارد و بسیاری از کارگران و خانواده‌هایشان را درباره چگونگی تامین معاش خود دچار تردید می‌کند. این تصور که جامعه عمیقاً ناعادلانه است، یکی از مهم‌ترین علل بی‌ثباتی اجتماعی امروز جهان است. 

دستور کار مجمع کارگری بین المللی در ترکیه با محوریت موضوع «زندگی کارگران: آینده بازار کار، حقوق اتحادیه و اشتغال» با مشارکت فعال کارشناسان و دانشگاهیان علاوه بر نمایندگان کارگری چندین کشور جهان برگزار شد و در آن نماینده چندین تشکل کارگری و کارفرمایی و نمایندگان نهادهای دولتی حضور داشتند. 

وزیر کار و تامین اجتماعی ترکیه، ودات ایشیخان، از رویکرد انسان محوری و نقش حیاتی شرکای اجتماعی برای رهبری تحولات در دنیای کار صحبت کرد و در عین حال تاکید کرد: بحث در مورد تأثیرات تغییر ساختار بازار کار و مدل‌های جدید کار (مانند مشاغل اینترنتی و بی‌ثبات) بر تشکل‌های صنفی و ایجاد مدل‌های جدید از تشکل‌یابی صنفی بر این اساس، اجتناب‌ناپذیر است. 

لازم به ذکر است، رؤسای تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، اتحادیه‌های کارگران بخش خصوصی و دولتی و همچنین اتاق‌های بازرگانی در این مجمع حضور فعال داشتند. نظرات آن‌ها در مجمع صریح بوده و روند مباحثات توسط شرکت‌کنندگان مفید ارزیابی شد. 

در پایان دبیرکل سازمان جهانی کار از طریق پیامی ویدیویی در سیزدهمین مجمع بین‌المللی کارگری سخنرانی کرد و در آن به هیات‌های سه‌جانبه حاضر در کنفرانس مجمع کارگری ترکیه به خاطر نشان دادن تعهد پایدار به گفتگوی اجتماعی، تبریک گفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز