اعلام جزئیات حذف دفترچه درمانی بیمهشدگان/ درمان رایگان افراد بالای ۶۵ سال/ تولید بیش از ۷۰ درصد نسخ الکترونیک
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اعلام جزئیات حذف دفترچه های درمانی بیمه شدگان گفت: از ابتدای اسفند ماه جاری، دفترچه بیمه جدید صادر نخواهد شد و این اقدام به معنی حذف دفترچه نیست و افرادی که دفترچه بیمه در اختیار دارند، می توانند همانند گذشته خدمات درمانی خود را دریافت کنند.
به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، مصطفی سالاری در نشست خبری مشترک مسئولان سازمان تامین اجتماعی و سازمان نظام پزشکی کشور با موضوع «جزئیات حذف دفترچههای درمانی» اظهار داشت: به لحاظ فنی در مراکز درمانی، مطب ها، بیمارستانها و مراکز پاراکلینیکی، امکان نسخهنویسی الکترونیک را فراهم کرده ایم.
وی افزود: پزشکان و موسسات تشخیصی و درمانی اعم از طرف قرارداد و غیر طرف قراردادی که به تهیه سامانههای نسخهنویسی و نسخهپیچی الکترونیک مبادرت کردهاند و از سامانههای تحت مالکیت سازمان تامین اجتماعی استفاده نمیکنند، میتوانند با استفاده از سامانههای در اختیار خود و از طریق پیادهسازی نرمافزارهای واسط (API)، نسبت به نسخهنویسی و پذیرش الکترونیک نسخ اقدام کنند.
وی با بیان اینکه میزان نسخهنویسیهای الکترونیک نسبت به ماههای قبل پیشرفت بهتری داشته است، گفت: الزامی به تولید نسخه الکترونیک نکردهایم و در صورت امکان و تمایل، پزشکان این اقدام را انجام میدهند.
سالاری به مهمترین مزیت نسخهنویسی الکترونیک اشاره کرد و گفت: به جامعه پزشکی و درمانگران اعلام آمادگی کردهایم که با نسخهنویسی الکترونیک بخشی از تعهداتمان را طی همان روز و مابقی را ظرف ده روز به سرویس دهنده خدمت واریز میکنیم.
وی ادامه داد: پرداخت منظم و روزانه بخش اول مطالبات که برای پزشکان دارای امضای دیجیتال ۹۵ درصد؛ سایر پزشکان ۸۰ درصد و سایر مراکز طرف قرارداد ۳۰ درصد است نیز همواره درحال انجام است.
وی افزود: سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی دارای قابلیت و امکانات کامل مورد نیاز بیمه شدگان و مراکز درمانی ارائه دهنده خدمت است و با برقراری ارتباط بین این سامانه و سایر سامانههای مورد استفاده مراکز درمانی امیدواریم شاهد گسترش استفاده از نسخه الکترونیک و حذف کامل دفترچههای کاغذی باشیم.
سالاری استقرار سامانه نسخه الکترونیک را زمینه ساز ایجاد تحولات اساسی در خدمات درمانی ارزیابی کرد و گفت: در شهرهایی که فاقد مرکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی هستند، فرانشیز بستری بیماران تحت پوشش تأمین اجتماعی در مراکز درمانی طرف قرارداد صفر میشود و خدمات بستری بیماران به صورت رایگان خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین در تمامی شهرها بیمه شدگان بالای ۶۵ سال در تمامی مراکز طرف قرارداد خدمات بستری را به صورت رایگان و فرانشیز صفر دریافت خواهند کرد.
نسخه الکترونیک طرحی بزرگ در ابعاد ملی است
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز در ادامه این نشست گفت: نسخه الکترونیک طرح بزرگی است و از طرح تحول سلامت کمتر نیست و نتایج آن باعث تحول جدی در نظام سلامت کشور میشود.
منوچهری گفت: از ابتدای اسفند ماه با توقف تولید دفترچه بیمه جدید، اولین گام را به سوی پرونده الکترونیک سلامت بر خواهیم داشت.
وی افزود: طرح نسخه الکترونیک و حذف دفترچهها دو طرح جدا از هم ولی مکمل هم هستند.
منوچهری در خصوص جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی از کد ملی بیمه شدگان، گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای نسخه الکترونیک جلوگیری از سوء استفادههای احتمالی است.
وی افزود: بحث ایجاد راهکارهایی برای تأیید صحت فرایند درمان یکی از مهمترین نکاتی بود که به آن توجه داشتیم. یعنی فردی که با دفترچه بیمه مراجعه کرده بیمه اصلی شده است و مرکز درمانی هم از صحت آن اطمینان دارد یا خیر؟
منوچهری با بیان اینکه تخلفات در زمان دفترچه بیمهها نیز دیده میشد، گفت: راههایی مانند انجام انگشت نگاری، چهره نگاری برنامهریزی شده است. با سازمان ثبت احوال نیز جلسه داشتیم تا به اطلاعات شناسنامهای افراد دسترسی داشته باشیم.
وی دربارهعدم پذیرش شناسنامه در برخی از مراکز درمانی، ادامه داد: اگر فردی بدون جلد دفترچه به پزشک مراجعه کند با کارت ملی و شناسنامه میتوانند خدمت دریافت کنند، در طرف قراردادها نیز مشکلی نداریم و میتوانند با راههای استحقاقسنجی وضعیت بیمه فرد را بررسی کنند.
منوچهری افزود: از ابتدای اسفند ۹۹ دفترچه حذف میشود به همین دلیل از سه طریق کارت ملی، جلد دفترچه و شناسنامه افراد میتوانند خدمات بیمهای دریافت کنند.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: هدف ما از اجرای طرح نسخه الکترونیک ذخیره کردن منابع است، این طرح جنبه تبلیغاتی ندارد و یک کار قانونی است چراکه ما بر اساس قانون باید برای نسخه الکترونیک پول پرداخت کنیم.
وی بیان کرد: یکی از مزایای اجرای طرح نسخه الکترونیک این است که پول در جای خود خرج شود. ۶۰ میلیون مراجعه در سال بابت تولید یا تمدید دفترچه بودند که با اجرای این طرح، وقت افراد دیگر به هدر نمیرود.
منوچهری درخصوص وضعیت بیمههای تکمیلی افزود: این بحث یکی از دغدغههای اصلی ما بوده است و مذاکرههایی با بیمههای تکمیلی انجام شده است و با ۲۹ شرکت بیمه تکمیلی، توافقات لازم برای بهره مندی بیماران انجام شده است.
تولید بیش از ۷۰ درصد نسخ الکترونیک در مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی
شهرام غفاری مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی نیز در ادامه این نشست گفت: نسخه الکترونیک در مراکز ملکی این سازمان حدود ۳ سال در حال اجراست.
وی افزود: سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر در تمامی مراکز بستری خود نسخه الکترونیک را اجرایی کرده است و بیش از ۶۵ میلیون نسخه در این مراکز تولید میشود.
وی افزود: ابتدای سال ۱۰ درصد و امروز بیش از ۷۰ درصد نسخ در مراکز طرف قرارداد الکترونیک سازمان به صورت الکترونیک نوشته میشود و در جریان است.
غفاری گفت: اگر بیمار دفترچه بیمه داشته باشد که آن را ارائه میدهد ولی تعدادی از بیمه شدگان ممکن است دفترچه نداشته باشند که در این صورت، داروخانه مانند دفترچه با سربرگ پزشک رفتار میکند و دارو را تحویل میدهد. سومین حالت این است که نسخه الکترونیک باشد در آن صورت داروخانه نسخه را میپیچد و نیازی هم به ثبت مجدد نسخه ندارد.
وی افزود: کل هزینههای چاپ دفترچه یک سال سازمان تامین اجتماعی، یک درصد از کل هزینههای یک ماه این سازمان است و بحث ذخیره و صرفه جویی منابع مالی هدف عمده و مهم این طرح نیست.
