اتهام رییسی کیا به سازمان لیگ فوتبال ایران!
کارشناس مدیریت ورزش سازمان لیگ را به قرار گرفتن جلوی باشگاه ها متهم کرده است.
در ابتدای برنامه صادق رئیسی کیا با بیان این که لیگ باید تامین کننده اصلی منابع مالی باشگاهها، فدراسیون و هیئتها باشد، اظهار کرد: در ورزش حرفهای چیزی تحت عنوان تامین مالی از طریق مالک یا دولت نداریم یعنی هزینههای معمول باید از لیگ تامین شود. همچنان که در کشورهای پیشرفته سرمایه گذاری دولت تنها در گسترش زیرساختها مانند ساخت استادیوم، کمپها و... است.
وی به انحراف ایجاد شده در عملکرد و رفتار سازمان لیگ اشاره کرد و گفت: در ایران، سازمان لیگ برای کارگزاری و پیمان کاری باشگاهها تاسیس شده است تا قراردادهای مربوط به مزایا و ظرفیتهای اقتصادی را به نمایندگی از باشگاهها منعقد و منافع آن را برای باشگاهها جمع آوری کند. درواقع این بخش نباید به صورت فعلی باشد یعنی نباید شخصیت مستقلی داشته باشد و در برابر باشگاهها قرار گیرد.
مدیرعامل اسبق باشگاه راهآهن درباره مشکلات مالی باشگاه داری و سازمان لیگ گفت: متاسفانه ظرفیت مالی و اقتصادی لیگ کشور به درستی برآورد نمیشود و این محاسبه منجر به انعقاد قراردادهای نامناسب میگردد که در آینده برآورده نمیشود.
رئیسی کیا خاطرنشان کرد: رابطه میان باشگاهها و سازمان لیگ باید عینی و ملموس باشد یعنی از ابتدا که برنامه ریزی صورت میگیرد همه مسائل شفاف باشد.
وی نبود نظام باشگاه داری را یکی از دلایل عملی نشدن سیستم تبلیغات محیطی برای باشگاهها دانست و بیان کرد: فقدان اتحادیه باشگاهها به نظام باشگاه داری صدمه زده است و بر دریافت تبلیغات محیطی تاثیر گذار است.
در بخش دیگری از برنامه « ورزش بدون ویرایش »، امیررضا واعظی آشتیانی بهرمندی از تبلیغات محیطی را حق هر باشگاهی دانست و اظهار کرد: در دهه 80 این موضوع شفاف نبود و سازمان لیگ به هیچ شخص و نهادی پاسخگو نبود و این وضعیت تا نیمههای دهه 90 هم ادامه داشت، البته این مسائل در این سالها رفته رفته انضباط بیشتری پیدا کرد.
وی افزود: این که باشگاههایی مانند استقلال و پرسپولیس تقاضا میکنند که درآمد تبلیغات خود را داشته باشند بدیهی است اما این که در اواسط فصل این موضوع را بیان کنند موجب میشود حق و حقوق باشگاههای رقیب تضعیف شود.
مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال با تاکید بر ساماندهی این موضوع در سازمان لیگ، اظهار کرد: باشگاهها باید با همکاری یکدیگر تشکیلاتی ایجاد کنند تا مدافع منافع همه آنها درباره تبلیغات محیطی و بلیط فروشی باشد و اگر باشگاهی میخواهد به تنهایی این موضوع را پیگیری کند تفاهم نامهای با دیگر باشگاهها داشته باشد.