خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل هلدینگ هپکو:

حرکت هپکو از تولیدمحوری به فروش‌محوری / شرکت برای تولید دامپتراک‌های بالای 100 تن گام بلندی برداشته است

حرکت هپکو از تولیدمحوری به فروش‌محوری / شرکت برای تولید دامپتراک‌های بالای 100 تن گام بلندی برداشته است
کد خبر : ۱۵۳۸۳۳۰

مدیرعامل هلدینگ هپکو با تأکید بر عبور هپکو از روزهای سخت و توقف تولید، گفت: در بدو ورود به شرکت هپکو، 34 مسئله تعریف شد. در صدر این اقدامات حرکت از تولیدمحوری به سمت فروش‌محوری در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین قربانی در نشست با فعالان و کارشناسان ارشد بازار سرمایه کشور که در یک سفر یک روزه به اراک، از خطوط تولید و مونتاژ شرکت بازدید داشتند، افزود: در حال حاضر 2 تهدید شامل روند تخصیص ارز و واردات، برای شرکت هپکو وجود دارد.

وی ادامه داد: به کمک وزارت صمت، بانک مرکزی و پیگیری‌های مستمر شرکت هپکو و با رویکرد مدیریتی جدید این شرکت، مسئله تخصیص ارز تا حدودی و البته تا این لحظه رفع شده است، اما در مسئله واردات همچنان چالش وجود دارد.

مدیرعامل هلدینگ هپکو اظهار داشت: اگر اقدامات به صورت اصولی و در مسیر درست و بدون فساد برای واردات ماشین‌آلات نو صورت گیرد، هپکو قدرت رقابت دارد، اما اگر به دلیل تفاوت در نرخ ارز و اظهار ارزی و صادراتی و سود پنهان برای واردکنندگان ماشین‌آلات دست دوم امکان رقابت برای هپکو وجود ندارد.

قربانی به نیاز بازار به ماشین‌آلات معدنی اشاره داشته و در این خصوص تصریح کرد: کشور طرح جایگزینی معدن به جای نفت را مطرح کرده و در این راستا رشد اقتصادی 13 درصد را در این حوزه پیش‌بینی کرده است. بر این اساس می‌توان معدن را به عنوان یک جایگزین خوب به جای نفت در نظر گرفت.

وی بیان داشت: طبق اعلام مسئولان که در رسانه‌ها منتشر شده، در کشور 15 هزار دستگاه ماشین معدنی فرسوده وجود دارد. سال گذشته 5200 دستگاه تولید و 1800 دستگاه وارد شده است. هپکو در شرایط ایده‌آل ظرفیت تولید 2000 تا 3000 دستگاه را دارد، اما به لحاظ تنوع محصولات خود می‌تواند تمام نیاز کشور را تأمین کند.

مدیرعامل هلدینگ هپکو تأکید کرد: هپکو در یک سال اخیر به واسطه روند مناسب تولید و تحویل محصولات طبق زمان‌بندی تعریف شده، در بین مشتریان خود خوشنام شده است. قطعاً برای از دست نرفتن این اعتماد و خوشنامی عقد قراردادها با دقت انجام می‌شود و زمانی که ارز مورد نیاز شرکت تأمین باشد انعقاد قرارداد صورت می‌گیرد.

قربانی با اشاره به تولید قطعی 326 دستگاه در سال گذشته و در جریان تولید بودن بیش از 700 دستگاه، ابراز داشت: پروسه ساخت محصول در شرکت بین 6 تا 9 ماه زمان می‌برد. اما گاهی برخی از دستورالعمل‌ها و تخصیص ارز روند زمان‌بندی را دچار مشکل می‌کند و همین امر منجر به تعویق و تأخیر در تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر سرمایه در گردش و پیش‌فروش محصولات افزایش یابد، هپکو هیچ مشکلی در رسیدن به ظرفیت اسمی خود و تولید 3000 دستگاه در سال ندارد. 90 درصد از پیش پرداخت مشتریان صرف خرید CKD می‌شود. همچنین در حال حاضر شرایط شرکت مطلوب بوده و حقوق‌ها بدون معوقه، به موقع پرداخت می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ هپکو با بیان اینکه یکی از محصولات مهم این شرکت دامپتراک‌های بالای 100 تن است گفت: با توجه به توان فنی و مهندسی هپکو، بازار آن به صورت انحصاری در اختیار این شرکت قرار دارد و نباید این بازار را از دست داد.

قربانی به فرایند چگونگی ساخت این محصولات و بازارسازی آنها اشاره داشته و افزود: اگر بتوانیم دامپتراک 100، 130 و 150 تن را با 50 درصد تولید داخل بسازیم، بازار 100 درصد تضمینی یک میلیارد دلاری را در چند سال آینده در اختیار خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این محصول کاملاً استراتژیک بوده و واردات آن سخت است و اگر این محصول در کشور تولید شود بازار خاص آن در اختیار هپکو خواهد بود. در حال حاضر نمونه اول آن مهندسی شده است و امیدواریم تا 2 ماه آینده قطعات آن وارد شود و تا بهمن ماه در صورت عدم بروز مشکل تولید آن انجام شود.

مدیرعامل هلدینگ هپکو به موضوه سهام شرکت مس طارم اشاره کرده و اظهار داشت: در زمان خصوصی‌سازی سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه معادن در شرکت انجام شد که یکی از آنها خرید سهام شرکت مس طارم بود. با حضور در شرکت نسبت به تثبیت 26 درصد سهام مس طارم اقدام و امروز مالکیت این سهام در اختیار هپکو است.

فعالان و کارشناسان ارشد بازار سرمایه کشور از خطوط تولید و مونتاژ شرکت هپکو بازدید کردند. در پی بازگشت شرکت هپکو به چرخه تولید پس از یک دهه رکود و توقف تولید و به سود نشستن آن پس از 15 سال، مدیران شرکت‌های بورسی و سرمایه‌گذاری کشور برای بازدید از این شرکت اعلام آمادگی کردند. این گروه 30 نفره از فعالین بازار سرمایه کشور، در جریان سفر به اراک، از خطوط تولید و مونتاژ هپکو و شرکت خدمات پس از فروش (هسکو) بازدید کردند.

شرکت هپکو در سال 1351 در زمینی به وسعت 90 هکتار با هدف مونتاژ ماشین‌آلات راه‌سازی در اراک تأسیس و از سال 1354 شروع به فعالیت کرد. این شرکت 25 نوع ماشین‌آلات راه‌سازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید می‌کند که 8 نوع از محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی همانند ژاپن، آلمان، سوئد تولید می‌شود. هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال 1385 به بخش خصوصی واگذار شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز