رئیس سازمان آموزش فنی وحرفهای کشور مطرح کرد؛
تدوین استانداردهای نوین مهارتی بر ارزشیابی شغلی با همکاری شرکای اجتماعی
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، درآئین رونمایی از طرح ایجاد ۱۴۰۰ مرکز مهارت آموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی و ۱۰۰۰ استاندارد آموزش مهارت از تقاضا محوری مهارت و ضرورت آموزش مطابق با نیاز روز بازار خبر داد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، با حضور محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علی اوسط هاشمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفهای کشور، ۱۱ اردیبهشت ماه، هم زمان با روز جهانی کارگر، آئین رونمایی از طرح ایجاد ۱۴۰۰ مرکز مهارت آموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی، ۱۰۰۰ استاندارد جدید آموزش مهارت (فاز دوم)، مراکز تخصصی آموزشهای کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار و مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (دانشگاهها و زندانیان) به صورت ویدئو کنفرانس برای سراسر کشور برگزار شد.
بنا براین گزارش، هاشمی در این مراسم ضمن تبریک روز و هفته کار و کارگر گفت: صیانت از موقعیت کارگر در روی آوردن به مهارت و فراگیری دانش باید مادام العمر باشد تا بتواند با قرار گرفتن در موضع پایدار شغلی، موج سهمگین سرعت تغییرات را پشت سر گذارد.
وی آموزشهای مهارتی مطابق با سرعت تکنولوژی و زمان را یک نیاز ملی توصیف کرد.
معاون وزیر کار، با اشاره به روز بزرگداشت مقام معلم و استاد فرزانه شهید آیت الله مطهری، بیان کرد: مربیان سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور باید همانند معلمان آموزش و پرورش دیده شوند که در همین خصوص لایحه هم طرازی مربیان سازمان و معلمان تقدیم وزیر محترم تعاون شده است.
هاشمی در ادامه افزود: امروز سخن از کم کردن فاصله دانش و صنعت از طریق مهارت است، پس ضروری است به «جامعه مهارت محور» روی بیاوریم.
لایحه ترفیع مربیان سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تقدیم وزیر تعاون شده است
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: طی سنوات گذشته ۹۵ مرکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی داشتهایم که امروز تعداد آن به ۲۴۶ مرکز رسیده است.
وی در توضیح این مطلب گفت: توسعه مراکز کارآموزی جوار محصول مدیریت جمعی بوده است، اکنون تمام کارگاههای کشور اعم از صنفی، صنعتی و خدماتی میتوانند به مهارت آموزی پرداخته و تمام مربیان در اصناف و صنعت و استادکاران، شرکای اجتماعی و مربیان ما در سازمان آموزش فنی و حرفهای خواهند بود.
تعامل، گفتگو و ارتباط سه جزء لاینفک مهارت است
هاشمی با اشاره به اینکه تعامل، گفتگو و ارتباط سه هنر مهارت است، از توجه واحدهای صنعتی در همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفهای خبر داد.
معاون وزیر کار در خصوص استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: پیش از این تنها استانداردهای شغلی در سازمان تدوین شده بود که با هدف کمک به اشتغال جوانان جویای کار و ارتقای مهارت شاغلان، در استانداردهای نوین ارزشیابی شغلی و شایستگی حرفهای نیز لحاظ شده و استانداردهای قبل هم بر این اساس به روزرسانی شده است.
هاشمی تصریح کرد: هم فکری با شرکای اجتماعی در صنعت و بازار کار و به اشتراک گذاشتن تجربیات، سطح کیفی مهارت را ارتقا میدهد.
مراکز سنجش مهارت، مرداد ماه سال جاری در هفته ملی مهارت افتتاح میشود
وی در ادامه خبر داد در همین راستا مرداد ماه سال جاری و هم زمان با هفته ملی مهارت، مراکز سنجش مهارت با هدف تضمین اثربخشی آموزشهای مهارتی افتتاح میشود.
وی ابراز امیدواری کرد با راه اندازی مراکز سنجش مهارت، پیام مهارت در جامعه تسری یافته و هر ایرانی در موضع شایسته خود قرار گیرد.
آموزشهای مهارتی هم سو با تقاضا محوری و نیاز شرکای اجتماعی ارائه میشود
هاشمی در ادامه گفت: اکنون ما از عرضه محوری در مهارت عبور کردهایم و نگاه ما معطوف به نیاز بازار و تقاضای لایههای مختلف جامعه است، به گونهای که اکنون ۶۰ درصد آموزشهای مهارتی بر اساس تقاضامحور و بر اساس نیاز کارآفرینان و شرکای اجتماعی سازمان است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، گفت: لازمه جامعه محور کردن مهارت افزایش توان گفتگو است تا در کنار آن توسعه و جریانسازی در جامعه و شناسایی قابلیتهای ملی شکل گیرد.
معاون وزیر کار از توسعه اختیارات بخش غیردولتی به عنوان اولویت دیگر سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور نام برد.
در ادامه علیرضا حاتم زاده، معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور به ارائه گزارش از مراکز جوارکارگاهی آماده افتتاح پرداخت.
حاتم زاده گفت: تطبیق کامل آموزشهای مهارتی با قانون آموزشهای عملی و توسعه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور به عنوان یک سازمان پیشرو، تغییر حرکت سازمان از تصدیگری و روی آوردن به آموزشهای تخصصی و توسعه مراکز جوار کارگاهی به عنوان پل و زبان مشترک بین نظام مهارتی و صنعت، که کیفیت آموزش را ارتقا میدهد، یک ضرورت است.
سپس ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان، گفت: امروز یکی از مشکلات مهارت آموزی در جهان «شکاف مهارتی» است، که برای رفع این موضوع دولت، صنایع و اتحادیهها با مشارکت یکدیگر و هم افزایی میتوانند بر این مشکل فائق آیند.
وی ادامه داد: گام اصلی در این راستا «استانداردسازی مهارت» است که در واقع رابط بین دنیای کار و آموزش است و عامل انسجام اجرای آموزش تلقی میشود.
بنا براین گزارش، در این مراسم، افتتاح، تمدید و آغاز به کار ۱۴۰ مرکز کار آموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی و رونمایی از طرح ایجاد ۱۴۰۰ مرکز مهارت آموزی جوارکارگاهی توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور انجام شد.
در ادامه به صورت متمرکز ۳۱ پروژه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور شامل: ۷ مرکز تخصصی آموزشهای کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار، ۱۵ مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی دانشگاهها و ۹ مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی زندانیان توسط وزیر تعاون و با حضور رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور افتتاح شد.
سپس از یک هزار استاندارد جدید آموزش مهارت (فاز دوم) که بر اساس نیاز بازار کار و تقاضا محوری تدوین شده است رونمایی شد.