نوباوه:
بیشترین تأثیر را از موسیقی میگیریم؛ کمترین توجه را به آن داریم
موسیقی در کشور ما رشد کافی نداشته است و هم اکنون موسیقیهای زمان شاه را به صورت تندتر و یا آهستهتر بازسازی کرده و حتی در صدا و سیما مورد استفاده قرار میدهند.
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است، بعد از انقلاب اسلامی نگاه مسئولان به موسیقی دهه فجر از نوع درجه دو بوده و بودجه لازم برای آن در نظر گرفته نشده است.
به گزارش ایلنا؛ بیژن نوباوه با اشاره به برگزاری سیامین جشنواره موسیقی فجر تصریح کرد: موسیقی از مهمترین هنرهایی است که هر ساله به صورت جشنواره در ایام دهه فجر مورد بررسی و توجه قرار میگیرد زیرا ما نیازمند موسیقی بخصوص موسیقی هدایت شده و فاخر و ارزشمند و علمی هستیم
وی افزود: در ایام دهه فجر میتوانیم با نگاه متمرکز و دقیق به این موضوع بپردازیم و از جمله نتایج این جشنوارهها معرفی و تشویق موسیقیدانان معتبر و آثار آنها به مردم است لذا به نظر من زمان خوبی است برای بررسی سالانه این حوزه تا ارزیابی لازم را انجام دهیم و بدانیم وضعیت کشورمان در حوزه موسیقی به چه شکل است. بیشتری تاثیر از موسیقی گرفته می شود ولی متاسفانه کمترین بودجه و توجه برایش رقم میخورد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با اشاره به استفاده ابزاری موسیقی در رادیو و تلویزیون کشورمان افزود: موسیقی در کشور ما رشد کافی نداشته است و هم اکنون موسیقیهای زمان شاه را به صورت تندتر و یا آهستهتر بازسازی کرده و حتی در صدا و سیما مورد استفاده قرار میدهند مثلا در مواردی اگر موسیقی کلام داشته آن را بدون کلام بازسازی و پخش میکنند و اگر کلام نداشته برایش شعر و کلام گذاشتهاند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره نقش موسیقیهای فاخر برای جذب جوانان خاطر نشان کرد: نقش موسیقی در جذب جوانها بسیار پر رنگ است و به عنوان یک واقعیت در ساختار فکری جوانان و جامعه ایفای نقش میکند.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پیشنهاد برای ارتقای جشنواره فجر اظهار کرد: متأسفانه زندگی موسیقی دانان در کشور ما تأمین نیست؛ شاید از میان اهالی موسیقی تعداد انگشت شماری زندگی تأمین شدهایی دارند چرا که به موسیقی به شکل درجه دو نگاه میشود که معتقدم وزارت ارشاد باید به این آسیب توجه بیشتری داشته باشد.
نوباوه در ادامه اذعان داشت: متأسفانه میبینیم که موسیقی وسیله سلطه نیز شده است و در عین حال دنیا به این نتیجه رسیده است که هرچه موسیقی به ابزار بومی و سنتی و فرهنگ کشورها نزدیکتر باشد و تجهیز شود آثار تخریبی آن کمتر بوده و اثرگذاری آن بیشتر خواهد شد.
این نماینده مجلس با ذکر مثالی خاطر نشان کرد: در موسیقی فوکلور ایرانی میتوانیم به موسیقی مقامی و بومی اشاره کنم که با رشد آنها موجب کاهش وابستهگی به موسیقی بیگانه فراهم میشود. در زمینه موسیقی هر چه احساسات سنتگرایانه انسانها تحریک شود، میتوان از آن موسیقی برای بیان بهتر واقعیتهای اجتماعی کمک گرفت.
وی با اشاره به معانی عمیق موسیقیهای بومی کشورمان اذعان داشت: موسیقی که در فرهنگ ما وجود دارد، کلام آن، آوازها و حتی رقص آن همه معنا دارد مثلاً رقص شکر گزاری به درگاه الهی و یا رقص کشت و برداشت همه و همه دارای معنایی عمیق معنوی است ولی جوانان ما با انواع موسیقی سنتی و بومی کشورمان غریبهاند. به عنوان مثال موسیقی مقامی ما در جهان حرف برای گفتن دارد ولی جوانان و مردم با آن آشنا نیستند.
نوباوه اظهار امیدواری کرد سیامین دوره جشنواره موسیقی فجر به اتفاقات و تاثیرات مثبت ریشهای منجر شود.