سلطانعلی: دانشگاهها از آموزش گرافیک و تبلیغات حمایت کنند
مسئله آموزش در حوزه گرافیک و تبلیغات نیازمند حمایت از سوی دولت و دانشگاههاست که میتوان با تعامل در بخش آموزش دولتی و خصوصی بر شتاب حرکت روبه جلوی گرافیک و تبلیغات افزود.
ایلنا: جشن پنج سالگی آموزشگاه ایده و رونمایی کتاب ˝۱۰۰ آگهی مطبوعات ایران˝ شنبه(۲۷ مهر) در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش ایلنا، آرش سلطانعلی(مدیر گالری ایده) در مراسم رونمایی از کتاب ۱۰۰ اگهی مطبوعات ایران گفت: مسئله آموزش در حوزه گرافیک و تبلیغات نیازمند حمایت از سوی دولت و دانشگاههاست که میتوان با تعامل در بخش آموزش دولتی و خصوصی بر شتاب حرکت روبه جلوی گرافیک و تبلیغات افزود.
پس از آن عباس مشهدزاده درباره اهمیت آگهیهای تبلیغاتی سخن گفت. او با اشاره به میدان آزادی که در دوران پیش از انقلاب با نام شهیاد شناخته میشد، گفت: بنای میدان آزادی به مناسبت جشنهای ۲۵۰۰ ساله ساخته و افتتاح شد و این میدان یکی از نمادهای تبلیغاتی دوران پهلوی به شمار میرود که برای ساخت و نصب آن در میدان آزادی دولت هزینههای متعددی کرد که بخشی از این هزینهها ساخت پلهای متعددی برای حمل این اثر هنری بود. اما با پیروزی انقلاب اسلامی، این سازه که با نام شهیاد نامگذاری شده بود فرو ریخت و مردم آن را بنای آزادی نامگذاری کردند.
مشهدیزاده گفت: در طول تاریخ گرافیک آن؛ تبلیعات متعددی چون بنای شهیاد، برای بزرگنمایی و معرفی یک موضوع ساخته شده است اما باید دید عمر این تبلیغات است. در واقع باید دید این فیل هوا کردنها چقدر دوام میآورند.
او در پایان سخنانش از کامران کاتوزیان به عنوان یکی از برگترین هنرمندان عرصه تبلیغات یاد کرد که ایدههای خوب و تداوماش در عرصه تبلیغات بسیار تاثیرگذار بوده است.
پس از آن آرش تنهایی مدیر پروژه کتاب ۱۰۰با یادی از بزرگان عرصه هنری تبلیغات گفت: پروژه ۱۰۰ براساس دغدغه شخصی من در آرشیوسازی شکل گرفت و اگر حمایتهای آرش سلطانعلی مدید ایده نبود هرگز این رویای من محقق نمیشد.
به گفته تنهایی؛ ما نباید تنها تخت جمشید را میراثفرهنگی بدانیم و باید به آثار به جا مانده از بزرگانمان در هر عرصه نیز به چشم میراثفرهنگی نگاه کنیم. برای ما باید جای تاسف باشد که از طرحهای داوینچی ۱۲۰۰ برگ باقی مانده اما ما یک برگ از دست خط حافظ هم در اختیار نداریم.
این گرافیست با انتقاد از این موضوع گفت: بخشی از این موضوع ناشی از این میشود که ما روحیه آرشیو سازی و مکتوب سازی نداریم و اجازه میدهیم که منابعی که در اختیار داریم خیلی زود از دست برود.
وی در ادامه درباره کتاب ۱۰۰ آگهی تبلیغات گفت: این کتاب حاصل زحمتهای فرشید پارسیکیا است. من او را از دوران هنرستان گرافیک میشناسم. او هر کاری که تصمیم بگیرد انجام بدهد به بهترین شکل ممکن به پایان میرساند و من با توجه به جدیت او در کاری که تصمیم میگیرد انجام بدهد، تالیف و گردآوری کتاب ۱۰۰ آگهی مطبوعات را به او سپردم.
او در بخش پایانی سخنانش ابراز امیدواری کرد که با انتشار کتابهای دیگر مجموعه ۱۰۰ فضای جدیدی در گرافیک ایران بوجود آید. پس از آن از پنج چهره تاثیر گذار تبلیغات هنری، کامران کاتوزیان، محسن میرزایی، منوچهر مستوفی، سرژ آواکیان و مجید بلوچ با اهدای تندیس ایده تقدیر شد.
کامران کاتوزیان به دلیل بیماری نتوانست در این مراسم شرکت کند و با ارسال پبام از برگزارکنندگان این مراسم قدردانی کرد.
محسن میرزایی هم هنگام دریافت تندیساش گفت: ما در عرصه تبلیغات بسیار ضعیف عمل کردهایم و نسبت به سایر کشورهعا بسیار عقب هستیم. چندی دیگر که دروازههای جهان به سوی ایران باز میشود ما در این عرصه توان رقابت و دادن سرویس به خارجیها را نداریم و باید تحولی اساسی در این عرصه در همین زمان کوتاه رقم بزنیم.
منوچهر مستوفی هم هنگام دریافت تندیس ایده گفت: من برخلاف محسن میرزایی معتقدم که گرافیستهای ایرانی در حوزه تبلیغات قوی هستند و نباید نسبت به آینده این رشته هنری دلواپس بود و باید امیدوار بود که با راهاندازی مراکز آموزشی چون ایده ضعفها و کاستیهای احتمالی برطرف شود.
پس از آن از شمس لنگرودی، علیرضا سمیع آذر، بیتا وکیلی، پویا آریانپور، محمدرضا ریاضی، مصطفی دشتی که در پنج سال اخیر در آموزشگاه ایده سخنرانی کردهاند تقدیر شد. در بخش پایانی مراسم نیز از استادان و مشاوران ایده تقدیر به عمل آمد.
در این مراسم هنرمندانی همچون حسین محجوبی، محمدعلی سپانلو، کامبیز درمبخش، شمس لنگرودی، اکبر عالمی و جمعی از هنرمندان عرصه تجسمی و ادبیات حضور داشتند.
پایان بخش این مراسم افتتاح نمایشگاه آگهیهای تبلیغاتی دهه ۲۰ تا ۵۰ شمسی در گالری بهار خانه هنرمندان ایران بود که با رونمایی از کتاب «۱۰۰ آگهی تبلیغاتی» فرشید پارسی کیا همراه شد. این نمایشگاه تا ۳۰ مهرماه میزبان علاقمندان است.