دکتر غفاری گفت: پزشکان و موسسات طرف قرارداد پس از احراز هویت فرد و استعلام برخورداری بیماران از استحقاق درمان، از روشهای اعلامی سازمان، نسبت به نسخهنویسی و ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در بستر الکترونیک اقدام میکنند.
وی تصریح کرد: همچنین پزشکان و موسسات طرف قرارداد میتوانند در صورت قطع بودن سیستم مکانیزه، با استفاده از سرنسخه مخصوص مطب پزشک و یا سرنسخه متعلق به موسسه درمانی به جای برگ دفترچه درمانی بیمار اقدام کنند.
غفاری اضافه کرد: روشهای استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای «بیماران خاص» نیز همانند سایر بیمهشدگان است با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمانی با پسوند «خاص» مشخص میشوند.
برای تولید نسخههای الکترونیک مکانیسم تشویق در نظر گرفته شده است
محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی نیز در ادامه این نشست گفت: در تولید نسخه الکترونیک هیچ اجبار و الزامی وجود ندارد و این طرح مکانیسمی تشویقی است. تسهیلاتی را با کمک سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت داریم و شش ماه فرصت تعیین شده تا مکانیسمها کامل شوند.
وی در خصوص دو طرح نسخهنویسی الکترونیک وعدم صدور دفترچههای کاغذی درمان تامین اجتماعی گفت: این دو طرح توامان پیش میروند ولی گره زدنشان با یکدیگر درست نیست. مطلوبیت حذف دفترچه این است که با نسخهنویسی الکترونیک همراه باشد.
وی افزود: در سنوات قبل اقداماتی در این زمینه شروع شده است و نباید صورت گیرد.
جهانگیری ادامه داد: اولین چیزی که در نظام سلامت به آن فکر میکنیم بیمار است و کیفیت خدمات نباید افت کند. دوم موضوع مهم محرمانگی اطلاعات است که نباید خدشه دار شود و سوم اینکه اگر پزشک نتوانست نسخه الکترونیک بنویسد، دسترسی بیمار به خدمات قطع نشود.
وی تصریح کرد: کار امضای الکترونیک و نسخه الکترونیک چندین سال است که دنبال میشود و پیگیریهای لازم برای ارتقای آن را در دست انجام داریم.
معاون سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مکانیسمهای مختلفی برای دریافت خدمات در قالب طرح نسخه الکترونیک و حذف دفترچههای بیمه در تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: استفاده از سرنسخه پزشکان و استفاده از دفترچه بیمه فعلی، دو مکانیسم فعلی است.
جهانگیری ادامه داد: اکنون دفترچهها به طور کامل حذف نمیشوند بلکه دفترچههای موجود همچنان استفاده میشوند.
وی با بیان اینکه به مردم نباید آسیب برسد و مردم را برای اینکه دفترچه نیست نبایستی معطل کنیم، گفت: به ویژه در دوران کرونا، تشکیل صف، انتظار زیاد، تعلل برای نسخهنویسی و نسخه پیچی الکترونیک و در مجموع تشویش نباید ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا نسخه الکترونیک در یک مقطع به طور کامل و صد در صدی انجام نشده و هنوز اسناد کاغذی در کشورهایی که نسخه الکترونیک دارند، برقرار است، گفت: تدابیر لازم باید انجام شود. مردم و ارائه دهندگان خدمت نباید دغدغه داشته باشند.
جهانگیری درباره مشکلات پزشکان برای استفاده از چندسامانه بیمه گرهای پایه برای نسخهنویسی الکترونیک گفت: توافقی که انجام شده این است که در قسمت داروخانه از یک پنل استفاده شود. در نسخهنویسی نیز همینطور است، پزشکان میتوانند هرسامانهای که مورد تایید است را در مطب استفاده کنند و در یک پنل واحد نسخه بنویسند.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: کارگروه مشترکی را با سازمان تامین اجتماعی راه اندازی کردیم که آنلاین پاسخگو باشیم. چنانچه مشکلی ایجاد شود مداخله میکنیم و اگر مشکل رفع نشود، امکان تغییر مسیر در این طرح وجود دارد.