خبرگزاری کار ایران

ول‌خرجی AFC در فرمت جدید/ فرصت بی‌نظیر سرخابی‌ها برای افزایش سقف بودجه

ول‌خرجی AFC در فرمت جدید/ فرصت بی‌نظیر سرخابی‌ها برای افزایش سقف بودجه
کد خبر : ۱۵۴۵۵۰۶

کنفدراسیون فوتبال آسیا پاداش‌های ویژه‌ای برای تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان آسیا اختصاص داده و استقلال و پرسپولیس با صعود به مراحل بالاتر به درآمدزایی خوبی می‌رسند.

لیگ نخبگان آسیا در شرایطی هفته سوم خود را آغاز می‌کند که کنفدراسیون فوتبال آسیا با راه‌اندازی این رقابت‌ها، علاوه بر بالا بردن جذابیت و کیفیت مسابقات، کسب منافع اقتصادی بیشتری را دنبال می‌کند.

منافعی که هم به سود AFC است و هم به سود تیم‌های حاضر در آن. بر اساس آمار سایت معتبر transfermarkt، لیگ نخبگان آسیا، 07. 1 میلیارد یورو ارزش دارد. در بین 24 تیم باشگاهی حاضر در این لیگ هم، الهلال با ارزش 243 میلیون و 650 هزار یورو، بالاترین ارزش و قیمت را از نظر بازیکنان دارد و النصر با ارزش 190 میلیون و 600 هزار یورو و الاهلی با ارزش 178 میلیون و 250 هزار یورو در رده دوم و سوم گران‌ترین تیم‌های آسیایی قرار دارند تا رده‌های اول تا سوم به‌صورت کامل در اختیار سعودی‌ها باشد.

در این لیست الشرطه، با ارزش چهار میلیون و 430 هزار دلار، ارزان‌ترین تیم حاضر در لیگ نخبگان است و در رده آخر و بیست و چهارم قرار دارد و اختلاف ارزش مالی باشگاه اول تا آخر لیگ نخبگان آسیا، 239 میلیون و 220 هزار دلار است.

همچنین پرسپولیس با ارزش 17 میلیون یورو در رده دوازدهم و استقلال با ارزش 15 میلیون و 400 هزار یورو در رده پانزدهم گران‌ترین‌های لیگ نخبگان قرار دارند. سرخابی‌های پایتخت در منطقه غرب آسیا هم که 12 تیم در آن حضور دارند، در رده‌های نهم و دهم هستند و تنها پاختاکور با ارزش 11 میلیون و 100 هزار یورو و الشرطه، ارزان‌تر و پایین‌تر از دو نماینده کشورمان هستند.

اما نکته مهمی که در خصوص این رقابت‌ها وجود دارد، این است که AFC برای برگزاری اولین دوره لیگ نخبگان، پاداش ویژه‌ای را در نظر گرفته است. به‌طوری ‌که تیم‌ها با حضور در مرحله گروهی، پاداشی 800 هزار یورویی دریافت می‌کنند و در صورت برد در هر یک از بازی‌های مرحله گروهی صد هزار دلار نصیب‌شان می‌شود. صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی، پاداش 200 هزار یورویی خواهد داشت.

ضمن آنکه برای صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی، پاداش 400 هزار یورویی در نظر گرفته شده و در صورتی ‌که تیمی بتواند به مرحله نیمه‌نهایی برسد، 600 هزار یورو نصیبش می‌شود و چهار میلیون یورو به تیم نایب‌قهرمان و 10 میلیون یورو به تیم قهرمان تخصیص پیدا می‌کند.

این پاداش ویژه نشان می‌دهد در صورتی که نمایندگان ایران دست به کار بزرگی بزنند و جام قهرمانی آسیا را تصاحب کنند، عددی در حدود دو برابر سقف بودجه یک تیم ایرانی را به جیب خواهند زد که بنا بر اعلام فدراسیون ایران، مستقیماً به سقف بودجه اضافه خواهد شد. فراموش نکنید که از بین 12 تیم منطقه غرب، هشت تیم به مرحله بعدی صعود می‌کند و به همین دلیل پرسپولیس و استقلال در صورت صعود فرصت بسیار خوبی برای کسب درآمد پیدا می‌کنند.

البته کنفدراسیون فوتبال آسیا، سهم تبلیغات محیطی بازی‌ها را برای خود اختصاص داده اما به غیر از پاداش‌هایی که تیم‌ها در مراحل مختلف می‌گیرند، پول بلیت فروشی هم به تیم‌ها تعلق می‌گیرد. این را مقایسه کنید با لیگ برتر فوتبال ایران که با وجود اینکه در بیست و چهارمین دوره برگزاری آن به سر می‌بریم، پاداشی به تیم قهرمان داده نمی‌شود و تفاوتی میان تیم‌های اول تا شانزدهم وجود ندارد و در واقع تنها سودی که به تیم‌های ایرانی می‌رسد، شانس کسب سهمیه لیگ نخبگان یا لیگ قهرمانان آسیاست تا از محل حضور در این دو تورنمنت درآمدزایی کنند.

این در حالی است که سهم تبلیغات محیطی بازی‌های لیگ برتر را سازمان لیگ برمی‌دارد و بلیت فروشی هم سود آنچنانی را نصیب تیم‌ها نمی‌کند.

میزبانی در کشور ثالث، حداقل این توفیق اجباری را نصیب آنها کرده که در استادیوم‌هایی خوب با چمن هموار و مخملی بازی کنند و درآمد حاصل از بلیت فروشی در بازی‌های زمین ثالث مانند امارات را هم به اندوخته‌های خود اضافه کنند.

حال باید دید در نهایت استقلال و پرسپولیس می‌توانند ار فرصت بی‌نظیری که در اختیارشان قرار داده شده استفاده کنند و به واسطه صعود به مراحل بالاتر از سویی سهمیه ایران را در دو سال آینده افزایش دهند و علاوه بر درآمدزایی، تفاوت فاحشی را در سقف بودجه خود ایجاد کنند. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز