خبرگزاری کار ایران

مدیر کل محیط زیست لرستان خبر داد:

برنامه ریزی محیط زیست لرستان برای حفاظت از سمندر لرستان

برنامه ریزی محیط زیست لرستان برای حفاظت از سمندر لرستان
کد خبر : ۱۴۷۲۰۷

محیط زیست لرستان، به‎منظور حفظ و نگهداری از حیات وحش بکر استان و بخصوص نگهداری گونه های کمیاب از جمله سمندر لرستان، اقدامات پیش‎گیرانه‎ای را اتخاذ کرد.

محیطزیست لرستان، به‎منظور حفظ و نگهداری از حیات وحش بکر استان و بخصوص نگهداری گونه‌های کمیاب از جمله سمندر لرستان، اقدامات پیش‎گیرانه‎ای را اتخاذ کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آّباد، «مدیر کل محیط زیست لرستان گفت: این اداره‎‎ی کل، به‎منظور حفظ و نگهداری از حیات وحش بکر استان و بخصوص نگهداری گونه‌های کمیاب از جمله سمندر لرستان، اقدامات پیش‎گیرانه‎ای را اتخاذ کرد.

محمد بازگیر» گفت: گونه‎ی سمندر لرستانی یکی از زیبا‌ترین گونه‎های سمندر بوده و جزء خزانه ژنتیکی با ارزش فون دوزیستان ایران است.

وی اضافه کرد: سمندر لرستانی نخستین بار در سال ۱۹۳۸ توسط Kaiser از شمال منطقه‎ی شه‎بازان استان لرستان یافت شد.

او گفت: سمندر لرستانی گونه‎ی آندمیک استان لرسنان می‌‎باشد که در سال ۱۳۸۹ در پانزدهمین نشست «متعهدین کنوانسیون تجارت جهانی گونه‎های در معرض خطر انقراض(سایتس)» قرار و به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و با حمایت تمامی کشورهای عضو در ضمیمه شماره یک کنوانسیون گنجانده‎شد که تجارت جهانی آن را ممنوع می‌‎سازد.

بازگیر اضافه کرد: جذابیت ظاهری این گونه و عدم آگاهی مردم در مورد اهمیت آن از جمله مسائلی است که باعثتشدید آسیب به گونه و زیستگاه‎های آن می‌‎شود.

وی گفت: از طرفی با فرارسیدن ایام نوروز و فصل بهار این گونه‎ی منحصر بفرد در این ایام در زیست‎گاه‎ خود بیشتر ظاهر می‌‎گردد که این خود فرصتی برای انسان‎های نا‌آگاه به مسائل محیط زیست است که به باور غلط آن را برای سفره هفت سین خود انتخاب و گروهی دیگر برای قاچاق آن به خارج از کشور اقدام می‌‎کنند، که همه‎گی این‎‌ها کار ما را دشوار می‌‎سازد.

مدیر کل محیط زیست لرستان بیان داشت: این اداره، بنا بر وظیفه سازمانی خویش در حفظ و نگهداری از حیات وحش بکر ایران اسلامی به خصوص سرزمین لرستان که دارای گونه‎های منحصر بفردی است، اقدامات اساسی را در این چند سال انجام داده که از جمله مهم‎‌ترین این اقدامات می‌‎توان به ایجاد پاسگاه محیط‎بانی برای سمندر لرستانی، ارتقای منطقه سمندر لرستانی به عنوان منطقه شکار و صید ممنوع، گشت‎های ویژه کنترل و نظارت توسط یگان‎های محیط‎بانی اشاره کرد.

بازگیر در ادامه گفت: از همه مهم‎‌تر تخصیص جریمه‎ی مبلغ دو میلیون ریالی ویژه برای سمندر لرستانی، توسط شورای عالی محیط زیست اشاره کرد.

وی گفت: در سال‎جاری یگان‎های اجرایی استان طی یک عملیات ویژه در استان مرکزی توانستند یک قاچاقچی سمندر را که مبادرت به خرید و فروش تعداد پانصد سمندر لرستانی نموده بود، بر اساس همین جرائم جدید جریمه کند.

بازگیر تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع، جلسه‎ی ویژه‎ایی با حضور معاونت فنی، معاونت نظارت و پایش، رییس اداره محیط طبیعی، فرمانده یگان و دیگر کار‌شناسان اداره محیط زیست لرستان تشکیل و برنامه‎های حفاظت از سمندر لرستانی تدوین شد.

او اظهار امیدواری کرد: با یاری خدای متعال بتوانیم با کارهای کار‌شناسی، این گونه منحصر بفرد و آندمیک استان لرستان را از موج هجوم قاچاقچیان و افراد نا‌آگاه در ایام تعطیلات نوروز حفظ کنیم.

بازگیر هشدار داد: هر گونه خرید و فروش سمندر لرستانی طبق قوانین جدید سازمان حفاظت محیط زیست جرم محسوب می‌شود و با متخلفین برخورد قانونی، شامل حبس و جریمه نقدی صورت می‌‎گیرد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز