خبرگزاری کار ایران

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه لرستان تاکید کرد ؛

لزوم ارائه آموزش‌های صحیح مراقبت از سلامت دهان و دندان به دانش‌آموزان

لزوم ارائه آموزش‌های صحیح مراقبت از سلامت دهان و دندان به دانش‌آموزان
کد خبر : ۱۵۳۲۵۱۸

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه لرستان گفت: ارائه آموزش‌های صحیح مراقبت از سلامت دهان و دندان در کاهش پوسیدگی و حفظ سلامت دندان‌ها بسیار موثر است.

به گزارش ایلنا، سعیده کمالوند با تاکید بر لزوم مراقبت از سلامت دهان و دندان در دانش آموزان اظهار داشت: رعایت بهداشت دهان و دندان و تغذیه مناسب در حفظ سلامت دهان و دندان بسیار موثر است.

وی افزود: ارائه اطلاعات و آموزش های صحیح درباره مراقبت از دهان و دندان به دانش‌آموزان علاوه بر ایجاد عادات بهداشتی در جامعه نقش موثری در حفظ سلامت دندان‌ها و پیشگیری از پوسیدگی دندان و بروز بیماری های لثه دارد.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت لرستان با اشاره به اینکه مسواک زدن و استفاده از نخ دندان مهمترین عوامل حفظ بهداشت دهان و دندان هستند، گفت: دانش‌آموزان لازم است روزانه چند مرتبه (حداقل دوبار، یکبار شب قبل از خواب و یکبار صبح) مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنند.

کمالوند با بیان اینکه استفاده موضعی از فلوراید نیز از مهم ترین راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان ها است، خاطرنشان کرد: فلوراید یک ماده طبیعی است که در ساختمان دندان نفوذ کرده و باعث افزایش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی میشود.

وی افزود: فلوراید معمولا از طریق  آب آشامیدنی، بعضی میوه‌ها(به و آلو و...) سبزیجات( جعفری، کاهو، سیر و...) غذاهای دریایی( ماهی، میگو و...) و چای به بدن ما می‌رسد اما می‌توان از طریق خمیردندان حاوی فلوراید، دهانشویه سدیم فلوراید، ژل وارنیش فلوراید و... به صورت موضعی از آن استفاده کرد.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه لرستان با اشاره به تاثیر تغذیه مناسب در حفظ سلامت دهان و دندان‌ها، عنوان کرد: یکی از عوامل مهم ایجاد پوسیدگی دندان مواد قندی هستند، قندهای موجود در مواد غذایی مختلف یا نوشیدنی ها، دارای خاصیت پوسیدگی زایی متفاوتی هستند.

کمالوند افزود: قندهای موجود در موادغذایی مانند عسل، آب میوه، شکر، شیرینی، نوشابه‌ها و بیسکوییت بسیار پوسیدگی زا هستند و توصیه میشود دانش‌آموزان بعد از مصرف اینگونه خوراکی ها دندان های خود را مسواک بزنند و درصورتیکه به مسواک دسترسی نداشتند چندین مرتبه دهان خود را با آب بشویند.

وی تاکید کرد: دانش‌آموزان بدانند بعد از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی مانند آب پرتقال نباید فورا دندان‌ها را مسواک کرد و برای مسواک زدن باید مدتی صبر کرد، چراکه این کار میتواند باعث سایش و آسیب به دندان‌ها شود.

کمالوند گفت: استفاده از غذاهای حاوی کلسیم، مثل ماست کم چرب و پنیر، غذاهای حاوی فلوراید و غذاهای سفت و حاوی فیبر مثل میوه و سبزیجات خام همزمان با سایر مواد غذایی تاثیر مثبتی در کاهش پوسیدگی زایی دندان‌ها خواهد داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز