در پی سوانح متعدد ریلی در لرستان؛
بازسازی خطوط راه آهن لرستان شتاب میگیرد
در شرایطی که شبکه ریلی میتواند برای لرستان به عنوان یک فرصت مغتنم شمرده شود این روزها به واسطه فرسودگی خطوط این پتانسیل به یک چالش و معضل تبدیل شده است.
راه آهن یکی از زیرساختهای مهم شبکه حمل و نقل است، شبکهای که لازمه توسعه و پیشرفت یک منطقه به حساب میآید.
به گزارش خبرنگار ایلنا از دورود، خطوط ریلی در لرستان سابقهای به اندازه عمر راه آهن در ایران دارد، چرا که به واسطه موقعیت استراتژیک این استان در نقشه جغرافیای کشور، لرستان یکی از گلوگاههای راه آهن برای اتصال شبکه ریلی از مرکز به جنوب کشور است.
در شرایطی که شبکه ریلی میتواند برای لرستان به عنوان یک فرصت مغتنم شمرده شود این روزها به واسطه فرسودگی خطوط این پتانسیل به یک چالش و معضل تبدیل شده است، چالشی که در هشت ماه نخست امسال ۹ بار باخروج قطارهای باری از خط دردسرهای بزرگی را به وجود آورده است.
خوشبختانه این سوانح ریلی تاکنون خسارات جانی را به دنبال نداشته است اما نمیتوان منکر این قضیه شد که خطری قطارهای مسافربری در حال تردد را تهدید نمیکند.
بروز این سوانح متعدد در یک فاصله زمانی کوتاه باعثشد تا مسئولان با شتاب بیشتری پروژه بازسازی خطوط راه آهن لرستان را در دستور کار قرار دهند، پروژهای که تأمین اعتبارات آن میبایست از سوی راه آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران و از ردیف اعتبارت ملی انجام شود.
سوانح ریلی؛ علت بیاعتمادی مردم
یکی از شهروندان دورودی در خصوص وضعیت راه آهن لرستان به ایلنا میگوید: وجود راه آهن در شهرستان دورود توانسته است خدمات خوبی را در بخش حمل و نقل به مردم ارائه دهد و در نوع خود وجود چنین زیرساختی در این منطقه میتواند باعثشکوفایی اقتصادی شود.
«صدیقه موسوی» با اشاره به حوادثمتعدد ریلی در راه آهن لرستان ادامه میدهد: خوشبختانه در این سوانح آسیب جانی به کسی وارد نشد اما در صورت وقوع یک حادثه برای یکی از قطارهای مسافربری در حال تردد خسارات جبران ناپذیری وارد میشود که بیاعتمادی مردم را برای استفاده از این نوع وسیله نقلیه در پی دارد.
وی ادامه میدهد: نباید این سوانح به گونهای رخ دهد که مردم اعتماد خود را نسبت به قطار از دست بدهند چرا که از گذشته راه آهن به عنوان یکی از وسائط حمل و نقل با امنیت به حساب میآمد.
پایان بازسازی ۵۰ درصدی خطوط ریلی
مدیرکل راه آهن لرستان به ایلنامی گوید: تاکنون ۵۰ درصد از خطوط ریلی راه آهن لرستان بازسازی شده است و مابقی این خطوط با هزینهای بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان در یک سال آینده بازسازی میشود.
«بیژن علیزاده» میافزاید: راه آهن ناحیه لرستان متشکل از ۱۱ ایستگاه و ۱۵۵ کیلومتر خطوط ریلی اصلی است که تاکنون ۵۰ درصد از این خطوط بازسازی شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه پروژه بازسازی بلاک ایستگاه رودک – دورود به طول ۱۲ کیلومتر آغاز شده است اظهار میکند: این پروژه با استفاده از ریلهای R۶۰ و تروارسهای بتونی B۷۰ با اعتباری بالغ بر هر کیلومتر ۱۵ میلیارد ریال و مجموع طول پروژه ۱۸۰ میلیارد تومان در حال انجام است.
وی میافزاید: اجرای این پروژه افزایش ضریب ایمنی و سرعت، کاهش زمان سیر قطارها، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از بروز سوانح احتمالی را به همراه دارد.
تکمیل پروژه بازسازی با ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار
این مسئول در خصوص مقدار باقی مانده خطوط نیازمند به بازسازی عنوان میکند: از ایستگاه دورود تا ایستگاه تنگ هفت؛ انتهای محدوده راه آهن ناحیه لرستان در جنوب باقی میماند که روند بازسازی ریلها به تدریج انجام میشود.
علیزاده در ادامه اضافه میکند: برای تکمیل پروژه بازسازی خطوط ریلی لرستان به ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و با توجه به کوهستانی بودن منطقه باقی مانده کار بازسازی با مشکلاتی مواجه است و به همین منظور پیش بینی میشود به یک سال زمان نیاز باشد.
نبود بازسازی ریلها از سال ۱۳۳۶ تاکنون
نماینده شهرستانهای دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت راه آهن ناحیه لرستان به ایلنامی گوید: راه آهن سراسری که از لرستان و شهرستانهای دورود و ازنا عبور میکند با مشکلات بسیار جدی مواجه است چرا که از سال ۱۳۳۶ تاکنون اقدامات جدی برای حفظ و نگهداری و تعمیرات اساسی خطوط ریلی این ناحیه انجام نشده است.
۹ سانحه در سالجاری
«عباس قائدرحمت» میافزاید: لذا این کم توجهیها در دورههای گذشته سبب شده تا در سال جاری شاهد ۹ سانحه خروج قطار از ریل باشیم که سوانح متعدد در نوع خود یک رکورد بینظیر به حساب میآید.
طرح سوال از وزیر راه در مجلس
وی با بیان اینکه همه مسئولان باید تلاش کنند تا این حوادثرخ ندهد، تأکید میکند: به همراه نماینده محترم اندیمشک در مجلس از وزیر راه و شهرسازی در خصوص این سوانح سوال کردهایم و پی گیری این موضع نیز هستیم.
این مسئول تصریح میکند: جلساتی را در خصوص وضعیت راهآهن لرستان با مدیرعامل راهآهن کشور برگزار کردهایم و مشکلات این خطوط را در این جلسات مطرح و در نهایت اعلام کردهاند که ظرف امسال و سال آینده با تأمین اعتباری در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان این اتفاق مهم اجرایی میشود.
لزوم دو خطه شدن راه آهن لرستان
وی میگوید: با توجه به کوهستانی بودن منطقه کار بازسازی خطوط با دشواریهای خاصی مواجه است چرا که علاوه بر اجرای عملیات اجرایی، نباید تردد با مشکل مواجه شود.
قائدرحمت در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم اجرای دو خطه شدن خطوط ریلی لرستان میافزاید: با توجه به اهمیت زیرساختهای راه در توسعه کشور و همچنین اینکه پروژه دو خطه شدن خطوط ریلی از تهران تا اراک در حال انجام است امتداد این مسیر تا شهر دورود میتواند به توسعه منطقه و کشور در بخش راه کمک شایانی داشته باشد.
گزارش توحید واشانی ایلنا لرستان