خبرگزاری کار ایران

سایه روشن جزیره زیبای قشم

سایه روشن جزیره زیبای قشم
کد خبر : ۱۵۳۰۹۸۵

قشم جزیره‌ای منحصربه‌فرد است که شهرتی جهانی نیز دارد، از ژئوپارک قشم تا دره ستارگان، غار نمک و لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، تنگه چاهکوه تا جنگل‌های حراء و جزایر ناز که از نقاط دیدنی این جزیره محسوب می شوند به عجایب هفتگانه قشم معروف شده‌اند.

به گزارش ایلنا؛ منطقه آزاد قشم در حالی ۳۱ سالگی خود را پشت سر می‌گذارد که هنوز هم از پتانسیل‌های بالقوه‌اش در زمینه گردشگری و صنعتی به صورت کامل استفاده نکرده است.

منطقه آزاد قشم در سال ۱۳۷۲با تصویب دولت و مجلس فعالیت خود را با هدف تبدیل شدن به هاب نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی کشور آغاز کرد، اما به دلیل نزدیکی این جزیره به ساحل اصلى کشور در بندرعباس سالهاست که این جزیره که یکی از جزایر مهم خلیج فارس هم به شمار می‌رود، به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیرهٔ ایران و خاورمیانه در استان هرمزگان پذیرای گردشگران بسیاری نیز شده است، تا از نقاط دیدنی این جزیره بازدید کنند، جنگل‌های حراء، غارهای خربس، تنگه چاهکوه، دلفین‌های آبی، خلیج فارس، درهٔ ستاره‌ها، جزایر ناز، و غارنمکدان به مرور این منطقه آزاد را به یکی از نقاط مهم گردشگری کشور تبدیل کرده است.

قشم جزیره‌ای منحصر به فرد

جزیره قشم از شمال به شهر بندرعباس، مرکز بخش خمیر و قسمتى از شهرستان بندر لنگه، از شمال‌شرقى به جزیره‌ى هرمز، از شرق به جزیره‌ى لارک، از جنوب به جزیره‌ى هنگام و از جنوب غربى به جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسى محدود مى‌شود. فاصله جزیره‌ى قشم (از بندر قشم) تا بندرعباس۸.۱۰ مایل (۲۰ کیلومتر)، تا بندر هرمز ۷۲.۹مایل (۱۸ کیلومتر)، جزیره لارک (تا مرکز دهستان لارک) ۸۵.۴ مایل (۹ کیلومتر)، تا جزیره بوموسى ۰۱.۸۸مایل (۱۶۳ کیلومتر) و جزیره تنب بزرگ ۵۵.۶۱ مایل (۱۱۴ کیلومتر) است. نزدیک‌ترین بندر در ساحل اصلى کشور به جزیره‌ى قشم، بندرعباس است که فاصله آن تا محل سربندر قشم ۸.۱۰ مایل دریایى (۲۰ کیلومتر) است.

قشم جزیره‌ای منحصربه‌فرد است که شهرتی جهانی نیز دارد، از ژئوپارک قشم تا دره ستارگان، غار نمک و لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، تنگه چاهکوه تا جنگل‌های حراء و جزایر ناز که از نقاط دیدنی این جزیره محسوب می شوند به عجایب هفتگانه قشم معروف شده‌اند، همچنین یکی دیگر از مزایای این جزیره نزدیک به بندرعباس، سرمایه‌گذاری در صنایع این جزیره است ضمن آنکه سرمایه گذاری در بخش مسکن، توریسم، هتلداری و تفریحات دریایی و سایر تفریحات و سرمایه گذاری نیز از مهمترین انتخاب‌های یک سرمایه گذار در این منطقه می‌تواند باشد.

مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد قشم چیست؟

بخشی از مزایای سرمایه گذاری در قشم شامل؛ معافیتهای مالیاتی ۲۰ ساله برای هر نوع فعالیت اقتصادی، ورود اتباع خارجی بدون اخذ رویداد، ۱۰۰ درصد مالکیت خارجی، تضمین و حمایت قانونی از سرمایه گذاری خارجی، عدم محدودیت در انتقال ارز به دیگر مناطق آزاد ایران یا سایر کشورها، خدمات پولی و بانکی انعطاف پذیر، خدمات گسترده بانکی و بیمه ای (دولتی/خصوصی)، انجام معاملات ارزی آسان، فعالیت "بورس بین المللی اوراق بهادار" و "بورس نفت و محصولات پتروشیمی، معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی واحدهای تولیدی، ثبت سهل و آسان شرکتها، موسسات صنعتی، موسسات فرهنگی و مالکیت معنوی، تشریفات ساده برای صادرات مجدد و ترانزیت کالا،  مقررات آسان برای ورود کالاهای مجاز و امکان صادرات کالاهای تولید شده در کیش به سرزمین اصلی در چارچوب نظام ارزش افزوده است.

مهمترین چالش این منطقه کدامند؟

یکی از مشکلات این جزیره هزینه تولید آب آشامیدنی از آب شیرین‌کن‌های صنعتی گران این منطقه است که با توجه به قیمت تمام شده، سازمان منطقه آزاد قشم چاره‌ای جز تامین آب شرب این منطقه ندارد که تقریبا حدود ۲۲۴ میلیارد تومان یارانه بابت این مسئله پرداخت می‌کند. حجم آب شرب تولیدی در این منطقه آزاد در ابتدای سال ۱۴۰۳ به ۲۸ هزار مترمکعب رسیده بود و بیش از ۳۰ هزار مشترک شهری و روستایی (پنج روستا) تحت پوشش تامین آب شرب قرار دارند.

یکی دیگر از مشکلات این منطقه قاچاق سوخت است که از مهمترین نقاط تهدید فراروی صنعت سوخت رسانی در حومه جزیره قشم به شمار می‌رود، البته ورود غیرقانونی و به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز در این منطقه نیز در میزان قاچاق آن بی‌تاثیر نبوده است.

 

 

 

انتهای پیام/
ندا جعفری
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز