خبرگزاری کار ایران

آمار و ارقام خواندنی از دیدار حساس هفته سوم لیگ جزیره

اولدترافورد؛ شاهد جدال افسانه‌ای بزرگان انگلیس

اولدترافورد؛ شاهد جدال افسانه‌ای بزرگان انگلیس
کد خبر : ۱۵۲۴۴۹۹

در حساس‌ترین دیدار هفته سوم لیگ برتر انگلیس، منچستریونایتد و لیورپول به مصاف هم می‌روند.

به گزارش ایلنا، منچستریونایتد و لیورپول  در چارچوب سومین هفته لیگ برتر انگلیس در ورزشگاه اولدترافورد به مصاف یکدیگر می روند. این دیدار که دویست و شانزدهمین مسابقه بین دو باشگاه بزرگ انگلیسی به حساب می‌آید، یکی از مهم‌ترین رقابت‌ها در فوتبال انگلیس محسوب می‌شود. این رقابت نه تنها به دلیل نزدیکی جغرافیایی دو شهر منچستر و لیورپول، بلکه به دلیل سابقه طولانی صنعتی و ورزشی بین این دو منطقه، از جایگاه ویژه ای در فوتبال برخوردار است. تا حدی که بسیاری از هواداران، این بازی را حتی از دربی‌های محلی هر دو تیم (منچستر یونایتد - منچستر سیتی) و (لیورپول - اورتون) مهم‌تر می‌دانند.

منچستر یونایتد - لیورپول؛ جدال حساس بزرگ‌ترین باشگاه‌های انگلیسی

قطعا لیورپول و منچستریونایتد بزرگ‌ترین باشگاه‌های تاریخ لیگ برتر انگلیس به شمار می‌روند. در دوران لیگ برتر، لیورپول در کسب عنوان قهرمانی لیگ به اندازه منچستر یونایتد موفق نبوده است؛ چرا که در سی و یک سال گذشته از شروع این رقابت ها ، تنها یک بار به مقام قهرمانی دست یافته است. (۲۰۱۹-۲۰۲۰) البته نباید این نکته را فراموش کرد که تاریخ فوتبال انگلیس تنها به دوران لیگ برتر محدود نمی شود.

منچستر یونایتد با ۲۰ عنوان قهرمانی در لیگ برتر انگلیس، رکورددار است و لیورپول با قهرمانی در فصل ۲۰۱۹ -۲۰۲۰ به ۱۹ قهرمانی در سطح بالای لیگ دست یافته است. بنابراین بدون شک این دو باشگاه موفق‌ترین باشگاه‌های فوتبال انگلستان به شمار می‌روند. در آغاز دوران لیگ برتر در فصل ۱۹۹۲ – ۱۹۹۳، لیورپول با ۱۸ قهرمانی در مقابل ۷ قهرمانی منچستر یونایتد پیشتاز بود. اما با نخستین قهرمانی منچستر یونایتد تحت هدایت سر الکس فرگوسن در همان فصل، شرایط به تدریج تغییر کرد. منچستر یونایتد موفق شد در یازده فصل نخست لیگ برتر، هشت بار قهرمان شود و در نهایت در فصل ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ با رکوردهای قهرمانی لیورپول برابری کند و دو فصل بعد از آن ها پیشی گرفت.

در فصل ۱۹۵۴ – ۱۹۵۵، بیشترین اختلاف رتبه بین دو تیم منچستر یونایتد و لیورپول ثبت شد؛ منچستر یونایتد در جایگاه پنجم لیگ دسته اول قرار گرفت، در حالی که لیورپول در رتبه یازدهم لیگ دسته دوم ایستاد. در مقابل، بیشترین اختلاف در جهت دیگر مربوط به فصل ۱۹۰۰ – ۱۹۰۱ است؛ زمانی که لیورپول قهرمان لیگ شد و ۲۷ رتبه بالاتر از منچستر یونایتد قرار گرفت که آن زمان با نام نیوتون هیث در دسته دوم و در جایگاه دهم بود.

در طول تاریخ لیگ برتر انگلیس، هر دو باشگاه نسبت پیروزی‌های بسیار بالایی دارند. نسبت پیروزی‌های منچستر یونایتد با ۴۸٪ کمی بالاتر از لیورپول با ۴۷.۶٪ است. اما لیورپول با ۲۰۶۱ پیروزی، بیشترین تعداد برد را در تاریخ لیگ برتر به دست آورده و نخستین تیمی است که به رکورد ۲۰۰۰ پیروزی رسیده است. انتظار می‌رود آرسنال نیز به‌زودی به این رکورد برسد.

در بررسی موفق‌ترین باشگاه‌های تاریخ فوتبال انگلیس در تمامی رقابت‌ها، لیورپول با ۴۶ جام (بدون احتساب سوپر کاپ‌ها) در صدر قرار دارد که این تعداد دو جام بیشتر از منچستر یونایتد است.

پیشرفت قابل توجه لیورپول نسبت به منچستریونایتد در سال‌های اخیر

در سال‌های اخیر، شواهد آماری نشان می‌دهند که منچستر یونایتد از لیورپول عقب افتاده است. میانگین امتیازات کسب‌شده در هر بازی طی یک دوره ۳۸ بازی نشان می‌دهد که لیورپول با ۲.۲۲ امتیاز در هر بازی به‌طور قابل توجهی از منچستر یونایتد با ۱.۵۸ امتیاز در هر بازی جلوتر است. آخرین باری که منچستر یونایتد میانگین امتیاز بالاتری نسبت به لیورپول داشت، به ابتدای فصل گذشته پس از پیروزی برابر ناتینگهام فارست برمی گردد.

در دوران سر الکس فرگوسن، منچستر یونایتد معمولاً میانگین امتیاز بهتری نسبت به لیورپول داشت، اما پس از بازنشستگی او، لیورپول به‌تدریج پیشرفت کرد و از آن زمان تاکنون اغلب برتری داشته است. از زمان بازنشستگی فرگوسن، لیورپول به‌طور متوسط ۷۸.۵ امتیاز در هر فصل کسب کرده است که این مقدار بیش از ۱۰ امتیاز بیشتر از میانگین امتیازات منچستر یونایتد در همان دوره (۶۸.۱) است. 

با این وجود، در رقابت‌های داخلی، هر دو تیم در این ۱۱ فصل تعداد مشابهی از جام‌های بزرگ را به دست آورده‌اند. پس از فرگوسن، منچستر یونایتد چهار قهرمانی داخلی شامل دو قهرمانی در جام حذفی (۲۰۱۶، ۲۰۲۴) و دو قهرمانی در جام اتحادیه (۲۰۱۷، ۲۰۲۳) کسب کرده است، در حالی که لیورپول یک قهرمانی لیگ برتر (۲۰۲۰)، یک جام حذفی (۲۰۲۲) و دو جام اتحادیه (۲۰۲۲، ۲۰۲۴) را به دست آورده است.

لیورپول در رقابت‌های بین‌المللی نیز موفق‌تر بوده و با قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، سوپر کاپ اروپا و جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۹ برتری خود را نشان داده است، در حالی که منچستر یونایتد تنها در سال ۲۰۱۷ قهرمان لیگ اروپا شد.

منچستریونایتد در سال‌های اخیر: متزلزل و ناامیدکننده 

 در فصل اول هدایت اریک تن‌هاگ، منچستر یونایتد عملکرد نسبتاً خوبی داشت. کسب رتبه سوم در لیگ برتر و بهترین امتیاز از فصل ۲۰۱۷-۱۸ به‌همراه حضور در دو فینال جام‌های داخلی، از جمله قهرمانی در جام اتحادیه، اولین قهرمانی این تیم پس از شش سال را به ارمغان آورد. با این حال، فصل گذشته با چالش‌های زیادی همراه بود که قهرمانی غیرمنتظره در جام حذفی مقابل منچسترسیتی، اریک تن هاگ را نجات داد. کسب رتبه هشتم با ۶۰ امتیاز، بدترین عملکرد آنها از فصل ۱۹۸۹-۹۰ تاکنون بود و ۱۴ شکست داشتند که بیشترین تعداد شکست در فصل لیگ برتر برای منچستر یونایتد محسوب می‌شود.

مشکل اصلی منچستر یونایتد دفاع ضعیف بود که منجر به دریافت ۵۸ گل شد که این از سال ۱۹۷۸ – ۱۹۷۹، بدترین رکورد آن ها می باشد.  آنها به حریفان اجازه دادند ۶۶۷ شوت به سمت دروازه‌شان بزنند که این عدد تنها کمی بهتر از تیم سقوط‌کرده شفیلد یونایتد بود و ۱۱۷ شوت بیشتر از تعداد شوت‌هایی بود که خودشان به سمت دروازه بان حریف زده بودند. در فصل ۲۰۲۳-۲۴، آنها به حریفان اجازه دادند تا مجموع گل های مورد انتظار غیرپنالتی ۶۴.۶ را کسب کنند که ۱۳.۲ بیشتر از خودشان ( ۵۱.۴) بود.

در فصل ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰، پس از ۳۰ سال لیورپول موفق به کسب اولین قهرمانی خود در دوران لیگ برتر شد. این قهرمانی در فصلی به دست آمد که به دلیل شیوع کووید ۱۹ دچار توقف شده بود. لیورپول این قهرمانی را با اقتدار به دست آورد: آنها با هفت بازی باقی‌مانده از لیگ، قهرمانی خود را قطعی کردند و رکورد تمامی دوران‌های لیگ برتر انگلیس را شکستند. در مقابل، منچستر یونایتد در ۲۳ فصل متوالی بین سال‌های ۱۹۶۸-۱۹۶۹ تا ۱۹۹۰ – ۱۹۹۱ همواره در جدول لیگ پایین تر از لیورپول قرار داشت. این رکورد برای هر دو باشگاه در تاریخ رقابت‌هایشان بی‌سابقه است و در نهایت با قرار گرفتن منچستر یونایتد در رتبه دوم جدول در فصل ۱۹۹۱-۱۹۹۲ و چهار پله بالاتر از لیورپول که در جایگاه ششم قرار گرفت، این روند به پایان رسید.

آرن اسلات؛ در آستانه یک طلسم‌شکنی بزرگ

پیروزی‌های اخیر آرن اسلات مقابل ایپسویچ تاون و برنتفورد ، وی را به اولین سرمربی لیورپول تبدیل کرده که توانسته دو بازی اول خود در لیگ برتر را با پیروزی پشت سر بگذارد. پیش از او، آخرین مربی لیورپول که دو بازی ابتدایی خود را در لیگ برده بود، گریم سونس در آوریل ۱۹۹۱ بود. اما از دسامبر ۱۹۹۲ تاکنون، هیچ مربی لیورپول نتوانسته سه بازی اول خود را در لیگ برتر با پیروزی پشت سر بگذارد. آرن اسلات اکنون این فرصت را دارد تا این رکورد ۱۰۲ ساله را در روز یکشنبه در اولدترافورد بشکند. حتی اگر اسلات این هفته پیروز شود، همچنان تا دستیابی به بهترین شروع‌های بدون شکست در تاریخ لیگ برتر فاصله دارد. مائوریتسیو ساری در فصل ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ با ۱۲ بازی بدون شکست به عنوان سرمربی چلسی، شروعی فوق العاده در لیگ برتر داشت که شامل ۸ پیروزی و ۴ تساوی بود.

با دو پیروزی از دو بازی، همچنان این احتمال وجود دارد که آرن اسلات بتواند رکورد طولانی‌ترین شروع پیروزمندانه یک سرمربی در لیگ برتر را بشکند. این رکورد در حال حاضر در اختیار کارلو آنچلوتی و پپ گواردیولا است که هر دو در اولین شش بازی خود به عنوان سرمربی چلسی و منچستر سیتی پیروز شدند.

فرعون؛ قاتل بزرگ شیاطین سرخ

رکورد محمد صلاح در مقابل منچستر یونایتد در دوران لیگ برتر بی‌نظیر است. این مهاجم مصری تاکنون ۱۱ گل در ۱۳ بازی لیگ برتر مقابل منچستر یونایتد به ثمر رسانده است که این یک گل بیشتر از آلن شیرر است که در ۲۵ بازی مقابل آن‌ها ۱۰ گل به ثمر رسانده بود. محمد صلاح همچنین در اولدترافورد بیشتر از هر بازیکن مهمان دیگری در تاریخ لیگ برتر گلزنی کرده است. محمد صلاح در این ورزشگاه از شش بازی، شش گل زده است که یک گل بیشتر از استیون جرارد اسطوره افسانه‌ای لیورپول است.

به طور کلی، هیچ بازیکنی در تاریخ لیگ برتر بیشتر از محمد صلاح در مقابل منچستر یونایتد در گلزنی و پاس گل موفق نبوده است. در تمامی رقابت‌ها، محمد صلاح حتی تعداد بیشتری گل مقابل منچستر یونایتد در اولدترافورد به ثمر رسانده است. وی در شکست ۴ بر ۳ در جام حذفی در مارس گلزنی کرد و در شکست جام حذفی در ژانویه ۲۰۲۱ نیز دو گل زد. در مجموع، محمد صلاح ۱۴ گل در ۱۵ بازی رقابتی مقابل منچستر یونایتد به ثمر رسانده است که ۹ گل از این تعداد در ۸ بازی در اولدترافورد بوده است.

بازی منچستریونایتد مقابل لیورپول در روز یکشنبه کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد. این مسابقه سی و پنجمین باری است که این دو تیم در لیگ برتر در روز یکشنبه به مصاف یکدیگر می‌روند که بیشترین تعداد تقابل در این روز را در تاریخ رقابت‌ها به خود اختصاص داده است. این رکورد حتی از بازی‌های چلسی مقابل لیورپول (۳۳ بار) و آرسنال مقابل منچستریونایتد (۳۱ بار) نیز پیشی گرفته است.

جالب است بدانید که این مسابقه در لیگ برتر در تمامی روزهای هفته برگزار شده است. با این حال، تنها ۱۹ بازی از این دیدارها در روز شنبه برگزار شده‌اند و از میان آن‌ها، فقط سه بازی در ساعت ۳ بعد از ظهر که به عنوان ساعت سنتی فوتبال شناخته می‌شود، انجام شده‌اند. این سه مسابقه در ماه‌های مارس ۱۹۹۳، سپتامبر ۱۹۹۴ و آوریل ۲۰۰۴ برگزار شده‌اند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز