رئیس دانشگاه اراک:
غلبه کمیت بر کیفیت، مهمترین چالش پیش روی دانشگاههاست
یکی از مهمترین چالشهای پیش روی دانشگاهها غلبه کمیت بر کیفیت است در حالی که باید از مدرکگرایی و تولید مدرک در دانشگاهها فاصله گرفت و به کیفیت توجه کرد.
یکی از مهمترین چالشهای پیش روی دانشگاهها غلبه کمیت بر کیفیت است در حالی که باید از مدرکگرایی و تولید مدرک در دانشگاهها فاصله گرفت و به کیفیت توجه کرد.
به گزارش ایلنا از اراک رئیس دانشگاه اراک در همایش «پژوهش مأموریتگرا کلید تعامل صنعت و دانشگاه» ضمن بیان این مطلب، ارتباطات بینالمللی را شاهکلید رفع مشکلات فناوری و صنعت در کشور عنوان کرد و گفت: برای پیشرفت در علم و فناوری راهی جز تعامل با مراکز علمی تحقیقاتی دنیا نداریم.
سعید حمیدی راهکارهایی را برای تعامل بهتر صنایع و دانشگاهها بیان کرد و گفت: برگزاری دورههای تحصیلات تکمیلی متناسب با صنعت، راهاندازی شرکتهای دانشبنیان و مراکز رشد و تعریف جایگاه مسئولین دولتی بعنوان حلقههای واسط بین دانشگاه و صنعت از راهکارهای پیشنهادی است.
وی به سیاستهای مقام معظم رهبری در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: بهینهسازی عملکرد ساختار تحقیقاتی کشور، تحول ارتباط بین دانش و صنعت، توسعه ارتباطات بینالمللی، توجه به تحصیلات تکمیلی و افزایش بودجه تحقیقاتی از سیاستهای مدنظر ایشان در این حوزه است.
حمیدی بیان کرد تحقیقات دانشگاهی باید کاربردی و مؤثر در حل معضلات جامعه باشد و در این راستا به رشد ۶/۱ تولید علمی کشور در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد و گفت: این رشد سبب شده تا ایران بتواند مقام ۱۹ علمی را از آن خود کند.
در ادامه دبیر همایش نیز به یکسان نبودن جایگاه علم و صنعت در کشور اشاره کرد و گفت: کسب رتبه ۱۹ در تولید علم، رتبه ۹۰ در حوزه علم و صنعت و رتبه ۱۲۰ در حوزه فناوری حاکی از مرتبط نبودن صنعت و دانشگاه است.
موسوی گفت: پژوهش باید مأموریتگرا باشد، پژوهشی که نتیجه و خروجی آن ارتقاء دانش فنی، افزایش بهرهوری در صنعت، افزایش رقابتپذیری و کاهش قیمت محصول باشد مأموریتگرا میشود.
وی به چشمانداز دانشگاه در قرن ۲۱ اشاره کرد و گفت: محصول دانشگاهها در سده ۲۱ دانشجوی خالق تولید است نه جویای کار، در چنین دانشگاهی به کاربرد علم بیشتر از تولید و انتقال علم اهمیت داده میشود از اینرو باید محور پژوهش در دانشگاهها متناسب با واحدهای صنعتی برنامهریزی شود.