خبرگزاری کار ایران

گردشگری بهترین جایگزین پایدار برای رهایی از اعتیاد اقتصاد نفتی

گردشگری بهترین جایگزین پایدار برای رهایی از اعتیاد اقتصاد نفتی
کد خبر : ۱۵۳۷۷۹۲

مدیرتوسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند؛ گردشگری، را بدیل و بهترین جایگزین پایدار برای رهایی از اعتیاد اقتصاد نفتی دانست.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، امیرهوشنگ بابامرادی در نشست تقدیر از فعالین حوزه گردشگری با بیان اینکه به‌رسم روشنگری در حال تدوین گزارشی از فعالیت‌ها و کوشش‌های صورت گرفته به‌عنوان فرآورده‌ای رسانه‌ای و ماندگار هستیم؛ خاطرنشان کرد: در بهره‌مندی از مزیت‌های صنعت و اقتصاد گردشگری، نگرش راهبردی بدین معناست که گردشگری را در ردیف صنعتی سودآور و فرصتی ثروت‌آفرین به‌حساب آوریم. بر پایه این اصل، اندک مواهب و ظرفیت‌ها را برای خلق درآمد و توسعه زیرساخت‌ها و محیط پیرامون می‌توان به کار بست.

وی ضمن تأکید بر این مهم که اگر می‌خواهیم گردشگری به منبع تغذیه و محرک اقتصادی کشور تبدیل شود، نگرش همه‌ی ذی‌نفعان و تصمیم‌گیران در این حوزه باید مبتنی بر مدل‌های موفق جهانی قرار گیرد، تصریح کرد: در کل اقتصاد کشور ما و در خوش‌بینانه‌ترین برآورد؛ نقش صنعت گردشگری از تولید ناخالص داخلی (GDP) تنها ۵ درصد و از اشتغال حدود ۶ درصد است! درحالی‌که ما در شمار ۵ کشور برتر از نظر میراث فرهنگی و زمینه تاریخی هستیم. بر اساس داده‌های آماری بدون اغماض و تعارف باید تأمل کرد که چرا رده ۷۷ صنعت گردشگری در جهان یا رتبه ۷۰ در پذیرش گردشگر خارجی را داریم. درحالی‌که در شمار ۱۰ کشور اول در  زمینه جذب گردشگر محسوب می‌شویم. یا از نظر جاذبه‌های باستانی و تاریخی رتبه دهم و در اکوتوریسم، رتبه پنجم دنیا را داریم.

بابا مرادی گردشگری را بدیل و بهترین جایگزین پایدار برای رهایی از اعتیاد به اقتصاد نفتی دانست و افزود: همه ما بر این باوریم که گردشگری بهترین جایگزین اقتصاد تک محصولی است اما برای تحقق و برآوردنش گام بر نمی‌داریم! چراکه سلیقه‌ها و تعارض‌های فراوان؛ مجال اجرای سیاست‌ها و پیشروی برای رسیدن به هدف‌ها در توسعه گردشگری را نمی‌دهند.

او رقابت سهم‌بری از اقتصادهای جایگزین را پایدارترین گزینه‌ی در دسترس، «اقتصاد گردشگری» معرفی کرد و گفت: راهبرد و رویکرد ما نباید در جهت خلاف بهره‌وری از این گونه‌ی اقتصادی حرکت کند. مهم‌ترین توان‌های جذب گردشگر ما در معرض نابودی و نادیده‌انگاری در تقابل با تعارض منافع دیگر دستگاه‌ها و ساختارها قرار دارند و ما همچنان امیدوار به معجزه در جذب گردشگر خارجی و گسترش ایران‌گردی هستیم.

بابامرادی با اشاره به تحریم‌های موجود، ‌پرداختن به جایگزینی دیگر اقتصادها را مهم ارزیابی کرد و اذعان داشت: سود برآمده از حضور گردشگر ابتدا باید در چرخه‌ی اقتصاد خصوصی ایجاد پویندگی کند تا پیشران دیگر بخش‌ها شود.

مدیرتوسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند، خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد کشور ما، یکی از ارزان‌ترین مقصدهای گردشگری جهان است و منطقه ما (اروند) در شمار یکی از ارزان‌ترین مقصدهای گردشگری داخلی قرار دارد. سال‌هاست آبادان و خرمشهر؛ مقصد مطلوبی برای گردشگری ارزان شده‌اند. متاسفانه برخی تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های غلط در سال‌های گذشته، باعث خروج بسیاری از گردشگران و مسافران ورودی از چرخه سودرسانی به اقتصاد این منطقه شده‌اند. با اقامت در پارک‌ها، مدارس و اقامتگاه‌های رایگان دولتی و از این قبیل؛ زیان فراوانی به اقتصاد گردشگری به‌ویژه در بخش خصوصی وارد شده است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز