خبرگزاری کار ایران

نشست خبری کنسرت «چرا رفتی» با حضور همایون شجریان برگزار شد؛

شجریان: از ریسک نمی‌ترسم / پورناظری: هنر مخالف ندارد

شجریان: از ریسک نمی‌ترسم / پورناظری: هنر مخالف ندارد
کد خبر : ۱۹۲۳۵۷

همه‌ی قطعات آلبوم نه فرشته‌ام نه شیطان با یک جابجایی مختصر در کنسرت اجرا خواهند شد. در این آلبوم از آوازهای سنتی و کلاسیک پرهیز می‌کنیم.

همایون شجریان روزهای ۱۶ و ۱۷ و ۲۳ و ۲۴ مرداد در تالار کشور روی صحنه می‌رود. گویا سالن وزارت کشور برای برگزاری این کنسرت برخلاف ۷ سال پیش آمادگی لازم را دارد. تبلیغات این اجرا با سامسونگ است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در ابتدای این نشست توتونچیان(برگزارکننده این کنسرت) گفت: در نشست برگزاری کنسرت قبلی در خدمت همایون شجریان به اتفاق سهراب پورناظری بودیم، حالا با تهمورس پورناظری و شجریان کنسرت بعدی را بعد از ۸ سال در سالن وزارت کشور اجرا خواهیم کرد.

او ادامه داد: خوشحالیم که سالن وزارت کشور که چند وقتی است از آن استفاده کنسرتی نمی‌شود، به چرخه‌ی برگزاری کنسرت برگردانده شد. این سالن یکی از سالن‌های خوب تهران است که می‌تواند حجم وسیعی از علاقمندان را در خود جای دهد.

به گفته وی؛ در روزهای ۱۶ و ۱۷ مرداد در سالن وزارت کشور ساعت ۱۸ و ۲۱ و سی دقیقه؛ همایون شجریان برای علاقمندانش کنسرت برگزار می‌کند که به دلیل استقبال زیاد ازسوی مردم؛ هماین شجریان در روزهای ۲۳ و ۲۴ نیز به اجرای کنسرت می‌پردازد.

توتونچیان درباره تبلیغات این برنامه نیز گفت: به همت کمپانی سامسونگ تبلیغات بیلبوردی ما آغاز شده است. فروش بلیت نیز در سایت ایران کنسرت آغاز شده که با استقبال بسیار خوبی روبرو بوده است.

در ادامه این مراسم، دوک پارک(نماینده سامسونگ در ایران) گفت: خوشحالیم که می‌توانیم در ایران در کنار خوانندگان و موزیسین‌های قابل کار فرهنگی انجام دهیم. کشور شما بسیار مستعد پرداخت به هنر است و مردم باشعور و با سواد زیادی دارد که کشورهای دیگر را ترغیب می‌کند در اتفاقات فرهنگی سرمایه‌گذاری کنند.

در ادامه این مراسم، همایون شجریان گفت: خوشبختانه آلبوم " نه فرشته‌ام نه شیطان " خیلی مورد استقبال واقع شد و دو ماه بعد از انتشارش از سوی طرفداران؛ تقاضای کنسرت داشتیم به همین خاطر تصمیم گرفتیم هرچه زودتر این کنسرت را برگزار کنم.

او در باره انتخاب سالن نیز گفت: سالن‌های زیادی برای این برنامه درنظر گرفتیم و رایزنی‌هایی صورت گرفت اما در نهایت به سالن وزارت کشور رسیدیم.

این خواننده درباره قطعاتی که قرار است در برنامه اجرا شود؛ گفت: همه‌ی قطعات آلبوم نه فرشته‌ام نه شیطان با یک جابجایی مختصر در کنسرت اجرا خواهند شد. ممکن است برخی از قطعات به ترتیب آلبوم اجرا نشود اما قطعا همگی اجرا خواهند شد. فقط دو قطعه دیگر به این کنسرت اضافه می‌شود که شنیدن آنها خالی از لطف نیست.

همایون شجریان در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر چرایی تغییر اساسی در آلبوم جدیدش نسبت به خوانندگان تحریرهای سنتی و کلاسیک گذشته گفت: ما انتخاب کردیم که در این آلبوم از آوازهای سنتی و کلاسیک پرهیز کنیم و نمی‌توانم بگویم آوازهای سنتی و کلاسیک را کنار گذاشته‌ام زیرا از کودکی این نوع از موسیقی علاقه من بوده و در آن فضا بزرگ شده‌ام اما در این کار که فرم به خصوصی دارد؛ آواز شتک یا درون آیینه تصنیف آزاد است، فرم‌هایش از پیش تعیین شده و اقتضای این کار به ما اجازه نمی‌دهد به صورت کلاسیک پرداخت کنیم.

در ادامه این نشست؛ تهمورس پورناظری درباره استفاده از موزیسین‌های ایرانی در کنسرت گفت: به‌رغم اینکه در آلبوم از موزیسین‌های سراسر جهان استفاده می‌شود؛ در این کنسرت از موزیسین‌های ایرانی استفاده کردیم زیرا هماهنگ کردن با موزیسین‌هایی که با ما در آلبوم همکاری کرده‌اند؛ بسیار دشوار بود اما باید بگویم با موزیسین‌های ایرانی هم به کیفیت کار ما لطمه‌ای وارد نشده است.

