خبرگزاری کار ایران

زمینه‎سازی برای افزایش تولید یک میدان مشترک

سکوی سرچاهی S۱ میدان نفتی سلمان بارگیری شد

سکوی سرچاهی S۱ میدان نفتی سلمان بارگیری شد
کد خبر : ۸۵۹۷۲۹

سکوی سرچاهی S۱ میدان سلمان با بهره‌مندی از توان داخلی ساخته و در یارد خرمشهر بارگیری شد تا با نصب و راه‌اندازی آن طی هفته‌های آتی، ظرفیت تولید نفت این میدان مشترک افزایش یابد.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، سکوی سرچاهی S۱ میدان سلمان که با بهره‌مندی از توان سازندگان ایرانی و تحت نظارت شرکت نفت فلات قاره ایران ساخته شده است، شامگاه دوشنبه (۲۳ دی‌ماه) در یارد خرمشهر بارگیری شد.

علی آهوچهر، سرپرست مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران درباره روند ساخت و تکمیل سکوی سرچاهی S۱ میدان سلمان اظهار کرد: این سکو که ۶ شیار دارد و برای حفاری ۶ حلقه چاه ساخته شده است در بخش نفتی میدان مشترک سلمان نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه با ساخت این سکو ظرفیت تولید نفت در میدان سلمان افزایش خواهد یافت، افزود: پایه سکوی S۱ میدان سلمان در سال ۹۵ نصب شده که به این منظور حفاری چهار حلقه چاه به پایان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌مندی از روش فرازآوری گاز، ظرفیت تولید نفت این میدان حدود ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز افزایش یابد.

سرپرست مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران همچنین بر لزوم اعتماد به توانمندی سازندگان داخلی تاکید کرد و افزود: عملیات طراحی و ساخت سکوی S۱ سلمان از سوی شرکت خصوصی آسفالت طوس انجام شد که با توجه به نخستین تجربه کاری این شرکت در ساخت سکوهای نفتی و نیز فارغ از محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی کشورهای خارجی، آسفالت طوس توانست با تمهیدات به‌کارگرفته شده کار را به نحو احسن به پایان برساند.    

آهوچهر تصریح کرد: عملیات اجرایی ساخت این سکو اواسط سال ۹۳ از سوی شرکت خصوصی آسفالت طوس آغاز و پایه سکو در اواسط سال ۹۴ بارگیری و در اوایل سال ۹۵ در میدان سلمان نصب شد. برق این سکو از سکوی اصلی تامین و کابل زیردریایی آن هم آماده شده است که پس از بارگیری و انجام عملیات مهاربندی و همچنین در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و موقعیت جوی منطقه پیش‌بینی می‌شود اواخر بهمن‌ماه در موقعیت عملیاتی نصب شود.

سکوی سرچاهی S۱ میدان نفتی سلمان، پس از ساخت در کارگاه شرکت آسفالت طوس در خرمشهر، با طی فاصله ۸۳۰ کیلومتری دریایی (فاصله آبی میان خرمشهر تا موقعیت میدان نفتی سلمان در استان هرمزگان)، در فاصله ۱.۵ کیلومتری از این میدان نفتی نصب خواهد شد. وزن عرشه این سکو حدود ۱۰۵۰ تن است و با توجه به فاصله آن از سکوی اصلی میدان سلمان، همه استانداردهای ایمنی در حد بالایی در آن دیده شده است. این سکو شامل یک خط لوله ۱۲ اینچ زیردریایی نفت و ۲ خط لوله ۶ اینچ به‌منظور آزمون چاه و انتقال گاز با روش فرازآوری است.

هزینه‌کرد ۵۰ میلیون یورویی برای ساخت سکو

سرپرست مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران به تامین تجهیزات و تاسیسات به‌کارگرفته شده در این سکو اشاره و عنوان کرد: این سکو کاملا ایرانی است و بخش عمده‌ای از کالاهای آن از سوی سازندگان داخلی تامین شده است.

به گفته آهوچهر، سکوی S۱ میدان سلمان از نظر ایمنی در سطح بالا و استاندارد ساخته شده و همه امکانات لازم برای شرایط بحرانی از نظر ایمنی و مسائل آتش‌نشانی در آن دیده شده است، همچنین کنترل آن به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای ساخت این سکو رقمی بالغ بر ۵۰ میلیون یورو هزینه شده است، بر به‌کارگیری نیروهای بومی منطقه برای ساخت و تجهیز این سکو اشاره کرد و افزود: از ویژگی‌های برجسته این سکو این است که با تسهیلات و امکانات روزآمد ساخته شده و همکاران ما می‌توانند از طریق سیستم‌های ارتباطی سکوی اصلی به سکوی S۱ متصل شوند و از همان سکوی اصلی، کنترل سکو را در دست بگیرند.

وی ادامه داد: نخستین‌ بار است که در یارد خرمشهر ساخت سکو انجام می‌شود. در این کارگاه به موازات ساخت سکوی S۱، سکوهای سرچاهی A۲۰ و A۲۱ میدان ابوذر نیز ساخته می‌شود.

سرپرست مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: فارغ از هرگونه شعار باید به سازندگان داخلی اعتماد کرد و در این راستا با نظارت و بازرسی بیشتر، نقاط ضعف را شناسایی کرد و کیفیت کار را بالا برد.

بهره‌مندی از روزآمدترین فناوری‌ها

شهرام متوسل، سرپرست واحد سازه‌های دریایی شرکت نفت فلات قاره ایران نیز با بیان اینکه پایه سکو وزنی معادل هزار و ۱۵۰ تن دارد که تا عمق ۶۰ متری در بستر دریا کوبیده شده است، گفت: این سکو با بهره‌مندی از روزآمدترین فناوری‌ها ساخته شده و شامل تجهیزات فرآیندی از قبیل چندراهه‌های تولید، تست و گازرانی، سیستم کنترل هوشمند، پکیج‌های تزریق گاز و مواد شیمیایی برای محافظت از خطوط لوله زیردریایی، تجهیزات توپکرانی، برق و ... است.

وی به فرآیند کاری سکوی S۱ میدان سلمان اشاره کرد و افزود: مرحله نخست فرآورش نفت روی سکوی مادر یعنی سکوی سلمان نفتی انجام می‌شود، به این صورت که در ابتدا نفت خارج شده از سکوی S۱ سلمان در چندراهه قرار گرفته و با یک خط زیردریایی ۱۲ اینچ به سمت سکوی مادر می‌رود، در آنجا تفکیک‌گرها نفت و گاز را در یک مرحله جدا می‌کنند و در مجموع این نفت و گاز جدا شده در اختیار تاسیسات بهره‌برداری لاوان قرار می‌گیرد و برای صادرات به بخش‌های دیگر ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه رقمی بالغ بر ۱۰ میلیون یورو برای خرید، ساخت و نصب جکت سکو هزینه شده است، افزود: اصولا بارگیری سکو به روش‌های مختلفی انجام می‌شود، اما سکوی S۱ میدان سلمان بنا بر شرایط نامتقارنی که داشت بارگیری‌اش تقریبا به‌سختی انجام شد.

وی در توضیح این مطلب گفت: بررسی‌های واحد سازه دریایی فلات قاره حاکی از آن بود که بلند کردن این سکو با استفاده از دو هوک اقدام پرریسکی است که مورد قبول واقع نشد، اما سرانجام بنا به پیشنهاد پیمانکار نصاب، جرثقیل سه هزار تنی برای این کار در نظر گرفته شد که ما این سکو را از روی اسکله بلند کنیم و روی بارج حمل قرار دهیم که با توجه به حساسیت بالای کار، عملیات بارگیری سکو زمان‌بر شد.

میدان مشترک سلمان در جنوب جزیره لاوان واقع شده و تأسیسات نفتی عظیمی را در خلیج فارس در اختیار دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز