جلسه مدیر کل آموزش و پرورش لرستان با مدیر کل امور اجتماعی استانداری
مدیر کل امور اجتماعی استانداری لرستان: آموزش و پرورش باید سیاستهای عمومی دولت را مد نظر داشته باشد و سیاست دولت اعتدال، پرهیز از افراط و تفریط است و این شعار میتواند سرلوحه مربیان در تربیت دانشآموزان هم باشد.
مدیر کل امور اجتماعی استانداری لرستان: آموزش و پرورش باید سیاستهای عمومی دولت را مد نظر داشته باشد و سیاست دولت اعتدال، پرهیز از افراط و تفریط است و این شعار میتواند سرلوحه مربیان در تربیت دانشآموزان هم باشد.
به گزارش ایلنا از خرم آباد، مدیر کل آموزش و پرورش لرستان گفت: آموزش و پرورش در جوامع امروزی کلیدیترین نهاد آموزشی در جهت توسعه همهجانبه بهشمار میرود چرا که در پرتو آموزش است که انسانها متحول میشوند.
«سید حجتالله کلانتری» افزود: بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه است که نظم و انضباط اجتماعی حالت نهادی به خود میگیرد و عامه مردم به طرف فرهنگ ترقی و توسعه حرکت میکنند.
وی بیان داشت: انسان باید ارزش پیدا کند و تربیت او مبنای توسعه قرار گیرد، چون هدف از آموزش و سرمایهگذاری آموزشی کشف و توسعهٔ منابع انسانی در جهت تعالی بخشی ارزشها و استعدادها و بهینه کردن آنهاست و محور اصلاحات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در کلیه ممالک توسعه یافته، انسان بوده و میباشد.
مدیر کل آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: آموزش مهمترین رکن برنامهریزی جامعه است و کلیدیترین عنصر در توسعه یک جامعه مردم آنجامعه هستند که باید از فرهنگ، آگاهی و مهارتهای گوناگون برخوردار باشند.
کلانتری افزود: به عقیدهٔ بسیاری از دانشمندان تعلیم و تربیت، وظیفه آموزش و پرورش، تربیت شهروندانی است که بتوانند برای رشد و شکوفایی جامعهٔ مردمسالار و تجدید بنای آن تلاش کنند.
وی گفت: نظام آموزشی مردمسالار، درصدد تربیت نسلی است که بتواند در دنیای پیچیدهٔ کنونی، هم بر سرمایهٔ دانش خود بیافزاید و هم با افزایش قابلیت همبستگی و نقشپذیری خود در ایجاد فضای گروهی که مسئولیت چندجانبه و جمعی به بار میآورد، کوشش نماید.
مدیر کل آموزش و پرورش لرستان بیان داشت: در چنین جامعهای از ما میخواهند که همه با هم برای درک دنیای یکدیگر تلاش کنیم و چشمانداز مشترکی بسازیم که ما را قادر میسازد از یکدیگر بیاموزیم و درحالی که واقعیت کثرتگرایی را حفظ میکنیم بر خود حکومت کنیم. تعلیم و تربیت در جامعهٔ اسلامی بر توسعهٔ فرایند آموزش مردمسالاری دینی تکیه دارد؛ فرایند پویایی که هم میتواند به حالت انسجام و وابستگی درونی فرد عقل او و کارکردهای اجتماعی او بیندیشد و هم میتواند او را به ارزشهای اخلاقی و اصول اعتقادی که در جهت تکریم مقام و منزلت انسانی قرار دارد، پایبند نماید.
کلانتری با اشاره به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش گفت: مبنای عملکردی ما در بحت ساماندهی نیروی انسانی و نقل و انتقالات در نظر گرفتن اطلاعات سیستم بکفا و سناد بوده و از اعمال نظر و سلیقه شخصی پرهیز شده است.
وی آسیب جدی در آموزش و پرورش را بیاعتمادی فرهنگیان نسبت به حوزه ستادی اعلام کرد و گفت: با تکیه بر اصول قانونمداری و عدالتمحوری کارهای خوبی انجام گرفته و امروز شاهد رضایت نسبی همکاران نسبت به عملکرد حوزه ستادی هستیم.
کلانتری با اشاره به اینکه خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی بهویژه قشر شریف فرهنگیان عبادت است گفت: با این دیدگاه تمام لحظات، حضور در پیشگاه باری تعالی و مقدس میشود و باید قدر این فرصتها را دانست.
مدیر کل امور اجتماعی استانداری لرستان نیز در دیدار با مدیر کل آموزش و پرورش لرستان گفت: نقش آموزش و پرورش در جامعه پذیری قوانین و مقررات غیر قابل انکار است و به همین دلیل درونی کردن ارزشها با فعالیت سازمانهای فرهنگی از جمله آموزش و پرورش حاصل میشود.
مدیر کل امور اجتماعی استانداری لرستان اظهار داشت: آموزش و پرورش باید سیاستهای عمومی دولت را مد نظر داشته باشد و با اشاره به سیاست دولت تدبیر و امید افزود: سیاست دولت اعتدال، پرهیز از افراط و تفریط است و این شعار میتواند سرلوحه مربیان در تربیت دانشآموزان هم باشد.
طهماسبی نقش رسانهها و مطبوعات محلی را در اشاعه برنامهها و سیاستهای آموزش و پرورش مهم خواند و گفت: با تعامل با رسانهها و مطبوعات ظرفیت خوبی برای اشاعه و گسترش برنامههای آموزش و پرورش ایجاد خواهد شد.
«فرهاد طهماسبی» افزود: انتقال ارزشها، گرایشها، هنجارها و آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی، به منظور اجتماعی کردن نسلهای جدید جامعه صورت میگیرد.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش رسمی، وسیله مهمی برای تبدیل یک جامعه نامتجانس به جامعهای یگانه و یکپارچه، از طریق توسعه و تقویت فرهنگ و هویت مشترک است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان با بیان این مطلب که آموزش و پرورش میتواند منشأ تغییرات اجتماعی نیز باشد گفت: هر جامعه دستخوش تغییر و دگرگونی است. در اغلب جوامع، تغییر با پیشرفت مرتبط تلقی شده و از آموزش و پرورش انتظار میرود که جامعه را در نیل به پیشرفت یاری رساند.
طهماسبی تصریح کرد: گسترش آموزش و پرورش و اهمیت یافتن دانش فنی و تخصصی در دورههای بازسازی و توسعه جامعه، میتواند به پیدایی نخبگان جدید، و در نتیجه، به تحول در سلسلهمراتب قدرت و منزلت منجر شود.
وی افزود: توقع ما از آموزش و پرورش این است که در خصوص تقویت کرامت انسانی نیروی انسانی خود که شامل فرهنگیان و دانشآموزان میشود گام بردارد. وی گفت: نظر به حساسیت و اهمیت ویژهای که آموزش و پرورش دارد اولین دیدار ما در حوزه کاری با آموزش و پرورش ترتیب داده شده است.
طهماسبی اضافه کرد: در بحثآموزش باید مهمترین سیاست آموزش و پرورش کیفیت و ارتقاء سطح آموزش باشد و در بحثپرورش هم تعمیق ارزشها و اصول است که باید با حساسیت و ظرافت در وجود دانشآموزان نهادینه شود.
وی کار تربیتی را حساس و مهم برشمرد و گفت: باید در تربیت جامعیت وجود داشته باشد و از یکجانبهنگری پرهیز شود.