شجریان در این باره گفت: در کنسرت تهران‌مان نوازنده‌های خارجی نداریم. ما در ایران با نوازنده‌های ایرانی کار کردیم و به نظر من این امر به انتخاب گروه برمی‌گردد مثل اینکه یک کارگردان یک فیلم سینمایی بسازد و از فیلمبردار خارجی استفاده کند. قطعا آن کارگردان می‌توانسته فیلمش را با یک فیلمبردار ایرانی نیز بسازد. اما در ایران به لحاظ کارهای تکنیکی و تجهیزات استودیو دست ما بسته است و قطعا هر خواننده‌ای استقبال می‌کند که کارش در سطح بین‌المللی و با تجهیزات روز دنیا ضبط شود.

پورناظری در بخش دیگری درباره سازهایی که در کنسرت تغییر کرده؛ گفت: در این کنسرت سی تار که توسط شجاعت حسین خان نواخته می‌شود؛ تغییر کرده زیرا مانمی‌توانستیم شجاعت حسین خان را برای ۵ دقیقه که روی سن حاضر می‌شود؛ به ایران بیاوریم.

همایون شجریان هم درباره فصل جدید آوازی‌اش گفت: همواره سعی کرده‌ام در تمام مراحل کارم بدون ترس در رشته‌های مختلف حضور داشته باشم و اسیر تعصب نشوم و کارهایی که استخوان‌دار بوده و نیاز به تغییر داشته را انجام دادم. من همواره از این امر استقبال کرده‌ام.

او درباره موسیقی و قطعه‌ای که در فیلم سینمایی " آرایش غلیظ " ساخته حمید نعمت الله اجرا کرده نیز گفت: در آرایش غلیظ از تکنیک‌های آوازی استفاده کردم که ضمن استفاده از تکنیک‌های سنتی و قدیمی حضورم را اعلام کنم و خواننده دیگری نتواند جایگزین من شود. من هرگز خودم را در یک فرم محدود نکرده‌ام.

او ادامه داد: به بایدها و نبایدها در هنر اعتقاد ندارم و از اینکه ریسک کنم؛ هراسی ندارم.

پورناظری در ادامه نوید داد که همه قطعات آلبوم را در کنسرت نیز شاهد خواهیم بود. وی گفت: هر قطعه‌ای که در آلبوم انتشار یافته است با اندکی تغییر در کنسرت نیز برا ی مخاطبان اجرا خواهد شد و من مطمئنم می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

همایون شجریان گفت: دوست دارم کنسرتی برگزار کنم که ۱۲ هزار نفر تماشاگر داشته باشد ولی از نظر قوانین نگرانی‌هایی وجود داشت که عملا اجرای چنین کنسرتی را غیرممکن می‌کرد. قطعا همه خوانندگان دوست دارند که در سطح گسترده کنسرت بگذارند و امیدوارم این اتفاق در ایران نیز بیافتد.

شجریان در بخش دیگری از این نشست درباره اتفاقاتی که ۷ سال پیش در تالار وزارت کشور هنگام کنسرتش افتاد؛ گفت: آن اتفاقات تقصیر ادیسون بود که برق را اختراع کرد. شاید اگر او برق را اختراع نمی‌کرد یک چنین اتفاقاتی برای کنسرت ما نمی‌افتاد اما جدا از شوخی این بار سعی کردیم نیمه پرلیوان را ببینیم و با جلساتی که دوستان گذاشته‌اند تا حدودی خیالمان راحت است که امسال در سالن وزارت کشور مشکلی برای برگزاری کنسرت نخواهیم داشت.

توتونچیان هم در این باره گفت: تیم جدید وزارت کشور تیم همراهی هستند و نهایت همکاری را با ما داشتند. تمام مجوزها صادر شده و ما هیچگونه مشکلی برای برگزاری کنسرت در تهران و شهرستان‌ها نداریم.

شجریان درباره اجرای " چرا رفتی " که تحریرهای خاصی دارد نیز گفت: طبیعتا آهنگ چرا رفتی در کنسرت با کیفیت خوبی اجرا خواهد شد اما ممکن است اوج‌ها نیم پرده کمتر اجرا شود که من قول می‌دهم در کیفیت کنسرت تاثیر نگذارد.

او درباره حواشی مربوط به موزیک ویدئوی " چرا رفتی " گفت: به نظر من این موزیک ویدئو به دیده شدن کار کمک کرد و یقینا هر کاری که ساخته و خوانده می‌شود منتقدان و طرفداران خود را دارد و من هرگز از اینکه کارم نقد شود ناراحت نمی‌شوم اما از بی‌ادبی برخی از دوستان ناراحت شدم. به نظر من نقد باید در فضای احترام انجام شود.

پورناظری نیز درباره حواشی پیش آمده پیرامون این موزیک ویدئو گفت: یقینا هر کاری وقتی از یک سطح بالاتر می‌رود هم منتقد پیدا می‌کند و هم موافق. اما هنر نمی‌تواند مخالف داشته باشد چون وقتی از یک کیفیت حداقلی برخودار باشد بقیه‌اش مستقیم با حس در ارتباط است و اگر مخالف هنر باشیم قطعا دیکتاتور هستیم. ما با آن کلیپ می‌خواستیم ارتباط احساسی با مخاطب برقرار کنیم و مخاطب را کنار خود داشته باشیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

او درباره استفاده از موزیسین‌های خارجی به صرف تبلیغ نیز گفت: من با تبلیغ در کار موسیقی بسیار موافق هستم اما در این کار اول سناریو باید نوشته شود و بعد آرتیست دعوت شود نباید براساس آرتیست؛ سناریو نوشته شود.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز