ارائه «خدمات مشاوره» یکی از راهکارهای توانمندسازی کسبوکارهاست
ارائه خدمات مشاورهای از سوی بانکها عمدتاً در راستای تحقق دو هدف کلیدی صورت میپذیرد: «توانمندسازی و ظرفیتسازی برای مشتریان از طریق برقراری ارتباط مؤثر دوسویه میان بانک و مشتریان» و «ارزشآفرینی و کسب درآمد برای بانک».
به گزارش ایلنا، بانکها و مؤسسات مالی در سراسر جهان دریافتهاند که حفظ مزیت رقابتی و ارتقاء جایگاهشان در گرو ارائه خدماتی فراتر از صرفاً ارائه خدمات مالی به مشتریان است؛ بر همین اساس، سنگبنای استراتژیهای خود در حوزه کسبوکار را بر طراحی و ارائه بستهای جامع از خدمات غیرمالی نوآورانه بنا نهاده و از این رهگذر، در صدد توسعه و تطبیق خدمات خود متناسب با نیازهای متنوع مشتریان برآمدهاند. ارائه «خدمات مشاوره» به کسبوکارها یکی از اثربخشترین انواع خدمات غیرمالی در حوزه بانکداری به شمار میرود و بهمنزله یکی از راهکارهای توانمندسازی کسبوکارها در سطح جهانی مورد پذیرش واقع شده است.
ارائه خدمات مشاوره از سوی بانکها عمدتاً در راستای تحقق دو هدف کلیدی صورت میپذیرد: «توانمندسازی و ظرفیتسازی برای مشتریان از طریق برقراری ارتباط مؤثر دوسویه میان بانک و مشتریان» و «ارزشآفرینی و کسب درآمد برای بانک». اجرای صحیح و کارشناسیشده فرآیندهای خدمات مشاوره، مزایای مهمی همچون تخصیص بهینه منابع بانکی، جلوگیری از اتلاف سرمایه، کاهش معوقات بانکی، کاهش ریسک اعتباری، و خلق ارزشافزوده برای کسبوکارها را در پی خواهد داشت. بدینترتیب میتوان انتظار داشت برنامهریزی و سرمایهگذاری در راستای اشاعه خدمات مشاوره، وضعیتی برد-برد را برای طرفین (بانک و مشتری) به ارمغان آورد.
امروزه با متنوع و پیچیده شدن محصولات مالی، مشتریان به اطلاعات بیشتری نیاز دارند تا بتوانند درباره خرید محصولات مالی تصمیمات مناسبتری را اتخاذ نمایند. توصیه ها و مشاوره مالی الزاماً راه حل نیستند بلکه ممکن است ابزاری جهت یافتن راه حل باشند. این دسته از خدمات که توسط بانکهای پیشرو دنیا به مشتریان ارائه می شود جزء نیازهای سطح بالا خدمات بانکی حساب می شوند. جمعبندی حوزههای ارائه مشاوره در بانکهای پیشروی جهان حاکی از آن است که این مشاورهها عمدتاً در قالب دو گروه اصلی «خدمات مشاوره کسبوکار» و «خدمات مشاوره سرمایهگذاری» قابل ارائه میباشند. در تفکیکی دقیقتر، «مشاوره کسبوکار» دربرگیرنده حوزههای عارضهیابی، مالی، فناوری، تأمین مالی، مدیریت استراتژیک، فروش و بازاریابی، برندسازی، بازسازی و نوسازی، منابع انسانی، ساختار سازمانی، تجارت بینالملل، محیطزیست و انرژی؛ و «مشاوره سرمایهگذاری» غالباً مشتمل بر حوزههای مدیریت ثروت و دارایی، جذب سرمایهگذار خارجی، مدیریت ریسک، تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، صرافی و لیزینگ است.
در ایران نیز ارایه خدمات مشاورهای موردتوجه بانکهای کشور قرار گرفتهاست. بهعنوان مثال بانکپاسارگاد از سال 1398 ارائه خدمات مشاورهای را بهعنوان بعد چهارم- در کنار ارایهی خدمات اعطای تسهیلات ارزانقیمت، گشایش اعتبار اسنادی داخلی و صدور انواع ضمانتنامه- به طرح بسته حمایتی خود افزودهاست. در راستای این خدمت و با توجه به لزوم آشنایی هرچه بیشتر بنگاههای اقتصادی با ابزارهای متنوع بانکی و تامین مالی، کارشناسان در این بانک ضمن تلاش برای شناخت دقیق بنگاهها و تطبیق محصولات و خدمات متنوع بانکی با نیازهای آنها، بهترین راهکارها را با کمترین قیمت تمام شده به آنها معرفی میکنند.