خبرگزاری کار ایران

کمبود نیروی متخصص در صنعت کفش

کمبود نیروی متخصص در صنعت کفش
کد خبر : ۱۵۳۵۳۱۹

مدیرعامل کفش پاسارگاد با مجله اخبار صنعت چرم و کفش مطرح کرد: کمبود نیروی متخصص در صنعت کفش

کمبود نیروی متخصص در صنعت کفش

به گزارش ایلنا به نقل از سیدمهدی حسینی مدیرعامل کفش پاسارگاد یکی از کارخانه داران اصفهانی است که حدود ۲۵سال است وارد کار تولید کفش شده: از سال ۱۳۷۰ یعنی زمانی که ۱۲ساله و مشغول تحصیل بودم وارد این حرفه شدم. اساتید بنده نیز بزرگانی همچون علی جعفری و سعید شعبانی بوده و هستند.
این فعال صنعت کفش در خصوص چگونگی ورود خود به صنعت کفش می‌گوید:به واسطه پدرم و تشویق‌های ایشان وارد این حرفه شدم.
در ۱۶سالگی کار را یاد گرفتم و در آن سن پیشکار شدم. ۱۸سالگی به خدمت سربازی رفتم و پس از اتمام دوران سربازی، یک مغازه باز کردم و در واقع حجره‌دار شدم. حدود یک سال نیز حجره‌دار بودم و پس از یک سال و در سن ۲۱ سالگی شروع به تولید کردم.
در آن زمان کار جاکارتا با چرم گاوی و شتری معروف بود و من با چرم طبیعی کار خود را آغاز کردم. پس از یک سال کار، به تدریج یک مغازه ما تبدیل به دو و سپس سه مغازه شد.
در کنار مغازه‌ها در سال ۱۳۸۳ یک خانه ۲۵۰متری خریداری کردم و داخل این خانه به صورت کارگاهی کار می‌کردیم و جلوی خانه را تبدیل به فروشگاه کرده بودیم. این فروشگاه در حقیقت عمده‌فروشی و دفتر کار ما بود.


از هیچگونه تسهیلات دولتی استفاده نکرده‌ایم
وی می‌افزاید: در آن زمان به صورت دستی کار می‌کردیم. برند پاسارگاد را در سال ۱۳۸۴ مطرح کردیم و سال ۱۳۸۵ نیز تصمیم گرفتم که دستگاه تزریق مستقیم پی‌یو را نصب کنم. بنابراین در یکی از روستاهای اطراف اصفهان یک سوله احداث کردیم و برخی ماشین‌آلات را نصب و راه‌اندازی کردیم و در ادامه راه در سال ۱۳۸۸ کار خود را با صندل آغاز کردیم و در طول این مدت نیز از هیچ تسهیلات دولتی استفاده نکردیم.
وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی به شهرک صنعتی جی نقل مکان کردید نیز می‌گوید: سال ۱۳۹۴ به شهرک صنعتی جی آمدم و تا سال ۱۴۰۱ خیابان پنجم شهرک صنعتی بودیم.
سال ۱۴۰۲ نیز به جای جدید نقل مکان کردیم. هم‌اکنون با چهار دستگاه صندل و کفش مردانه تولید می‌کنیم. دستگاه های ما هم داخلی است و از مواد اولیه داخلی استفاده می‌کنیم.
حسینی همچنین با اشاره به اینکه غالبا تولیدات خود را به اصفهان و اهواز ارسال می‌کنیم و در قم نیز دفتر فروش داریم، می‌گوید: البته صادرات نیز داریم یعنی صادرات خود را از سال ۱۳۸۹آغاز کردیم و به کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و روسیه محصول ارسال کرده‌ایم.


کار کفش بسیاری انرژی‌بر است
وی در خصوص شرایط کاری حاکم بر بازار و آنچه باعث شده تا به امروز بتواند موفق عمل کند می‌گوید: در کل از کار راضی هستم، اما این کار بسیار انرژی‌بر است. در واقع کار کفش در ایران فنی و سنتی است و لذا هر دانشی که ایجاد کرده‌ایم، منحصر به خود ما است و عمدتا به دلیل تلاش مستمر به یکسری موفقیت‌ها رسیده ایم به خصوص اینکه بنده شخصا به صورت مستقل کار می‌کنم و کسی حامی من نبوده و هیچگاه هم با کسی در کار شراکت نداشته‌ام.
حسینی در رابطه با مهمترین چالش‌های صنعت کفش نیز می‌گوید: در صنعت کفش، موضوع نیروی انسانی تبدیل به مشکل بزرگی شده است. نداشتن تخصص و نبودن نیروی ماهر در صنعت کفش یکی از معضلات این صنعت است. یعنی جوانان چندان مشتاق کار نیستند، به‌ویژه کارهایی که نیازمند حضور در شهرک‌های صنعتی باشد، برای جوانان چندان مطلوب نیست و سخت شده است. ضمن اینکه در تابستان با قطعی برق هم مواجه هستیم و برای کلیه صنایع و کارخانه ها قطعی برق خود معضل محسوب می‌شود.

کمبود نیروی متخصص در صنعت کفش

 

برنامه‌های توسعه‌ای مجموعه پاسارگاد
حسینی در خصوص به روز رسانی تجهیزات و برنامه های آتی مجموعه پاسارگاد نیز می‌گوید: در حقیقت ما با حضور در نمایشگا‌ه‌های خارجی همچون چین و ترکیه قصد داریم، ماشین‌آلات و تجهیزات خود را به‌روز کنیم. همچنین برنامه توسعه‌ ای ما نیز EVA است و ماشین‌آلات آن را از چین وارد کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه کار ما ۵۰ درصد با چرم مصنوعی و ۵۰ درصد با چرم طبیعی است، می‌افزاید: با توجه به اینکه چرم مصنوعی داخلی محصولات ما را سنگین می‌کند و همچنین شکنندگی دارد، چاره‌ای نداریم که از چرم مصنوعی خارجی استفاده کنیم.

کمبود نیروی متخصص در صنعت کفش

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز