خبرگزاری کار ایران

منطقه آزاد اروند سکویی برای پرتاب کالاهای صادراتی

منطقه آزاد اروند سکویی برای پرتاب کالاهای صادراتی
کد خبر : ۱۵۲۷۸۶۱

هر چند منطقه آزاد اروند در سال ۱۳۸۲ به تصویب هیات وزیران رسید اما هنوز شرایط کافی برای رونق تولید و سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و افزایش اشتغال در این منطقه فراهم نشده است و این منطقه همچنان با مشکلات زیرساختی فراوانی روبروست.

ایلنا؛ هر چند مناطق آزاد ایران با هدف رونق تجاری و اقتصادی از۳۵ سال پیش فعالیت خود را آغاز کردند، اما تاکنون نتوانسته‌اند به اهداف اصلی خود که رونق در تولید، افزایش اشتغالزایی و رشد سرمایه گذاری بود دست پیدا کنند و هنوز کارنامه درخشانی در این بخش‌ها به مردم ارائه نداده‌اند که از علل اصلی این ناکامی‌ها می توان به شدت گرفتن تحریم ها و سوء مدیریت‌ها در این مناطق اشاره کرد.

در این میان یکی از مناطق آزاد کشور که از ظرفیت های قابل توجهی هم برخوردار است، منطقه آزاد اروند است این منطقه در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر قرار گرفته است و در وسعتی ۳۷۴۰۰ هکتار واقع شده است و در محل تلاقی اروند رود و کارون و همجوار با کشورهای عراق و کویت قرار دارد.

هر چند منطقه آزاد اروند در سال ۱۳۸۲ به تصویب هیات وزیران رسید اما هنوز شرایط کافی برای رونق تولید و

سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و افزایش اشتغال در این منطقه فراهم نشده است و این منطقه همچنان با مشکلات زیرساختی فراوانی روبروست و این نکته حائز اهمیت است که توسعه اقتصادی هر منطقه‌ای نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش‌ها و فعالیت‌های مختلف اقتصادی است و بدون سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیربنایی و روبنایی نمی‌توان انتظار گسترش اشتغال، تولید و رفاه اقتصادی را داشت.

در کنار این موارد مسئله بعدی نبود حاکمیتی متمرکز در شهرهای آبادان و خرمشهر و تعدد قوانین در این شهرها و در پاره‌ای موارد تداخل آن با قوانین منطقه آزاداروند است که باعث ناهماهنگی‌هایی میان مسئولان و تولیدکنندگان این منطقه نیز شده است.

البته تنها چالش‌های این منطقه به این موارد محدود نمی‌شود و اروند با مشکلاتی از قبیل قاچاق کالا و سوخت نیز روبروست که نیازمند اقدامات کنترلی بیشتر در مرز‌های آبی و خشکی نیز هست و در کنار آن کمبود انرژی به خصوص قطعی‌های مکرر برق باعث کاهش تولیدات صنعتی در این منطقه نیز شده است.

البته فرصت‌ها و زمینه‌های سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند هم کم نیستند و از سرمایه گذاری در بخش صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع پایین دستی تا صنایع پشتیبانی و خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت، صنایع فولاد، حمل و نقل و ترانزیت کالا، گردشگری و تفریحی، کشتی سازی و ساخت تجهیزات و سازه‌های دریائی گرفته تا سرمایه گذاری‌ها در بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی، صنایع نساجی، چرم و پوشاک، صنایع شیمیائی، صنایع الکتریکی و الکترونیکی، احداث انبار و سردخانه، احداث بازارچه‌های سنتی(عرضه محصولات سنتی ایران)، احداث هتل و دهکده گردشگری و اقامتی و ... نیز از جمله گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در این منطقه به شمار می رود.

از مزایای دیگر این منطقه در جنوب کشور می‌توان به واردات و صادرات آسان اشاره کرد، به گونه‌ای که برخورداری از مقررات خاص بازرگانی در صادرات و واردات و امور گمرکی، وجود چهارنوع حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوائی و دریائی در این منطقه و وجود رودخانه‌های آب شیرین اروند، کارون و بهمنشیر با قابلیت کشتیرانی و نزدیکی به بندر امام خمینی و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و بندر ماهشهر و امکان استفاده از تسهیلات آن مناطق، از مزایای تجارت در این منطقه محسوب می شوند.

اروند با دسترسی آسان به بازاری وسیع وجمعیت داخلی شهرهای آبادان و خرمشهر ( با جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر ) و جمعیت استان خوزستان ( با جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون نفر ) و جمعیت ۲۸ میلیونی کشور عراق و مزایای گردشگری و تجارت و دارا بودن ساحل رودخانه همچنین وجود جزیره سیاحتی مینو در محدوده این منطقه، عدم نیاز به روادید و سهولت در صدور مجوز ورود و اقامت خارجی‌ها، داشتن مرز آبی و خشکی با کشور عراق و امکان دسترسی آسان به بازار کشورهای حوزه خلیج فارس می تواند مکانی مناسب برای سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی باشد و حتی راهی برای تسهیل در صادرات به عربستان سعودی شود.

دارا بودن دومین بندر کانتینری کشور ( خرمشهر ) و همچنین بندر آبادان و امکان ترانزیت کالا به کشورهای منطقه و کشورهای آسیای میانه به عنوان نزدیکترین بندر و باصرفه ترین و کوتاه‌ترین راه ترانزیتی شمال-جنوب کشور، وجود فرودگاه بین‌المللی آبادان در محدوده منطقه، وجود بزرگترین پایانه مسافری دریائی کشور در بندر خرمشهر و برقراری خطوط کشتیرانی منظم به کشورهای همسایه اروند را به منطقه ای برای ترانزیت کالا تبدیل کرده است.

البته اروند دارای مزایای صنعتی دیگری نیز هست که برخی از مزایای صنعتی برای سرمایه گذاران در این منطقه شامل؛ وجود پالایشگاه ۴۵۰ هزار بشکه ای آبادان در محدوده منطقه آزاد اروند، وجود تأسیسات عظیم سکوسازی وزارت نفت در محدوده منطقه وجود پتروشیمی در شهر آبادان، وجود صدها شرکت و کارخانه تولیدی همچون پتروشیمی، تأسیسات نفتی، رینگ سازی، کشتی سازی، آرد، صنایع چوب، مواد غذائی، صابون سازی، تولید برق و …. در منطقه، نزدیکی به صنایع نورد لوله و فولاد اهواز و ...نیز می شود.

 

انتهای پیام/
ندا جعفری
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز