خبرگزاری کار ایران

خویش‌انتقادی با هدف اصلاح رویه‌ها و نگرش‌های جاری

خویش‌انتقادی با هدف اصلاح رویه‌ها و نگرش‌های جاری
کد خبر : ۱۵۳۷۷۹۴

مدیرتوسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند، گفت: خویش‌انتقادی با هدف اصلاح رویه‌ها و نگرش‌های جاری می بایست در دستور کار فعالین گردشگری، قرار گیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، امیرهوشنگ بابامرادی در جمع فعالین حوزه گردشگری خویش‌انتقادی با هدف اصلاح رویه‌ها و نگرش‌های جاری را از اهداف مدیریت توسعه گردشگری و میراث فرهنگی این سازمان دانست و اظهار داشت: هیچ جامعه و سازمانی در هیچ حوزه‌ای به توسعه‌یافتگی گام ننهاد مگر با تکیه بر بازنگری، اصلاح و تقویت امور جاری. به همین منظور خویش‌انتقادی، واکاوی و مطالبه‌گری درون خانوادگی از جنبه اعتبار تخصصی و خلق انتظار صنفی می‌تواند بهترین گزینه برای حوزه گردشگری باشد.

وی اظهار داشت: سرزمین‌های موفق در صنعت گردشگری؛ متکی بر حضور پرقدرت بخش خصوصی بوده و هستند. دولت‌ها بیشتر نقش واسط و حامی را داشته‌اند. بنابراین معتقدم به‌صورت کلی و موردی (مصداقی) باید همه‌ی بخش‌های عملکردی زیر ذره‌بین واکاوی و نقد قرار گیرند. به حتم آسیب‌ها و ضعف‌هایی با تکیه بر این درک متقابل و متعالی قابل شناسایی هستند که در موقعیت معمول ممکن نخواهد بود. با هدف پیرایش و زدودن زنگارها از رویکردها و رهیافت‌ها می‌توانیم در قالب کرسی‌ها و نشست‌هایی؛ سیمای عمومی صنعت گردشگری در منطقه آزاد اروند را به بوته نقد و تحلیل بسپاریم. افراد دارای نظرگاه و ایده‌ی عملیاتی در آسیب‌شناسی صنعت گردشگری، می‌توانند در مسیر این آسیب‌شناسی یاری‌رسان ما باشند. مشروط بدین نظر که از توقف بر سر بدیهیات و مقدمات گذر کرده و به مفاهیم متعالی‌تر سیر کنیم.

بابامرادی با بیان اینکه این نشست‌ها به‌شرط رعایت سازوکارهای تخصصی و علمی حتماً حاوی دستاورد خواهند بود، گفت: نقد مبهم، وسیع، انتزاعی و بدون اشاره دقیق به چرایی‌ها و پدیده‌ها؛ هیچ‌گاه به گره‌گشایی و روشنگری منتج نخواهد شد. حتی تمرینی خواهد بود برای ارتقای دیدگاه و توان تخصصی همه ما فعالان و متولیان حوزه گردشگری تا دوراندیشانه و نوآورانه‌تر در این زمینه ادامه حضور دهیم.

او  ضمن تأکید بر اینکه باید اعتراف کرد و پذیرفت که مهم‌ترین فرصت اقتصادی مغفول در منطقه آزاد اروند، تاکنون صنعت گردشگری بوده است، افزود: برای هر فعالیتی در منطقه می‌توان و باید پیوست گردشگری تدارک دید. معتقدم گسترش ارتباط منطقه‌ای و جهانی، از راه دیپلماسی عمومی و گردشگری ممکن است. بنابراین باید پذیرای هر رویداد و کنشی بود که بتواند گردشگران را برای تجربه‌گری حضور در این منطقه اقناع کند. چیزی که تا کنون بدان کم‌توجهی شده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: اگر می‌خواهیم «اروند فرصت نوین گردشگری ایران» شود و بیش از یک شعار و هدف در آسمان خیال، بر زمین واقعیت نقش بندد؛ باید نوآوری، تکاپو و شتابمان بسیار و بیش از این شود. به همان اندازه که فرصت‌ها در اقتصاد گردشگری فراوان‌اند همان‌قدر زودگذرند و نمی‌توان انتظار داشت رقبای داخلی و بیرونی به‌واسطه‌ی آماده نبودن ما؛ تأمل کرده و منتظر بمانند.

وی ادامه داد: مگرمی‌شود بدون شبکه‌سازی، ایجاد زنجیره گردشگری و ایده‌پردازی؛ منطقه‌ای را مستعد سرمایه‌گذاری و توجه در گردشگری کرد؟زیست‌بوم گردشگری به‌عنوان جامعه‌ای متکثر و گسترده برای هر عضو و موقعیت خود، نقش و مسئولیتی قائل است. همچون اجزای ریز و درشت یک سامانه کلان؛ همگان ما باید ابتدا نقش و سپس مسئولیت حرفه‌ای و حتی اخلاقی خود را بدانیم. بدون توجه به این نکته ساده اما ارجمند؛ نظم و تعادل در تصمیم‌گیری و اجرا بر هم می‌خورد.

مدیرتوسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند، بی توجهی به نقش مؤثر چانه‌زنی و تنظیم‌گری در رابطه‌ی متقابل بخش‌های دولتی و خصوصی را غیرممکن دانست و تصریح کرد: این بلوغ ذهنی در هر دو بخش باید ایجاد گردد که هرکدام اختیار و مجال خود را در سیاست‌گذاری و تصدی‌گری دارند. کارگزاران دولتی و بخش خصوصی بیش از شعار و گرایش رسانه‌ای، باید در عمل و با رویکرد «پراگماتیستی» (عملگرایانه) این رشد و کمال ذهنی را به اجرا بگذارند. جذب گردشگر با وجود چالش‌ها به پشتکار و تلاشی فراتر از تمایل و شعار نیاز دارد. برنامه‌ریزی و پژوهش می‌طلبد و بایسته است خلاق‌ترین آدم‌ها برای ایجاد جاذبه سفر در اروند به کار گرفته شوند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز