خبرگزاری کار ایران

نامزد انتخابات میان دوره‌ای مجلس از تهران:

حق بازنشستگان «یک زندگی مرفه» است/ رشد اقتصادیِ کارگران باید در دستور کار قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۶۱۸۴

حسن خجسته گفت: اگر نگاه‌مان را تغییر دهیم و کارگران را باارزش‌ترین سرمایه انسانی کشور بدانیم، از تمام امکانات و ظرفیت‌ها برای رشد اقتصادی آن‌ها استفاده می‌کنیم.

حسن خجسته باقرزاده (نامزد دور دوم مجلس دوازدهم) با تاکید بر ناچیز بودن افزایش دستمزد ۱۴۰۳ به خبرنگار ایلنا گفت: ما باید کارگر را «سرمایه انسانی بدانیم»؛ اصولاً نیروی انسانی شاغل در بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله نهادها، وزارتخانه‌ها و شرکت ها، قبل از هر چیز سرمایه انسانی کشور است و همه برای رشد و ارتقای همه جانبه آن، تکلیف دارند.

این فعال اجتماعی و فرهنگی اضافه کرد: اگر نگاه‌مان را تغییر دهیم و کارگران را باارزش‌ترین سرمایه انسانی کشور بدانیم، از تمام امکانات و ظرفیت‌ها برای رشد اقتصادی آن‌ها استفاده می‌کنیم؛ باید بپذیریم رشد اقتصادی همپا و هم وزنِ رشد فرهنگی و اجتماعی اهمیت دارد؛ اگر وضع اقتصادی و معیشت کارگران خوب نباشد، اقتصاد زمین می‌خورد و ورشکسته می‌شود.

خجسته باقرزاده در تعریف «رشد اقتصادی» افزود: رشد اقتصادی فقط به معنای دستمزد بهتر و بالاتر نیست، البته دستمزد مکفی که کارگر بتواند با آن نیازهای خانواده خود را به بهترین وجه و با آسودگی خاطر تامین کند، اهمیت بسیار دارد؛ اما رشد اقتصادی در سطحی فراتر به معنای بهبود سطح اقتصادی و ارتقای جایگاه کارگران در نظام تولید کشور است، مثلاً کارگران باید بتوانند سهامدار کارخانه‌ها شوند یا بعد از چند سال کار کردن، در شرکت یا کارخانه به اندازه توانایی‌ها و تخصص‌شان پیشرفت کنند.

وی، «برخورداری از مسکن شایسته» را یکی دیگر از شاخص‌های رشد اقتصادی کارگران دانست و تصریح کرد: در گام اول، مدیریت شرکت یا کارخانه در قبال کارگران مسئولیت دارد اما در گام بعدی، این وظیفه دولت و حاکمیت است که به مسائل اقتصادی کارگران توجه داشته باشد و رشد اقتصادیِ سرمایه انسانی را با تمام توان در دستور کار قرار دهد.

به گفته خجسته، در این میان وظیفه مجلس شورای اسلامی، ایجاد مسیرهای کارآمدِ حقوقی و قانونی برای ارتقای سرمایه انسانی کشور است و این مهم‌ترین رسالت نمایندگان مجلس است.

این فعال اجتماعی تاکید کرد: تامین نیازمندی‌های کارگران و فراهم آوردن زمینه‌های رشد اقتصادی آن ها، یک «تکلیف» است، هیچ یک از مسئولان و کاربدستان نباید از عمل به این تکلیف شانه خالی کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه از وضعیت معاش بازنشستگان کشور انتقاد کرد و گفت: بازنشسته، سی سال جان و جوانی خود را پای مملکت گذاشته و با همه وجود برای پیشرفت کشور زحمت کشیده؛ در دوران پیری و بازنشستگی باید یک زندگی شایسته و مرفه داشته باشد.

خجسته باقرزاده اضافه کرد: متاسفانه در طول سی سال اشتغال کارگران فکری برای بازنشستگی و رفاه آن‌ها در دوران پیری نمی‌کنند؛ سرمایه‌گذاری‌های مناسب برای تامین آینده بازنشستگان صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل است که امروز بازنشستگان کشور دچار مشکلاتی هستند و از ناتوانی‌های معیشتی رنج می‌برند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز