خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل مرکز تجاری کیش:

انتظار بی‌پایان؛ چقدر چشم‌مان به آسمان کیش باشد؟

انتظار بی‌پایان؛ چقدر چشم‌مان به آسمان کیش باشد؟
کد خبر : ۱۵۴۸۲۴۱

سرنوشت خاک کیش در دستان آسمان

مدیرعامل مرکز تجاری کیش بر این باور است که کیش تنها با پرواز نفس می‌کشد و تا زمانی که برای کیش پروازهای ثابت و متعددی وجود نداشته نباشد، اوضاع همین است و هیچ اتفاقی برای کیش رخ نخواهد داد.

مجتبی دلجو، مدیرعامل مرکز تجاری کیش در گفت‌وگو با "خبرنگار ایلنا" ضمن انتقاد از شرایط موجود در کیش از مسئولان مربوطه درخواست کرد تا به طور جد معضلات این منطقه آزاد را بررسی و حل و فصل کنند.

دلجو گفت: در طول ۶ ماه گذشته وضعیت خوبی نداشته‌ایم. از اردیبهشت ماه وضعیت بازار بسیار خراب شده است. پرواز به سمت کیش کمتر شده و مسئولان به این موضوع اهمیت نمی‌دهند. همین فقدان پروزا ضربه بدی به کیش زده است. در طول ۶ ماه گذشته تمام کاسب‌های کیش متضرر شده‌اند. هزینه در کیش بسیار بالا است. اجاره مسکن و اجاره مغازه‌ها بسیار سرسام‌آور شده‌اند.

وی ادامه داد: تا زمانی که برای کیش پروازهای ثابت و متعددی وجود نداشته نباشد، اوضاع همین است و هیچ اتفاقی برای کیش رخ نخواهد داد. هزینه‌های آب و برق را نیز باید به این مشکلات اضافه کرد. در کنار این موارد باید کمبود مسافر را هم اضافه کنیم. حداقل باید ۳۰ پرواز در روز برای کیش داشته باشیم. با این وجود در برخی روزها صرفا شاید ۱۰ پرواز صورت بگیرد! این میزان از پرواز حتی بدتر از دوران کرونا است. در زمان کرونا میزان پروازها بیشتر بود.

وی ادامه داد: برخی مواقع در همان دوران کرونا موجی از مسافران به کیش می‌آمدند. اکنون که وضعیت کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم پرواز برای کیش معضلی بزرگ به حساب می‌آید. حتی در یک شرایط بسیار بد، باید حداقل ۳۰ پرواز در کیش به زمین بنشیند. حضور مسافر به واسطه هواپیما، نسبت به راه دریایی برای کیش بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود. البته نه اینکه مسافر دریایی فایده‌مند نباشد؛ به هر حال آنها هم مسافر هستند و ضمن ورود هزینه‌هایی خواهند داشت. اما اصل بر وجود مسافرانی است که با پرواز می‌آیند. اگر پرواز به کیش اضافه شود آنگاه باید منتظر شکوفایی وضعیت تجاری کیش باشیم.

دلجو ابراز داشت: البته نباید فراموش کنیم که جذابیت‌های آنچنانی که لازمه‌ی این منطقه آزاد است، برای کیش ایجاد نشده است. مسافران ضمن ورود جذابیت‌های متنوعی را می‌خواهند. جذابیت گردشگری در این جزیره کم است. حتی جنس‌ها و کالاهایی که در کیش فروخته می‌شود از جذابیت لازم برخوردار نیستند. این جنس‌ها از تهران می‌آیند! تاجران و غرفه‌داران ضعیف عمل می‌کنند. بانک‌ها نیز وام پرداخت نمی‌کنند. عموم این مسائل منجر شده تا چهره‌ی خوبی از کیش سراغ نداشته باشیم.

وی ضمن انتقاد از سیاست‌های بانکی در قبال کیش افزود: یکی از معضلاتی که داریم، همین بانک‌ها هستند که حمایت لازم را از غرفه‌داران را به عمل نیاورده‌اند. اکنون هزینه‌های رفت و آمد در کیش بالا است. از طرفی ضمن بالا بودن هزینه‌های رفت و آمد، نرخ دلار نیز مدام در حال افزایش است. همین مشکلاتی که به آن اشاره رفت، از جمله دلایل کاهش مسافرت به کیش محسوب می‌گردد.

مدیرعامل مرکز تجاری کیش تصریح کرد: تبلیغات برای معرفی کیش بسیار ضعیف شده است. جذب گردشگر به کیش بدون تردید منوط به تبلیغات است. وقتی تبلیغات نباشد، چه کسی به کیش مسافرت خواهد کرد؟! در سال‌های گذشته ضمن جشنواره‌های تابستانی متعدد جوایز بسیار ارزنده‌ای نیز در نظر گرفته می‌شد؛ اکنون دیگر خبری از این کارها نیست. سازمان هیچ تلاش در خور توجهی به این مهم ندارد؛ اگار کیش را فراموش کرده‌اند. ما به هیچ وجه از این عملکرد سازمان رضایت نداریم. اگر نمی‌توانند کاری کنند، حداقل پروازها را افزایش دهند و برای آن تبلیغات در نظر بگیرند. چقدر چشممان به آسمان باشد؟!

وی گفت: مسئولان گذشته برای تغییر این وضعیت هیچ حرکت مشخصی انجام نداده‌اند. در طول ۳ سال اخیر هیچ تصمیم درستی ندیدیم که برای تجار گرفته شود. ما در کیش پروازهای ضعیفی داریم. کیش فقط با پرواز نفس می‌کشد.

دلجو ادامه داد: اجاره بهای غرفه‌ها را نیز باید به زنجیره‌ی این مشکلات بی‌پایان اضافه کرد. زمانی برندهای مشهور و باکیفیت در جزیره کیش وجود داشت. به همین خاطر مردم به شدت استقبال می‌کردند. اما مادامی که برندها در کیش نباشند مردم هم از خرید و مسافرت به کیش دست می‌کشند. اکنون همان کالاهایی که در تهران و شیراز وجود دارد، وارد کیش می‌شوند؛ مردم همین کالاها را نیز می‌توانند در شهر خود با نرخ ارزانتری بخرند؛ پس دیگر چه نیازی است به کیش سفر کنند؟ در این شرایط کاری از دست کسی بر نمی‌آید.

وی ادامه داد: بازار کیش اکنون کاملا خلوت است. جذابیت‌های سابق دیگر به چشم نمی‌آید. گردشگری واقعی در کیش دیگر وجود ندارد. مردم می‌توانند با هزینه کمتری نسبت به کیش به جاهای دیگری از ایران مسافرت کنند. این وضعیت کنونی باید با نگاه ویژه وزیر محترم اقتصاد، آقای همتی، تغییر کند.

وی با اشاره به تخصیص ارز تصریح کرد: از تخصیص ارز به بازرگان‌ها نباید غافل ماند. تا زماینکه یک فعال اقتصادی نتواند ارز مورد نیاز خود را دریافت کند، اوضاع همین است. آنها باید بتوانند کالاهای باکیفیت وارد کنند. تا وقتی کالای باکیفیت در کیش نباشد، چرا مردم باید خرید کنند؟ تا زمانی که کالا از سرزمین اصلی به منطقه آزاد کیش وارد شود، ورود خودرو ممنوع باشد و پروازی به کیش وجود نداشته باشد، وضعیت تغییر نخواهد کرد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز