خبرگزاری کار ایران

کیش در آستانه مات شدن؟

زنگ خطر برای گردشگری کیش به صدا درآمده است!

زنگ خطر برای گردشگری کیش به صدا درآمده است!
کد خبر : ۱۵۴۸۳۰۶

مدیرعامل جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری گفت: با افت گردشگران مواجه هستیم به گونه‌ای که از دو میلیون گردشگر به یک میلیون و سیصد تا چهار صد هزار نفر گردشگر در سال رسیده‌ایم که اگر بهبودی در این وضعیت حاصل نشود در سال‌های آینده نیز وضعیت اسفناکی را شاهد خواهیم بود.

رامتین روشن، مدیرعامل جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با کاهش ورودی گردشگران مواجه بوده‌ایم، گفت: متاسفانه با بررسی ۱۰ سال اخیر، تعداد گردشگران جزیزه زیبای کیش سیر نزولی به خود گرفته است و در حال حاضر از دو میلیون به محدوده یک میلیون و سیصد هزار نفر گردشگر در سال رسیده‌ایم که اگر بهبودی در این وضعیت حاصل نشود در سال‌های آینده نیز وضعیت اسفناکی را شاهد خواهیم بود و در صورت تداوم این وضعیت، موقعیت خطرناکی برای جزیره کیش ایجاد می‌‍‌شود.

کیش زیر سایه بحران

وی ادامه داد: از سوی دیگر، در ۶ ماهه ابتدای نخست امسال به دلیل بحران کمبود گردشگر در کیش فشارهای بسیار زیادی بر آژانس‌های گردشگری وارد شد و با توجه به اینکه تعرفه هتل‌ها نیز پایین بوده اما به واسطه افزایش نرخ پروازها، جذابیت ورود گردشگران به جزیره کیش با چالش‌های عمیقی مواجه شده است.

جزیره کیش دیگر رقیب خارجی ندارد

مدیرعامل جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش با تاکید بر اینکه لغو پروازهای خارجی به واسطه تحریم‌ها موجب تغییر رقبای جزیره کیش شده است، گفت: باید بپذیریم در چند سال اخیر، دیگر نمی‌توان جزیره کیش را با دبی، آنتالیا و سایر حوزه گردشگری جهان مقایسه کرد. اکنون رقبای کنونی ما، جزیره قشم، جزایر هنگام و ... هستند و در واقع کیف پول مسافر برای انتخاب سفر تعیین‌کننده است.

روشن ادامه داد: جزیره قشم در حوزه بوم‌گردی بسیار فعال عمل کرده و روزانه حدود ۸ هزار نفر مسافر دریایی دارد. این جزیره، توانسته است به واسطه خرید و موارد کاری و شغلی، برای شهروندان خود چرخه‌ی مالی ایجاد کند.

پروژه «بزن بریم کیش» هم کارساز نبود

مدیرعامل جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش اظهار کرد: متاسفانه با برقراری تحریم‌ها برای پروازها و آژانس‌های گردشگری، تصور می‌کردیم، ایرلاین‌ها خطوط داخلی را پوشش دهند اما با توجه به وضعیت نامعلوم کشور، عموما با لغو پروازها و تورها مواجه هستیم. در نتیجه مجموع این موارد باعث می‌شود که یک هدف نامفهوم را تا پایان سال جاری شاهد باشیم و نتوانیم به درستی پیش‌بینی درستی از آینده داشته باشیم.

وی با بیان اینکه انتظار داریم سازمان مناطق آزاد همواره در کنار بخش‌خصوصی در حوزه گردشگری باشد، گفت: متاسفانه این سازمان در ۶ ماهه نخست امسال با عدم حمایت درست، باعث چالش عمیقی در این منطقه شد. به عنوان مثال؛ پروژه «بزن بریم کیش»، بر اساس شعارهای خود نتوانست برای جذب گردشگر پاسخگوی این نیاز باشد و بخش‌خصوصی را نیز با نگرانی‌های فراوانی مواجه کرد که در نتیجه موجب ایجاد رقابتی کاذب میان بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد و سردردگمی سرمایه‌گذاران در این حوزه شد.

مدیرعامل جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش افزود: البته اکنون از این پروژه همچون سایر طرح‌ها که به صورت هیجانی بررسی و اجرا می‌شود، خبری در دست نیست و متاسفانه این طرح‌های ناکارآمد، شکاف عمیقی میان بخش‌خصوصی و حاکمیت در جزیره کیش ایجاد کرده است؛ آن هم به دلیل اینکه حاکمیت اهمیتی به نظرات کارشناسی شده بخش خصوصی نمی‌دهد، بنابراین امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با تغییراتی که احتمال می‌دهیم هر لحظه در بدنه سازمان مناطق آزاد ایجاد شود، نقش بخش‌خصوصی در آن پررنگ‌تر شود تا بتوانیم شرایط را بهبود بخشیم.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز