مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:
۵۰ هزار پزشک و مرکز پزشکی طرف قرارداد تأمین اجتماعی هستند
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با خدمات درمانی این سازمان گفت: در حال حاضر روزانه حدود یک میلیون مورد خدمات سرپایی و حدود ۱۳ هزار مورد، خدمات بستری ارائه میدهیم.
به گزارش ایلنا، میرهاشم موسوی (مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی) در دومین برنامه نظارت و بررسی برنامههای تحولی و راهبردی معاونت درمان این سازمان که با حضور ویدئو کنفرانسی مدیران درمان تأمیناجتماعی استانها برگزار شد، مدیریت بهینه و منطقیسازی هزینهها را در همه بخشها از جمله بخش درمان از اولویتهای این سازمان معرفی کرد و گفت: هدف اصلی در حوزه درمان، ارتقای سلامت بیمهشدگان است و بحث مدیریت منطقی و کارآمدسازی هزینهها نیز در این زمینه باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا بهترین و کیفیترین خدمات به بیمهشدگان ارائه شود.
موسوی توسعه ظرفیت و کیفیت خدمات درمان مستقیم را از راهبردهای این سازمان معرفی کرد و گفت: هرچند اشکالاتی در زمینه هزینههای درمان و توزیع عادلانه ظرفیتها و امکانات وجود دارد، اما افزایش نرخ امید به زندگی در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دستاورد بسیار بزرگی است که نباید به سادگی از کنار این دستاوردها گذشت. ما در بخش درمان مستقیم و درمان غیرمستقیم در حال حاضر روزانه حدود یک میلیون مورد خدمات سرپایی و حدود ۱۳ هزار مورد، خدمات بستری ارائه میدهیم. همچنین حدود ۵۰ هزار پزشک و مرکز پزشکی در سراسر کشور طرف قرارداد سازمان تأمیناجتماعی هستند.
وی افزود: با وجود اینکه ما با ۵۰ هزار پزشک و مرکز درمانی در بخش درمان غیرمستقیم همکاری داریم، همچنان توسعه ظرفیتهای درمان مستقیم که خدمات آن برای بیمهشدگان و بازنشستگان رایگان است و رضایتمندی بیشتری را در مردم به دنبال دارد، برای سازمان تأمین اجتماعی بسیار مهم است.
موسوی با تأکید بر اینکه صیانت مالی از بیمهشدگان خصوصاً در حوزه درمان برای سازمان تأمیناجتماعی بسیار اهمیت دارد، گفت: ما همچنان باید پرداخت از جیب بیمهشده در بخش درمان غیرمستقیم را کاهش دهیم. علاوه بر اینکه در درمان مستقیم خدمات ما رایگان است، در درمان غیرمستقیم نیز باید پرداخت از جیب بیمهشده را منطقیسازی کنیم. در حال حاضر بیمهشدگان ۶۵ سال به بالا براساس تفاهمنامهای که با وزارت بهداشت و درمان داریم به هر بیمارستان دولتی و دانشگاهی که مراجعه کنند، درمانشان رایگان است. حتی در مناطقی که مراکز ملکی مستقیم نداریم، همه خدمات بستری برای همه بیمهشدگان در بیمارستانهای دولتی و دانشگاههای صددرصد رایگان است و فرانشیز دریافت نمیشود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بر مدیریت بهینه، منطقی و کارآمد هزینهها که بیشترین و بهترین نتیجه را در ارائه خدمات در پی داشته باشد، بهعنوان یکی از مهمترین اولویتهای این سازمان تأکید کرد و گفت: در حوزه درمان انتظار داریم از منابعی که برای ارائه خدمات در هر دو بخش درمان مستقیم و مراکز درمانی طرف قرارداد تخصیص مییابد، بهترین استفاده و بهرهبرداری برای ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش صورت گیرد. خرید راهبردی خدمات نیز یکی از اولویتهای مهم حوزه درمان است و میتوانیم با یک سازوکار دقیق، اختیار انتخاب بیشتری به بیمهشدگان بدهیم.
وی ارتقای کیفیت خدمات درمانی همزمان با مدیریت منابع را امکانپذیر دانست و افزود: ما خواستار ارتقای کیفیت خدمات و همزمان کنترل و مدیریت هزینهها هستیم. در نقاطی که هزینه غیرطبیعی داریم؛ باید برای مدیریت و کنترل این هزینهها اقدام کنیم. در پی اجرای طرح دارویار، سازمان تأمیناجتماعی از همه ظرفیتهای موجود استفاده کرد تا این طرح به عنوان یک طرح ملی با موفقیت اجرایی شود و تلاش کردیم که به تعهدات خود به بهترین نحو عمل کنیم و طبیعتاً انتظار داریم تعهدات سایر سازمانها و دستگاهها در زمینه تأمین منابع این طرح نیز به شکل کامل و بموقع اجرایی شود.
موسوی با اشاره به لزوم استفاده و کمک گرفتن از ظرفیت خیرین در توسعه ظرفیتهای درمان سازمان تأمیناجتماعی، گفت: خیرین سلامت میتوانند در مسائل درمانی، کمک شایان توجهی به اقشار تحت پوشش سازمان تأمیناجتماعی داشته باشند.