خبرگزاری کار ایران

ساماندهی اصناف بازاری در کیش + فیلم

ساماندهی اصناف بازاری در کیش + فیلم
کد خبر : ۱۴۰۶۰۵۶

جامعه بازاریان کیش اقدامات بسیار مثبتی در رابطه بازاریان اصناف مختلف کیش انجام داده و به ساماندهی اصناف مختلف پرداخته است. بسیاری از مسافران به منظور خرید به کیش سفر می‎کنند و عملکرد جامعه بازاریان کیش تاثیر بسیاری در جذب گردشگر به این جزیره به همراه داشته است.

رحمان سادات نجفی، مدیرعامل جامعه بازاریان کیش به «ایلنا»گفت: فروش بازاریان و اصناف مختلف در جزیره کیش وابسته به حضور مسافران است. در حقیقت مسافران مشتریان اصلی بازاریان کیش هستند، زمانی که تعداد مسافران کیش به هردلیلی کاهش می‌یابد، فروش اجناس نیز به طرز چشمگیری کم می‌شود. در ماه های گذشته گردشگری کیش به دلیل کمبود پروازها دچار چالش شده و کمبود مسافر کسب و کارها در جزیره را مختل کرده است. البته کیش همواره فرازوفرود داشته است. مدیریت پی در پی سازمان منطقه آزاد کیش نیز از جمله عواملی است که گردشگری کیش را دچار چالش کرده است.

او افزود: طی دوسال گذشته بیشترین مشکل، کمبود ناوگان هوایی بوده است. در مجموع تعزیرات کشور به منظور حمایت از حقوق مصرف کننده برای بلیط پروازها نرخ گذاری کرده که این امر منجر به کاهش پروازهای داخلی شده است. در حال حاضر یک‌پنجم میزان تقاضا، پرواز داریم. البته امکان سفرهای دریایی به کیش وجود دارد اما هم دشوار است و هم هزینه بالایی دارد.  

نجفی گفت: در رابطه با حمل و نقل هوایی نیز ناوگان به تعداد کافی نداریم. نرخ تعزیراتی بلیط پروازها از عوامل بازدارنده برای افزایش تعداد پروازها به کیش است. برای پروازهای خارجی اما نظارت تعزیراتی وجود ندارد و ایرلاین ها خود نرخ را تعیین می کنند. 

مدیرعامل جامعه بازاریان کیش گفت: ایرلاین‌ها باید بتوانند آزادانه نرخ‌گذاری کرده و بلیط‌ها را به هرقیمتی که می خواهند به فروش برسانند. به سازمان منطقه آزاد کیش راهکار ارائه کرده و درخواست کردیم مصوب شود. امیدواریم تا سال آینده مسئولان به وعده‌های خود عمل کرده و کمبود هواپیماها را جبران کنند. بهتر آن است که برای مقاصد گردشگری مانند کیش نرخ بلیط را آزاد کرده و تلاش شود تعداد پروازها افزایش یابد. 

او افزود: در برخی موارد سفر به ترکیه از کیش نیز ارزانتر می شود. وارد فصول سرد سال می شویم و سفر به ترکیه توجیه ندارد و مسافران ترجیح می دهند به مناطق گرمتر سفر کنند. عرضه و تقاضای مسافر در فصول پرسفر و کم سفر بازار را مدیریت و تنظیم می کند. به همین روی نباید با نرخ تعزیراتی مانع فعالیت ایرلاین ها و کاهش پروازهای داخلی شد. 

مشکلات گردشگری کیش 

نجفی با اشاره به اینکه تغییرات مدیریتی مشکلاتی در گردشگری کیش ایجاد کرده، بیان کرد: با هر تغییر دولت مدیران نیز تغییر می کنند. در برخی دولت ها، مدیران چندبار تغییر می کنند. در دوره جدید مدیران سازمان، توجه چندانی به بخش خصوصی نشده است. 

او با اشاره به اینکه بخش خصوصی محرم و معتمد تلقی نمی‌شود، بیان کرد: مدیران پیشین به این نتیجه رسیدند که به بخش خصوصی توجه کرده و از مشورت‌های بخش خصوصی استفاده کنند. در آن دوران هم راندمان کاری سازمان منطقه آزاد کیش افزایش یافته بود و هم بخش خصوصی فعالیت بهتری داشت. مناطق آزاد از ردیف بودجه دولتی استفاده نمی کنند، اما ما محکومیم به سازمان منطقه آزاد کیش کمک کنیم. 

نجفی گفت: فعالیت کسب و کارها و سازمان منطقه آزاد کیش وابسته به یکدیگر بوده و عملکرد هرکدام برروی فعالیت دیگری تاثیرگذار است. نبود درآمدپایدار قابل اتکا برای مدیران نیز از دیگر مشکلات کیش است.

زیرساخت‌های ناقص شهری 

به گفته نجفی، زیرساخت های شهری کیش ناقص بوده و نیاز به توسعه و سرمایه گذاری دارند. او افزود: در زیرساخت ها به شدت مشکل داریم، در حوزه تکمیل و توسعه زیرساخت‌های آب و برق باید سرمایه گذاری شود. همچنین ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز به تکمیل و سرمایه گذاری دارد. در زمینه پسماند تصفیه فاضلاب نیز اگر اقدامی صورت نگیرد، به زودی با مشکل مواجه خواهیم شد. در های سیزن (فصل پرسفر) فاضلاب پاسخگوی نیاز جزیره نخواهد بود. 

تامین اعتبار پروژه های کیش

نجفی در رابطه با تامین اعتبار پروژه های کیش گفت: باتوجه به تحریم ها امکان جذب سرمایه گذار خارجی وجود ندارد اما بخش خصوصی می تواند به جذب سرمایه گذاران خارجی کمک کند. 

او افزود: یک فرد سرمایه گذار بخش خصوصی چندی پیش برای سرمایه گذاری برروی نیروگاه در کیش اعلام آمادگی کرد اما به دلیل بی توجهی سرمایه خود را در قشم هزینه کرده و در آنجا نیروگاهی ساخت. اما به دلیل مشکلات اتصال به شبکه توزیع و سراسری طرح عقیم ماند.

مدیرعامل جامعه بازاریان کیش گفت: در حال حاضر بیش از هزار مگاوات برق استفاده نشده در قشم داریم که نیاز مبرم جزیره کیش است اما سرمایه گذاری به سمتی نادرست هدایت شده است. 

کرایه بهای گزاف و مشکلات مستاجرین 

او در رابطه با کرایه بهای گران برای مستاجران و مغازه داران بیان کرد: در دوران شیوع کرونا پویشی طراحی کردیم و بیش از 40 درصد از مالکین موافقت کردند که تا 3 ماه اجاره بها را ببخشند. با اینهمه کرایه مغازه ها و خانه ها تابع شرایط اقتصادی بوده و باتوجه به افزایش تورم، کرایه ها نیز افزایش چشمگیری یافته است. 

نجفی گفت: اجاره بهای نامتعارف و جنگ میان مالک و مستاجر نباید به وجود بیاید. کسب و کارها و مالکین باید بایکدیگر همکاری کنند. 

کنسرسیوم گردشگری

نجفی در رابطه با راهکار مشکلات گردشگری طی ماه های اخیر گفت: در حال ایجاد کمیته و کنسرسیوم گردشگری هستیم. سازمان منطقه آزاد کیش نیز حمایت معنوی از این کنسرسیوم خواهد داشت. باید با جذب سرمایه و کمک های مالی برای جذب گردشگران اقدام کنیم. در 6 ماهه دوم سال نمایشگاه های متعددی داریم که به جذب توریست کمک خواهد کرد. نمایشگاه ایندکس در آبان برگزار خواهد شد. 

ساماندهی اصناف بازاری در کیش + فیلم

اعضای جامعه بازاریان کیش 

نجفی گفت: در حال حاضر 100 صنف و 6 هزار عضو فعال بازاری در جامعه بازاریان کیش عضو هستند. تمام صنوف خدماتی زیرمجموعه ما هستند. جامعه بازاریان در کیش یک تشکل بی بدیل است. تمامی مراحل صدور مجوزهای بازرگانی توسط تشکل ما صورت می گیرد. معاونت بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش بدون تایید صلاحیت صنفی جامعه بازاریان مجوزی صادر نمی کند. 

نجفی گفت: تاکنون بیشترین حق عضویتی که جامعه بازاریان کیش از اعضا دریافت کرده، 800 هزارتومان بوده است. در جامعه بازاریان کیش خدمات رایگان متنوعی ارائه می دهیم که هریک از این خدمات در خارج از جامعه بازاریان کیش کمتر از یک میلیون تومان هزینه ندارد. در کل به فعالیت هایمان نگاه درآمدزایی نداریم.

او افزود: برای فعالیت های آموزشی جامعه بازاریان کیش برطبق اساسنامه این انجمن، نیاز به ساختمانی مناسب داریم. چندسال پیش زمینی خریداری کردیم و سال ها با مشکل عدم انعقاد پایداری قرارداد با سازمان منطقه آزاد کیش مواجه است. این زمین را برای فعالیت های آموزشی و اداری در نظر گرفته ایم. ما موسسه غیرانتفاعی بوده و در صورت انحلال اموال غیرمنقول متعلق به دولت است. 

مدیرعامل جامعه بازاریان کیش گفت: برای احداث ساختمان و اخذ پروانه فعالیت بودجه مناسب را داریم اما برای پایداری قرارداد که چندین میلیارد است، منابع مالی لازم را نداریم. در حال حاضر مشکلات حقوقی مانع از اخذ پایداری قرارداد بدون دریافت وجه شده است. به مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش نامه ای ارسال کرده ایم و انتظار داریم در هیات مدیره سازمان مصوب شود. 

او افزود: در جامعه بازاریان کیش واحد نظارت بازرسی نیز داریم که علاوه بر تخلفات صنفی، تمامی شکایات را رسیدگی می کنند. ماهانه 30 تا 50 شکایت توسط بازرسی بررسی می شود. بیشتر شکایات با روش صلح و سازش و کمتر از یک درصد با ارجاع به بازرگانی و سپس به تعزیرات و مقامات قضایی رسیدگی می شوند. 

نجفی گفت: اگر مسافران نیز با مشکلی مواجه شوند، به صورت لحظه ای رفع خواهد شد. ابتدا با مراجعه به دفاتر بازارها و مدیران تلاش بر رسیدگی می شود. اگر تمرد کنند به جامعه بازاریان مراجعه می کنند و ما نیز در اسرع وقت مشکل را رفع خواهیم کرد. 

به گفته او جامعه بازاریان کیش به مدت 7 سال با فراجا قراردادی داشته که به موجب آن دستمزد 24 تا 30 نفر از نیروهای آمران امر به معروف را پرداخت کرده است. همچنان نیز برای این امر اعلام آمادگی می کنیم.

حجم ویدیو: ۸۱.۱۱M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۵۲ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز