خبرگزاری کار ایران

افزایش ۴۰ درصدی قیمت لوازم خانگی / سهم شرکت‌های ایرانی در بازار لوازم خانگی ۱۴۰۲ کوچکتر می‌شود

افزایش ۴۰ درصدی قیمت لوازم خانگی / سهم شرکت‌های ایرانی در بازار لوازم خانگی ۱۴۰۲ کوچکتر می‌شود
کد خبر : ۱۳۴۶۳۹۳

کارشناس صنعت لوازم خانگی می‌گوید: سال ۱۴۰۲ سال سختی برای تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان لوازم خانگی است چراکه سیاست وزارت صمت در برابر کاهش تسهیلات دهی، فقط افزایش هزینه‌های تولید و افزایش مالیات ستانی از این صنعت است.

به گزارش ایلنا، نقل از اقتصاد 24، لوازم خانگی در شرایطی که بسیاری از صنایع مختلف کشور با افزایش افسارگسیخته نرخ ارز دست‌وپنجه نرم می‌کنند، همچنان با رکودی سنگین مواجه است. گرانی نرخ دلار و نبود نقدینگی کافی در اختیار تولید کنندگان و همچنین کاهش قدرت خرید مردم، سبب شده است تا قیمت انواع لوازم خانگی از جیب مردم بیشتر شود.

از سال گذشته تولیدکنندگان محصولات لوازم خانگی با تامین و خرید انواع مواد اولیه به دلیل افزایش نرخ ارز با مشکل جدی روبرو هستند، بحرانی که می‌تواند کل صنعت لوازم خانگی را در سال ۱۴۰۲ دربرگیرد.

در همین رابطه احسان فدایی، کارشناس صنعت لوازم خانگی اظهار کرد: صنعت لوازم خانگی در سه بخش تولید، توزیع و مصرف کننده سال سختی را پشت سر گذاشته است.

وی گفت: در بخش تولید اگرچه در سال ۱۴۰۱ رونق نسبی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد شد و به لطف عدم حضور شرکت‌های خارجی، بازار در اختیار برندهای داخلی قرار گرفت و حاشیه سود بیشتری به بخش تبلیغات و بخش بالندگی به دست آمد اما این موضوع برای یکی دو برند اتفاق افتاد.

تولید لوازم خانگی همچنان درگیر مشکلات

فدایی در ادامه با بیان اینکه حضور کالاهای قاچاق در بازار قدرت مانور را از شرکت‌های ایرانی در بازار مصرف گرفت، تصریح کرد: اکثریت شرکت‌های تولیدی لوازم خانگی در کشور (۲۵۰ شرکت فعال) نتوانستند از وضعیت موجود استفاده کافی ببرند و رونق و حاشیه سود برای این شرکت‌ها تقریباً هیچ بود.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی تأکید کرد: تسهیلات حداقلی دولت به تولید کنندگان لوازم خانگی، افزایش هزینه‌های تولید همزمان با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نوسان نرخ ارز جهت واردات قطعات برای توسعه این صنعت، سه چالش بزرگ و مهم برای تولید کنندگان لوازم خانگی در سال ۱۴۰۱ بود.

سردرگمی توزیع کنندگان لوازم خانگی در بازار

به گفته فدایی، در ادامه مشکلات بخش تولید لوازم خانگی، موضوع توزیع محصولات این صنعت هم در سال گذشته با چالش‌های سنگینی مواجه بود.

وی، افزایش مالیات را نیز یکی از مشکلات مهم توزیع کنندگان لوازم خانگی توصیف کرد که در سال گذشته وضعیت عرضه این محصولات را در سراسر کشور دچار یک سردرگمی کرد و افزود: افزایش شدید قیمت تمام شده یک محصول لوازم خانگی و قیمت نهایی آن با نرخ محاسبه مالیات (۵ میلیارد تومان) از میزان مبادلات آن فراتر رفته و مالیات تکلیفی به جای مالیات اختیاری دردسر جدیدی را برای توزیع کنندگان لوازم خانگی ایجاد کرد.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه داد: تورم و گرانی در اقتصاد عامل دیگر آسیب رسان به بخش توزیع لوازم خانگی بود چراکه کاهش قدرت خرید مردم باعث کاهش مبادلات در بازار لوازم خانگی شد و از سوی دیگر برخی از شرکت‌های مطرح با ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای قدرت مانور محصولات را در فروشگاه‌های خُرد سطح شهرها گرفت و همین دلیلی بر کسادی بازار توزیع لوازم خانگی و کاهش قدرت فروش خُرده فروشان سطح شهرها شده است.

به اعتقاد فدایی، این موضوعات دلیلی بر عرضه کالاهای قاچاق در بازار شد چراکه فروشندگان لوازم خانگی در برابر برندشاپ‌ها توان ایستادگی و رقابت نداشتند و ناچار به دنبال عرضه کالاهای قاچاق و غیر رسمی با سود بیشتر شدند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر