خبرگزاری کار ایران

پلتفرم «قشم بوم» به دنبال ‌فعال‌سازی اقتصاد گردشگری است

پلتفرم  «قشم بوم» به دنبال ‌فعال‌سازی اقتصاد گردشگری است
کد خبر : ۱۵۴۰۷۲۹

با هدف تقویت اقتصاد گردشگری و جذب ‌سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد از جمله قشم، پلتفرمی ‌تعریف شده که اساس کار خود را ایجاد ارزش افزوده از مسیر فرهنگی و گردشگری قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ ادریس راموز، معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری منطقه آزاد قشم در نشست خبری با موضوع برگزاری همایش ملی "صنعت گردشگری همسنگار" گفت: ایده قشم بوم با هدف ‌فعال‌سازی اقتصاد گردشگری آغاز به کار کرد و در نظر دارد با تمرکز به ‌سرمایه‌گذاری داخلی انگیزه‌های لازم را برای جذب سرمایه گذاران فراهم سازد.

 راموز در پاسخ به این سوال که میزان ‌سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد قشم به چه ترتیب بوده و چه مشوق‌هایی پیش‌بینی شده است، ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته نسبت به مناطق آزاد و جزایر ایران بی‌توجهی شده است.

وی افزود: این بی‌توجهی در حدی است که حتی در نقشه‌ها و در دروس مدارس نیز به جزیره‌ها اشاره نمی‌شود و حتی اخبار آب و هوای جزایر اعلام نمی‌شود. این در حالی است که ظرفیت‌های کم نظیری در این مناطق وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز جذب ‌سرمایه‌گذاری شود.

معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری منطقه آزاد قشم افزود: بررسی‌هایی که صورت گرفته است نشان می‌دهد در ابتدا ‌سرمایه‌گذاری اجتماعی و فرهنگی و بسترسازی در این حوزه لازم و ضروری است؛ به همین دلیل پلتفرم خانه‌های قشم در شهرهای ایران راه اندازی شده تا توسعه برند قشم محقق شود.

راموز ابراز امیدواری کرد با تغییر نگاه به قشم و تصویرسازی صحیح از جاذبه‌ها و توانمندی‌های آن بتوان ‌سرمایه‌گذاری خارجی را نیز به سمت این منطقه سوق داد.

وی یکی از اهداف برگزاری همایش ملی صنعت گردشگری همسنگار را معرفی بسترهای ‌سرمایه‌گذاری برشمرد و گفت: این همایش در روزهای ۲۶ و ۲۷ مهر ماه در منطقه آزاد قشم برگزار می‌شود و در طول برگزاری آن ایده اصلی گردشگری صلح مبنی بر قشم بوم مطرح و بررسی خواهد شد.

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری منطقه آزاد قشم، در این مراسم از ۱۲ سفیر دعوت به عمل آمده و ظرفیت‌های ژئوتوریسم و اکوتوریسم به صورت گسترده معرفی خواهد شد.

وی با اذعان به اینکه جزیره قشم می‌تواند ارزش افزوده‌های قابل توجهی در دو حوزه ژئوتوریسم و اکوتوریسم ایجاد کند، ادامه داد: از جمله لنج سازی، سازعود که به ثبت جهانی رسیده است، برند درخت «حرا» به عنوان یکی از جاذبه‌های کم نظیر طبیعت منطقه، پوشش و البسه، آداب و سنن و سابقه غنی زبانی و فرهنگی قشم در این رویداد معرفی خواهد شد.

راموز معتقد است مهمترین ابزار تعاملات عنصر گردشگری است که می‌تواند فرصتی برای توسعه اقتصاد کشورها فراهم سازد.

در این مراسم همچنین مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی شورای‌عالی مناطق آزاد کشوتصریح کرد: در سال‌های اخیر ما توانستیم ۳۲ حکم سیاستی تعریف و آن را به ۶۵ برنامه اقدام تبدیل کنیم.

محمد فرزاد میرزایی قلعه تصریح کرد: نتیجه این اقدامات منجر به رونق گردشگری مناطق آزاد می‌شود. بر اساس آمارها سال گذشته ۶۵ میلیون گردشگر غیر بومی ‌داشتیم و از ۶ میلیون گردشگر خارجی کشور حدود دو میلیون نفر در پهنه مناطق آزاد بودند.

وی با اشاره به تبدیل شدن ژئوپارک قشم به عنوان برند توانمندسازی جوامع محلی ادامه داد: در وضعیت فعالی ۱۳ میلیون نفر- شب ظرفیت اقامت مناطق آزاد است.

همچنین اکبر غمخوار، یکی از فعالان گردشگری و عضو جامعه تورگردانان کشور نیز با اشاره به ضرورت فراهم سازی زیرساختها برای گردشگری تصریح کرد: اولین مسئله ما در گردشگری جزیره‌ها، موضوع دسترسی است.

 غمخوار تصریح کرد: هر چند لازم است دسترسی تسهیل شود اما باید پرسید امروز از کدام پایتخت کشورهای دنیا به جزایر کیش و قشم پرواز داریم و چرا بسته‌های سفر هوایی به جزایر تعریف نمی‌شود.

وی تاکید کرد: هر چند شعارهای اقتصاد دریامحور زیاد مطرح می‌شود اما امروز باید پرسید چرا حداقل یک کروز ویژه جزایر خلیج فارس تعریف نشده است. آن هم در شرایطی که برقراری خطوط دریایی می‌تواند منجر به توسعه گردشگری شود.

در ادامه این جلسه سید مجید حلاج زاده، رئیس مرکز خدمات و مشاوره ایرانیان خارج از کشور با اشاره به فعالیت این مرکز در ۶۳ کشور گفت: در صورتی که بستری فراهم شود می‌توانیم اقدامات متعددی برای رونق گردشگری ایجاد کنیم.

حلاج زاده تاکید کرد: در وضعیت فعلی هتلی در قشم در حال ساخت است و کشتی نیز توسط یکی از ایرانیان خارج از کشورخریداری شده تا در خلیج فارس مورد استفاده قرار گیرد و خدمات ارائه کند. در عین حال آماده‌ایم تا در مستندسازی معرفی جزایر مشارکت داشته باشیم.

همچنین جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه حرفه ای هتل داران نیز با اشاره به در دست ساخت بودن ۵۵۰ هتل با ۵۷۰ همت ‌سرمایه‌گذاری افزود: بیشترین تعداد هتل‌ها در خراسان رضوی و کمترین آن در کهکیلویه و بویراحمد ساخته می‌شود.

به گفته حمزه زاده تا پایان برنامه هفتم مقرر شده تا ۵۰۰ هتل در کشور احداث شود اما در صورتی که حمایت‌های لازم صورت نگیرد این برنامه در مدت مقرر محقق نخواهد شد چرا که هم توان سرمایه گذاران محدود است و هم منابع دولت.

وی معتقد است با توجه به اینکه محور توسعه برای منطقه آزاد قشم گردشگری تعریف شده، بسته‌های ‌سرمایه‌گذاری و حمایتی نیز باید به این منظور تعریف شود.

عبدالباسط رضوانی، مدیرعامل جامعه حرفه‌ای هتل داران منطقه آزاد قشم نیز به وجود ۸۰ مرکز اقامتی در قشم اشاره کرد و گفت: ۹۵۰۰ تخت فراهم شده است و در ایام خاص نیز خانه مسافرها و اقامتگاه‌های بوم گردی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

 رضوانی تصریح کرد: این جزیره زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی متعددی دارد که همه ساله مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد و توسعه زیرساخت‌های اقامتی می‌تواند منجر به رونق گردشگری در این منطقه شود.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز