اینستاگرام کریم انصاریفرد در انگلیس خبرساز شد
کریم انصاریفرد روزهای تازهای در زندگی فوتبالیاش در انگلیس آغاز کرده است و امیدوار است در چهارمین تجربه اروپاییاش اینبار نیز سربلند خارج شود.
به گزارش ایلنا، در کنار استفاده از انصاریفرد در زمین، به نکتههای دیگر این انتقال نیز فکر کرده و با بررسیهای فراوان کریم را به تور انداخته. نمونهاش را تنها یکی دو روز بعد از انتقال رسمی انصاریفرد دیدیم. جایی که باشگاه انگلیسی از محبوبیت اینستاگرامی کریم نهایت استفاده را برد و با طرح یک نقشه ویژه، تعداد فالوورهای خود را افزایش داد. یک پیراهن، چندین هزار فالوور به صفحه اینستاگرام ناتینگهامفارست اضافه کرد و باعث شد تا افراد زیادی برای کنجکاوی، به این صفحه مراجعه و اخبار باشگاه و البته کریم انصاریفرد را دنبال کنند. اتفاقی که در ایران، شاید به ذهن کسی نرسد اما در انگلیس مورد توجه قرار میگیرد. حالا تعداد فالوورهای صفحه اینستاگرام باشگاه ناتینگهامفارست، از 40 هزار نفر به حدود 90 هزار نفر رسیده و همین میتواند نخستین موفقیت باشگاه انگلیسی، بعد از خرید رسمی کریم باشد.
در اروپا، باشگاهها از هر روشی استفاده میکنند تا به اهداف خود برسند. اهدافی که هم مالی است و هم تبلیغاتی. یادمان نمیرود وقتی هامبورگ، در دوران حضور مهدی مهدویکیا- اوایل قرن بیست و یکم-، یک مهاجم ژاپنی به نام تاکاهارا را خرید. مهاجم هدفی که در جوبیلوایواتا بازی میکرد و بعد از درخشش در این تیم مورد توجه هامبورگ قرار گرفت.
باشگاه آلمانی، تنها یک هفته بعد از امضای قرارداد با تاکاهارا، بخشی از مبلغ قرارداد او را از راه فروش پیراهن در ژاپن بهدست آورد. یعنی بازیکنی خرید که هم سود فنی برایش داشت و هم منفعت مالی. باشگاههایی که بازیکنان ایرانی را جذب میکنند به دلیل مشکلاتی نظیر کپیرایت و نداشتن نمایندگیهای رسمی، امکان فروش پیراهن یا لوازم ورزشی در ایران را ندارند که این مساله شانس انتقال ستارههای تیم ملی به باشگاههای اروپایی را کم میکند.
ناتینگهامفارست، چند روز قبل قرارداد کریم انصاریفرد را رسمی کرد. مهاجمی که بعد از درخشش در سوپرلیگ یونان و به ثمر رساندن 17 گل برای المپیاکوس، مورد توجه چند باشگاه اروپایی قرار گرفت اما در نهایت چمپیونشیپ را برای ادامه فوتبال انتخاب کرد. باشگاهی قدیمی با قدمت 153 ساله و کسب 2 عنوان قهرمانی در جام باشگاههای اروپا.
باشگاه انگلیسی روی حضور کریم برنامهریزی کرده و از چند جهت جذب او را به صلاح دیده. مهمترین دلیل، افزایش قدرت خط حمله است. جایی که لوییس گرابان و السودانی حضور دارند اما میل به گلزنی در کنار تجربه بالای انصاریفرد بهانهای بود تا ناتینگهامفارست، کلنجار 2 ماهه با اتحادیه فوتبال انگلیس را به جان بخرد و سرانجام ویزای کار کریم را دریافت کند.
ناتینگهامفارست در کنار استفاده از انصاریفرد در زمین، به نکتههای دیگر این انتقال نیز فکر کرده و با بررسیهای فراوان کریم را به تور انداخته. نمونهاش را تنها یکی دو روز بعد از انتقال رسمی انصاریفرد دیدیم. جایی که باشگاه انگلیسی از محبوبیت اینستاگرامی کریم نهایت استفاده را برد و با طرح یک نقشه ویژه، تعداد فالوورهای خود را افزایش داد.
صفحه رسمی اینستاگرام ناتینگهامفارست، جدا از اینکه عکسهای فراوانی از انصاریفرد منتشر و البته صفحه مهاجم تیم ملی را تگ کرد تا هواداران فوتبال در ایران را به بازدید ترغیب کند، یک قرعهکشی طراحی کرد تا به تعداد دنبالکنندههای خود اضافه کند. صفحه اینستاگرام ناتینگهامفارست، عکسی از پیراهن انصاریفرد منتشر کرد و این کپشن را به دو زبان فارسی و انگلیسی برایش نوشت: «قرعهکشی بین تمام کسانی که صفحه اینستاگرام ناتینگهامفارست را فالو یا لایک میکنند انجام میشود و در نهایت به یک نفر، پیراهن شماره 37 انصاریفرد تعلق میگیرد.»
هواداران فوتبال در ایران وقتی این متن و عکس را دیدند، به صفحه اینستاگرام ناتینگهامفارست هجوم بردند و پست مورد نظر را لایک کردند. اگر سری به صفحه اینستاگرام ناتینگهامفارست بزنید، متوجه اختلافها میشوید. پستی که در مورد لایک کردن و سپس دریافت جایزه طراحی شده، توسط بیش از 8 هزار نفر که اغلب ایرانی هستند لایک شده. در حالی که پستهای دیگر را فقط بین 500 تا 2 هزار نفر پسندیدهاند.
کریم انصاریفرد نیز در این طرح، باشگاه ناتینگهامفارست را همراهی کرد. او که با 396 هزار فالوور، بیشترین دنبالکننده را میان بازیکنان و کادر فنی ناتینگهامفارست در اختیار دارد، بعد از پایان موعد قرعهکشی، عکس پیراهن خود را همراه با امضایی روی آن منتشر کرد و نوشت: «خیلی ممنونم از اینکه لطف داشتید و تو قرعهکشی شرکت کردید. دوست داشتم همه شما برنده شوید اما باید یک نفر را به قید قرعه انتخاب میکردیم. علیرضا، برنده این پیراهن است. باشگاه ناتینگهامفارست، این هدیه را برای او به ایران میفرستد.»
یک پیراهن، چندین هزار فالوور به صفحه اینستاگرام ناتینگهامفارست اضافه کرد و باعث شد تا افراد زیادی برای کنجکاوی، به این صفحه مراجعه و اخبار باشگاه و البته کریم انصاریفرد را دنبال کنند. اتفاقی که در ایران، شاید به ذهن کسی نرسد اما در انگلیس مورد توجه قرار میگیرد. مدیران باشگاه ناتینگهامفارست نیز این طرح را اجرا کردند تا در زمینه تبلیغات نیز موفقیت جدیدی کسب کنند. حالا تعداد فالوورهای صفحه اینستاگرام باشگاه ناتینگهامفارست، از 40 هزار نفر به حدود 90 هزار نفر رسیده و همین میتواند نخستین موفقیت باشگاه انگلیسی، بعد از خرید رسمی کریم باشد.
اینها جزیی از راه و رسم باشگاهداری در فوتبال اروپا است. نکتههای کوچکی که در ایران هرگز مورد توجه قرار نمیگیرد و کمتر باشگاهی است که سراغ اجرای چنین طرحهایی برود. تفاوتها در همین مسائل رقم میخورد. جایی که آنها میخواهند و میتوانند اما ما نه میخواهیم و نه چنین برنامههایی به ذهنمان میرسد.