خبرگزاری کار ایران

کریستف رضاعی در گفتگو با ایلنا:

سرهم‌بندی کردن فیلم‌ها افتخار شده‌است

سرهم‌بندی کردن فیلم‌ها افتخار شده‌است
کد خبر : ۲۳۰۳۴۴

عجیب است برخی کارگردانان به سرهم بندی کردن فیلم‌ها و تولید آثار بی‌کیفیت افتخار می‌کنند / ساخت موسیقی برای دو فیلم انیمیشن و بلند سینمایی و اجرای دو کنسرت تلفیقی و دوره باروک از برنامه‌های رضاعی‌ست.

کارگاه موسیقی باروک و گروه نور به سرپرستی کریستف رضاعی به اجرای دو کنسرت در تهران می‌پردازند.

کریستف رضاعی(آهنگساز و خواننده تنور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ از اجرای دو کنسرت موسیقی کلاسیک خبر داد و گفت: هم‌اکنون مشغول تمرین برای اجرای دو کنسرت هستیم. این کنسرت‌ها، در فرهنگسرای نیاوران و در دی‌ماه برگزار می‌شود. اولین کنسرت ما ۱۶ دی ماه در فرهنگسرای نیاوران همراه با یک ارکستر ایرانی خواهد بود و در آن به اجرای آثار موسیقایی از دوره باروک خواهیم پرداخت.

وی افزود: در این کنسرت نوع اجرا کاملا متفات است و متناسب با موسیقی دوره باروک خواهد بود. کنسرت با یک کوک کمتر از ارکستر‌های معمولی دیگر اجرا می‌شود و در آن از سازهای زه و روده استفاده می‌کنیم. برای من باعثافتخار است که در این کنسرت با جوانانی همکاری خواهم کرد که بسیار توانا هستند و توانسته‌اند فرم موسیقی این دوره را به اجرا دربیاورند. حدود ۱۵ سال پیش همراه با یک گروه خارجی چنین کنسرتی را برگزار کردم و از آن زمان تاکنون موقعیتی برای اجرای این برنامه وجود نداشت چراکه اجرای موسیقی دوره باروک نیاز به شرایط خاص و نوازندگان خاصی که علاقه به اجرای آن داشته باشند؛ دارد.

اعضای گروه کارکاه موسیقی باروک در این اجرا عبارتنداز: رکردر(نی لبک): رضا عسگرزاده، فرهود بیگلربیگی؛ ویلن: پوریا کیانی، امیرحسین نوروز ناصری؛ ویلنسل: ایدین احمدی‌نژاد؛ هارپسیکرد: آیدین منعم؛ تنور(اواز): کریستف رضاعی.

در این برنامه آثاری از پرسل، کربت، تلمان، زنفل، لامبرت، بووامرتیه روی سن اجرا می‌شود.

سرپرست گروه نور از اجرای کنسرت دیگری در دی ماه خبر داد و گفت: کنسرت دیگر من همراه با گروه نور خواهد بود. این کنسرت در قالب فستیوال موسیقی تلفیقی از ۱۸ دی ماه در خانه هنرهای شهری آغاز می‌شود. در این کنسرت گروه‌ها با سبک‌های مختلفی حضور خواهند داشت که به عقیده من فستیوال جذابی خواهد بود. گروه نور در اجراهای این کنسرت با ترکیب متفاوت و درکنار نوازندگان فرانسوی حضور خواهد داشت.

این آهنگساز ایرانی - فرانسوی درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های فعلی خود گفت: فعلا برنامه‌ای برای انتشار آلبوم ندارم اما مشغول کار روی دو پروژه موسیقی فیلم هستم. هم‌اکنون درحال انجام کارهای نهایی موسیقی اولین فیلم آقای مصطفی احمدی به نام(نزدیک‌تر) هستم. با توجه به اینکه فیلم درباره مسائل اجتماعی است؛ موسیقی فیلم را با محوریت سازهای زهی ساختم و درواقع موسیقی فیلم سبک کلاسیک خواهد داشت.

او ادامه داد: پروژه دوم موسیقایی من در یک انیمیشن بلند ۱۰۰ دقیقه‌ای به کارگردانی اشکان رهگذر است. این فیلم یک انیمیشن ۲ بعدی با برداشت آزادی، از قصه زهاک ماردوش شاهنامه است. ۲ سال پیش بود که ایده این پروژه در فستیوال آنسی مطرح شد و به عنوان یکی از پروژه‌هایی که باید روی آن کار شود، انتخاب شد. فستیوال آنسی، معتبر‌ترین فستیوال فیلم انیمیشن اروپاست و حمایت آن از ساخت این فیلم، نشان دهنده کیفیت انیمیشن زهاک ماردوش است.

وی درباره تولید و ساخت انیمیشن نیز بیان کرد: تمام کارهای این انیمیشن در ایران انجام خواهد شد به جز بخش صداگذاری آنکه به دلیل کمبود امکانات در ایران باید در خارج تکمیل شود. کارهای تهیه فیلم به دلیل اینکه تهیه‌کننده مناسبی نداشت در طول این دوسال بسیار کند پیش رفت اما مشکل تهیه‌کننده حل شده و احتمالا انیمیشن تا یک سال آینده آماده خواهد بود چراکه هم اکنون یک گروه ۵۰ نفره درحال کار روی این انیمیشن است.

رضاعی درباره ساخت موسیقی این فیلم توضیحاتی داد و گفت: موسیقی این فیلم، ترکیبی از موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی کلاسیک غربی است. من ضبط بخش موسیقی اصیل این فیلم را در ایران انجام خواهم داد و تلاشم بر این است که موسیقی کلاسیک را توسط یک ارکس‌تر خارج از ایران ضبط کنم.

وی درباره همکاری‌اش با شهرام مکری در فیلم ماهی و گربه نیز گفت: همکاری من با آقای مکری بسیار لذتبخش بود چراکه او کاملا من را آزاد گذاشت تا برداشت خودم را از فیلم داشته باشم و موسیقی آن را بسازم. تلاش من در ساخت موسیقی این فیلم این بود که تم موسیقی به فضاهای کلیشه‌ای فیلم‌های ترسناک نزدیک نشود. نکته اساسیی که در ساخت موسیقی این فیلم برای من اهمین داشت‌‌‌ همان کانسپت(مفهوم) زمان بود که درواقع ایده اصلی فیلم هم بود. من به عنصر زمان و برگشت‌های موسیقایی توجه کردم و موسیقی این فیلم را ساختم. کار ساخت موسیقی این فیلم را قبل از عید آغاز کردم و در حدود سه ماه موسیقی را به اتمام رساندم. این سه ماه فرصت خوبی بود تا ذهنیت من و کارگردان هماهنگ شود.

او ضمن اعتراض به ساخت فیلم‌‎های بی‌کیفیت در ایران گفت: بار‌ها برای من پیش آمده که کارگردانان ۱۰،۲۰ روز مانده به جشنواره فجر؛ تماس می‌گیرند و انتظار دارند که من در این مدت یک موسیقی فیلم به آن‌ها بدهم و جالب اینجاست که وقتی به آنان معترض می‌شوم؛ می‌گویند: " ما در طول ۱۰ روز تدوین و صداگذاری و کارهای جانبی فیلم را به پایان رساندیم و شما در طول ده روز نمی‌توانید یک موسیقی فیلم به ما تحویل بدهید؟ " این مسئله برای من عجیب است که برخی کارگردانان به سرهم بندی کردن فیلم‌ها و تولید آثار بی‌کیفیت افتخار می‌کنند.

رضاعی درباره موسیقی و فیلم " در دنیای تو ساعت چند است " نیز گفت: همکاری با علی مصفا و صفی یزدانیان تجربه بسیار شیرینی بود. من به شخصه این فیلم را بسیار دوست دارم. یک فیلم شاعرانه که به مسائل روزمره زندگی می‌پردازد اما روایت پیچیده‌ و شاعرانه‌ای نیز دارد و البته من هم حضور کوتاهی به عنوان بازیگر در این فیلم دارم. در آنونس کوتاهی که از این فیلم پخش شده تنها ملودی یک گیتار وجود دارد و موسیقی فیلم بسیار پیچیده‌تر و جذاب‌تر است. در این فیلم شخصیتی وجود دارد که ترانه‌ها و ملودی‌های قبل انقلاب را زمزمه می‌کند که بر این اساس تم‌های مختلفی در موسیقی به وجود آمده است. تم‌های استفاده شده در موسیقی فیلم عبارت‌اند از: تم چشم سیاه(ملودی سنتی روس) و quizas quizas quizas اسوالدو فارس، از کوبا که به زبان گیلکی با اشعاری از حسن عاشورپور، توسط روزبه رخشا خوانده می‌شود. آقای رخشا قبل از انقلاب در رادیو رشت فعالیت داشتند. موسیقی این فیلم با کارهای پیشین من بسیار متفاوت است و می‌توان گفت که موسیقی مردمی‌تری را در این فیلم می‌شنویم.

رضاعی درباره اکران این فیلم نیز گفت: ابتدا برنامه‌ای برای اکران آن در پاییز وجود داشت اما الان حضور فیلم(در دنیای تو ساعت چند است؟) در جشنواره فجر قطعی شده و احتمالا اکران عمومی آن در پاییز سال آینده خواهد بود.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز