زنگ خطر به صدا درآمد
تابعیت های پی در پی صدای گوش شکسته ها را در آورد
در چند سال اخیر کشتی گیران زیادی تابعیت کشور های دیگر را در اختیار گرفتند و همین موضوع باعث شده اتحادیه جهانی کشتی تصمیم بگیرد با این موضوع جدی برخورد کند.
به گزارش ایلنا، در چند سال اخیر کشتیگیران با تغییر تابعیت خود راحت راهی کشورهای دیگر شدند موضوعی که حالا صدای مسئولان اتحادیه جهانی را هم در آورده است. در سالهای اخیر تعداد کشتیگیران دو تابعیتی به حدی افزایش پیدا کرد که برخی از کشورها به یکباره با این نفرات توانستند مدال جهانی و المپیک را دریافت کنند و حالا اتحادیه جهانی میخواهد با اتخاذ تصمیمات سختگیرانه مانع از این کار شود.
البته کشور نناد لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی یعنی صربستان، یکی از پیشگامان استفاده از کشتیگیران دوتابعیتی بوده و در سالهای اخیر هر چه افتخار به دست آورده توسط کشتیگیران دو تابعیتی بوده. صربستان میزبان دو دوره اخیر مسابقات جهانی کشتی بوده و در جهانی سال 2022 تیم کشتی آزاد این کشور با چهار کشتیگیر در مسابقات حاضر شد که دو نفر اصلیتی امریکایی و روس داشتند و استفان میچیچ امریکایی تنها مدال برنز را به دست آورد. در کشتی فرنگی این تیم نتوانست با چهار مدال طلا قهرمان جهان شود که دو مدال طلا را علی ارسلان و زائوربی دانتشویلی گرجستانی به دست آورده بود.
در جهانی سال گذشته هم دو مدال برنز در کشتی فرنگی توسط علی ارسلان و گئورگی تیبلوف و در کشتی آزاد توسط ختاگ تسابلوف روس و استفان میچیچ امریکایی مدال طلا و برنز را به دست آورد که تمام مدالهای این کشور در این مسابقات بود. حالا لالوویچ میخواهد پرچمدار مبارزه با دوتابعیتیها باشد.
این چند سال اخیر محرومیت روسها از حضور در مسابقات مختلف باعث شده تا تعداد زیادی از قهرمانان این کشور راهی کشورهای دیگر شوند که شاید نمونه عجیب و باورنکردنی آن کسب سه مدال طلا توسط سه کشتیگیر روس در بازیهای المپیگ پاریس برای کشورهای بحرین، ازبکستان و بلغارستان بود. اخمد تاجالدینوف به نام بحرین قهرمان 97 کیلوگرم جهان شد، ماگومد رمضانوف در 86 کیلوگرم برای بلغارستان طلا گرفت و رازامبک جمالوف نیز طلای 74 کیلوگرم را برای ازبکستان به دست آورد.
اتحادیه جهانی بعد از این بازیها بشدت از تغییر تابعیت کشتیگیران دچار هراس شده و حالا بر این باور است که استفاده از یکی-دو کشتیگیر دوتابعیتی شاید ایرادی نداشته باشد، اما افزایش این تعداد باعث میشود که تیمها با استفاده از محصول آماده کشورهای صاحب کشتی به دنبال کار کردن روی کشتی کشور خودشان نباشند و کشتی به این شکل رفته رفته از رونق بیفتد.
اتحادیه جهانی قصد دارد ممنوعیت استفاده بیش از سه کشتیگیر را تصویب کند تا کشورها در نهایت بتوانند از سه کشتیگیر که تابعیت کشورهای دیگر را دارند، استفاده کنند. اتحادیه جهانی اعتقاد دارند برخی از کشورها که به لحاظ مالی اوضاع خوبی دارند، تبدیل به حاضریخور شدهاند و کشورهای دیگر کشتیگیر میسازند و آنها با ارائه پیشنهاد اغواکننده این ستارهها را جذب میکنند.