مومن واقفی:
ورود ایران کیش به شاپرک 2 قدرتمند بود
نوش آفرین مومن واقفی نماد یکی از زنان موفق در عرصه مدیریت حرفه ای درکشور است. او اینبار در ردای مدیر عاملی هلدینگ فناوری بانک تجارت به گفتگوی با ما مینشیند.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ایران کیش ، از مومن واقفی درباره همکاری های اخیر ایران کیش و شرکت خدمات انفورماتیک سوال می کنیم و البته گریزی بــه تعاملات اخیر با بانک تجارت هم می زنیم. او از حضور پرفروغ ایران کیش در شــاپرک 2 میگوید و البته اتفاقات خوبی که در مباحثی مانند احزار هویت غیرحضوری، آسان پرداخت و.... رخ داده است.
خانم مومــن واقفی برای اولین بار اســت که همکاری یک شــرکت پرداخت با شــرکت خدمــات انفورماتیک صورت می گیرد چرا ایران کیش برای این کار انتخاب شده است؟
شرکت ایران کیش شرکتی است که همواره توانسته نقش پیشرو در فضای صنعت پرداخت کشور داشته باشد. طبیعی است که این نقش ویژه، شرکت های بزرگ را به همکاری با ایران کیش ترغیب میکند. شرکت خدمات انفورماتیک به نوعی پیمانکار بانک در بحث نگهداری مرکز سوئیچینگ است اما در حال حاضر این تمایل وجود دارد تا زمینه های همکاری بیشــتری را فراهم کنیم. انتخاب ایران کیش نیز در این زمینه به دلیل پیشــرو بودن این شرکت در فضای بازار و طرح های نوآورانه ای اســت که می دانیم در یکسال اخیر همکاران ایران کیش با جدیت دنبال می کنند. به نظر می رســد این تعامل می تواند تحول خیلی خوبی را هم در صنعت پرداخت و هم برای بانک تجارت به عنوان یکی از سهامداران عمده ایران کیش رقم بزند.
چه قدر مبحث شاپرک 2 در این همکاری ها مطرح است؟
در بحث شاپرک 2 ایران کیش اولین شرکتی بود که اعلام آمادگی کرد و هم راستا با شرکت خدمات، مسیر را پیمود تست ها را پشت سر گذاشت و ارتقای سوئیچ شکل گرفت. در این زمینه هم افزایی بســیار خوبی وجود داشت، البته ورود اولین شــرکت پرداخت در این زمینه نیز بار مسائل فنی قابل توجهی به ســمت ایران کیش آورد. اما تیم این شــرکت از عهده حل آن به خوبی برآمد. از ســویی دیگر امیدواریــم که بتوانیم این فضای پیشــرو را با همکاری و تعاملی که با شــرکت خدمات انفورماتیــک داریم ادامه دهیم.
تعاملات ایران کیش با بانک تجارت تا چه میزان اهداف این شرکت و بانک را به صورت توامان محقق میکند؟
شــرکت ایران کیش جدای از نقشــی که بــه عنوان یک شــرکت PSPدر حوزه شــبکه پرداخت دارد نقش ویژه ای هم در گروه شــرکتهای فن آوری هلدینگ بانک تجارت داشــته، موضوعی که کمک شایان توجهی به ما در حوزه ســرویس های ارزش افزوده خواهد کرد. باتوجه به تجربه خیلی خوب و در واقع پتانسیل سرمایه های انسانی بسیار ارزشــمندی که در ایران کیش وجود دارد این شرکت هم در نوآوری و هم در ارائه ســرویس ها بــه صورت چابک، نقش خیلی خوبی را توانســته ایفا کنــد، این دو ویژگی نوآوری و چابکی بــرای بانک تجارت، خلق ارزش ویژه ای داشته است.
ایران کیش در بحث احراز هویت غیر حضوری تا چه میزان خواسته بانک تجارت را تحقق بخشید؟
یکــی از ویژگی های خیلی خوبی که این شرکت در بحث احراز هویت غیر حضوری داشــت، تولید صفر تا صد و بومی ســازی این محصول بوده است. این ویژگی را خیلی از شــرکت ها ندارند و عموما از محصولات خارجی اســتفاده می کنند. اما در ایران کیش محصول بومی داریم که کار علمی بسیار خوبی هم روی آن صورت گرفته است. ایران کیش روی مباحثی مانند ETF و دارو پراخت یا آسان خرید هم تعاملات بسیار خوبی با بانک تجارت انجام داده آنچه که وجود دارد ترکیب ایده های خلاقانه و به چابکی رساندن این ایده ها و تبدیلش به محصول است که همگی از ویژگی های بارز ایران کیش به شــمار می آید و جا دارد از زحمات تک تک همکاران عزیز، مدیریت و هیئت مدیره محترمشان تشکر کنم.
بانک تجارت به واســطه پتانســیلهایی که درایرانکیش هســت نگاه ویژه ای به این شــرکت دارد و تاکنون پاسخ این نگاه ویژه را نیز به بهترین نحو گرفته اســت. در حوزه توســعه محصولات نرم افزاری از تجربه قبلی ایران کیش برای توسعه یکسری از محصولات استفاده می کنیم که با برند بانک تجارت عرضه خواهد شد اما در واقع از زحمات ارزشمنددوستان ایران کیش بهره میبریم .
مزیــت ایران کیــش نســبت به ســایر شــرکت ها را در چه میبینید؟
واقعیت این اســت که مهمترین مزیت رقابتی، ترکیب دو ویژگی نوآوری و چابکی است و اینکه محصولات نوآورانه را در حــوزه فناوری های نوین در یک بازه زمانی کوتاهی به محصول می رســاند. تبدیل ایده بــه محصول در زمان اندک و تجربه دوستان متخصص ایران کیش از جمله این مزیت هاست .
پیشــتر بازدیــدی هــم از واحــد نگهــداری و تعمیــرات ایران کیش داشتید نظرتان در اینباره چیست؟
کاری کــه در نگهــداری و تعمیرات انجام میشــود از دو جنبه خیلی مهم اســت. نخست اینکه در این واحد، خط تولید نگهداری و رفع اشکال پوزها را به وجود آوردیم. اما ویژگی مهمترکه میتوانیم به آن اشــاره کنیم بومی سازی دستگاه هاست.
یکی از سیاســتها ی ایران کیش در سال 99 توجه ویژه روی IPG بوده است چه قدر این توجه فایده عملی داشت؟
طبیعتا آینده دســتگاه های پرداخت به سمت درگاه های غیر حضوری و ســرویس های موبایل پیــش می رود. این سیاست از یک ســال پیش مورد توجه ایران کیش هم بوده اســت. خوشــبختانه ما میبینیم که بخشی از اهدافی که دراین مسیر تعریف کرده بودیم محقق شده است. در IPG هم شاهد رشــد ایران کیش بودیم که امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. با بازاریابی و اســتراتژی های مشخص این حوزه مســیر طی می شــود فکر میکنم که ما سال آینده ســهم خیلی خوبی در بازار و در حوزه تراکنش های غیر حضوری داشته باشیم.
آینده ایران کیش در سال1400 را چه طور میبینید؟
آینــده ایران کیش قطعا به وجود ســرمایه های انســانی، مدیریت ارشدی که فضا را راهبری میکند و خوشبختانه هیئت مدیره همراهی که تمام تلاششان را برای بهبود روزافزون به کار میبرند بســتگی دارد. در حال حاضر این هم افزایــی در داخــل بانک وجــود دارد و آن نو آوری و خلاقیتی که مستلزم حیات شرکت هایی مثل ایران کیش اســت نیز به شــدت در این شــرکت دیده میشود. من فکر میکنم که این شــرکت بــه زودی میتواند بهترین جایگاه های در صنعت پرداخت کشور را از آن خود کند.