مدیرعامل ماشینسازی در جریان تور رسانهای:
کمبود نیروی کار متخصص برای آینده صنعت کشور نگرانکننده است / با ساخت و نصب تجهیزات فرایند متانول، ایران به 5 کشور سازنده این تکنولوژی تبدیل شد
مدیرعامل شرکت ماشینسازی اراک با ابراز نگرانی از کمبود نیروی کار متخصص برای آینده صنعت کشور و استان مرکزی، گفت: وزارت آموزش و پرورش باید نسبت به راهاندازی هنرستانهای جوار صنعت برای تربیت نیروی کار ماهر به صورت جدی برنامهریزی کند. چرا که با بازنشسته شدن نیروی کار متخصص، قطعاً صنایع بزرگ کشور و این استان در آیندهای نزدیک با بحران کمبود نیروی کار مواجه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا سرائی در جریان تور رسانهای شرکت ماشینسازی و در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانهای ملی و استانی، افزود: در این رابطه شرکت ماشینسازی اراک با احداث هنرستان جوار صنعت و مجموعههای دانشگاهی در مقاطع کاردانی و کارشناسی، در راستای تربیت نیروی کار ماهر و متخصص گام برداشته است تا بتواند از این مسیر، نیروی کار جایگزین افراد بازنشسته را تأمین کند و برای آینده این صنعت گام بردارد.
وی ادامه داد: هماکنون 2100 نیروی انسانی در شرکت ماشینسازی اراک اشتغال دارند. شمار زیادی از این کارگران در طرحهای پلسازی و یا نصب و راهاندازی و تجهیزات ساخته شده شرکت در خارج از استان از جمله خوزستان، ماهشهر، عسلویه، بندر امام، مازندران، گیلان و اصفهان مشغول به کار هستند. در بازه زمانی یک سال گذشته 112 نفر از کارکنان این واحد تولیدی از خدمت بازنشسته شدند که 80 درصد از سنوات 440 میلیارد ریالی آنها پرداخت و مابقی نیز تا پایان سال پرداخت میشود.
مدیرعامل شرکت ماشینسازی اراک اظهار داشت: عملیات بازسازی و نوسازی تجهیزات و عوامل تولید این واحد تولیدی مادرتخصصی و دانشبنیان در سال جاری آغاز میشود. مطالعات طرح نوسازی و بازسازی تجهیزات شرکت ماشینسازی اراک از 2 پیش آغاز و مراحل کارشناسی نیز انجام شده است. هزینه مرحله نخست این فرایند 15 هزار میلیارد ریال برآورد میشود که در صورت تأمین این اعتبار از محل منابع شرکت و یا حمایتهای دولتی طرح نوسازی آغاز میشود.
سرائی به قراردادهای منعقد شده در شرکت ماشینسازی اراک اشاره داشته و تصریح کرد: از سال 1398 تاکنون بیش از 230 هزار میلیارد ریال قرارداد در بخشهای مختلف ساخت تجهیزات، ماشین و مونتاژ، پل و سازههای فلزی و دیگ بخار و متالوژی در این شرکت منعقد شده است که حدود 90 هزار میلیارد ریال از قراردادها تحویل و بیش از 140 هزار میلیارد ریال آن همچنان در شرکت فعال هستند.
وی با اشاره به اینکه رسالت و نقش ماشینسازی بومیسازی و طراحی و تولید تکنولوژیهای ویژه است، بیان داشت: شرکت ماشینسازی اراک به سبب زیرساخت صنعتی رتبه نخست صنعت و معدن و فولاد و سیمان و ... را به خود اختصاص داده است. این شرکت یک سرمایه ملی است و نیازهای تکنولوژی را برآورده میکند. اگر با 40 سال گذشته برگردیم نخستین تریل توسط ماشینسازی اراک طراحی شده است. بیش از نیم قرن از تولید دیگهای بخار در ماشین سازی اراک میگذرد.
مدیرعامل شرکت ماشینسازی اراک تأکید کرد: پروژه افزایش ظرفیت نفت تا 110 هزار بشکه در میدان نفتی بیبی حکیمه جنوب یکی مهمترین پروژههای ماشینسازی اراک است. تجهیز و رفع نواقص واحدهای نمکزدایی و بهرهبرداری بیبی حکیمه یک و 2 و احداث پیشگرمکن، برج هیدروژن سولفورهزدا و تجهیزات جانبی مربوطه در واحد نرگسی این پروژه بر عهده ماشینسازی است. این پروژه اکنون 22 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سرائی ابراز داشت: ساخت پروژه مخازن کروی پتروشیمی هرمز، ساخت و نصب 8 دستگاه مخزن کروی به قطر 15، 21 و 25 متر و وزن 365، با وزنهای 1070 و 1350 تن در مجتمع پتروشیمی مهر پتروکیمیا، ساخت و نصب 6 مخزن کروی در پتروشیمی هیربا پلیمر سهند و طراحی، خرید، متریال، ساخت، اجرا و راهاندازی یک دستگاه مخزن کروی ذخیرهساز در مجتمع پتروشیمی بندر امام از دیگر قراردادهای اجرا شده در فرایند اجرایی این واحد تولیدی است.
وی اضافه کرد: ساخت 24 سری از تجهیزات فرایند متانول در پتروشیمی دنا و سیراف از دیگر دستاوردهای مجموعه ماشینسازی اراک است. با ساخت و نصب این تجهیزات متانول، ایران به 5 کشور سازنده این تکنولوژی تبدیل شد. ساخت 3 برج به وزن 2700 تن و ارتفاع 135 متر به عنوان بلندترین برج خاورمیانه در شرکت پتروشیمی پتروکیمیا و ساخت 30 دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی و ملحقات و بالابر در خواف از مهمترین پروژههای این شرکت در نقاط مختلف کشور است.
مدیرعامل شرکت ماشینسازی اراک گفت: ساخت پل بزرگ زیرقوسی سد گلورد از مهمترین پروژههای این شرکت است. پیشرفت فیزیکی این پروژه بیش از 93 درصد است و تنها چند متر تا تکمیل عرشه 281 متری این پل باقیمانده است که با نصب آخرین قطعه، این پروژه عظیم به پایان خواهد رسید. یکی از ویژگیهای بارز پروژه پل بزرگ زیرقوسی سد گلورد، انجام تمامی مراحل از طراحی تا ساخت و اجرا توسط متخصصان و مهندسان مجرب ماشینسازی اراک است.
سرائی افزود: پل گلورد، پس از پل «کارون 4»، به عنوان دومین پل بزرگ فلزی زیرقوسی کشور شناخته میشود و با طول 300 متر و عرض 12 متر، نه تنها به عنوان طویلترین پل شمال کشور محسوب میشود، بلکه در زمره 5 پل طویل و مرتفع کشور نیز قرار دارد. این پل با هدف تسهیل دسترسی روستاهای بالادست سد گلورد طراحی شده و با بهرهبرداری از آن، آبگیری کامل این سد آغاز خواهد شد.
وی بیان داشت: شرکت ماشینسازی اراک با اجرای پروژه ساخت پل بزرگ زیرقوسی سد گلورد در استان مازندران، بار دیگر تواناییهای خود را در ساخت سازههای پیچیده و بزرگ به نمایش گذاشته و گامی دیگر در راستای توسعه زیرساختهای کشور برداشته است. این موضوع نشاندهنده توانمندی و دانش فنی بالای این شرکت در عرصه ساخت و سازهای عمرانی و زیرساختی کشور است.
45 درصد شاغلان استان مرکزی در صنعت فعالیت دارند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 45 درصد شاغلان این استان در بخش صنعت فعالیت دارند که این موضوع بیانگر این است که اگر حال صنعت استان خوب باشد، فضای اجتماعی استان هم مطلوب و رضایتبخش است.
جمشید امیدی افزود: از سال 1399 تا کنون نرخ بیکاری در استان نزولی و رشد اقتصادی روند صعودی داشته است. تعهد ثبت اشتغال استان در سال جاری 11 هزار و 624 مورد بوده که تاکنون 68 درصد آن محقق شده است.
وی ادامه داد: از سال 1396 تا 1399 بیش از 51 هزار فرصت شغلی در استان مرکزی از دست رفت که دلیل اصلی آن شیوع بیماری کرونا بود. اما در سال 1402 بیش از 17 هزار و 200 نفر به جمعیت شاغلان این استان اضافه شد.
خبرنگاران ملی و استانی حاضر در جریان تور رسانهای شرکت ماشینسازی اراک، از خطوط تولید این واحد مادر تخصصی و شرکت عظیم صنعتی بازدید کردند و با روند فرایند فعالیتهای این شرکت از نزدیک آشنا شدند.