دادستان عمومی و انقلاب قزوین اعلام کرد:
سفرهخانهها میتوانند به پاتوق فرهنگی تبدیل شوند
سفرهخانهها میتوانند با یک مدیریت و برنامه ریزی اصولی به پاتوقی فرهنگی تبدیل شوند.
دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: سفره خانهها میتوانند با یک مدیریت و برنامه ریزی اصولی به پاتوقی فرهنگی تبدیل شوند.
به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین؛ حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی بیان کرد: براساس قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، عرضه قلیان در تمامی اماکن شامل قهوهخانهها، سفرخانهها، اماکن عمومی و پارکها ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
وی ادامه داد: امروزه مصرف قلیان در اماکن سربسته همچون سفره خانههای سنتی یا قهوه خانهها عوارض آن را دو چندان میکند و سلامت اطرافیان به ویژه کودکان و نوجوانان را در معرض خطر جدی قرار میدهد.
دادستان عمومی و انقلاب قزوین اضافه کرد: متأسفانه در استان قزوین، نه تنها متصدیان در سفره خانه به این وظیفه قانونی عمل نمیکنند بلکه خود عرضه هم میکنند و عرضه قلیان با قانون مغایرت اساسی و آشکار دارد و به تمام مراکز بهداشتی، اتحادیهها و غیره اعلام شده است.
وی تصریح کرد: در سالهای گذشته استفاده از قلیان برای سنین بالا محدود میشد، در حالی که در چند سال اخیر ضمن افزایش استفاده از قلیان متأسفانه نوجوانان و جوانان به طرفداران اصلی آن تبدیل شدهاند.
حجت الاسلام صادقی افزود: ارائه قلیان و پرداختن به آن زمینه سایر فسادها را فراهم میکند و بر اساس آمارها، ۵۰ درصد جمعیتی که در سفره خانهها حضور دارند را دختران تشکیل میدهند.
وی با اشاره به اینکه قلیان در سفره خانههای سنتی ذائقه مردم و جوانان را تغییر داده است، افزود: صاحبان این اماکن برای تامین معاش خودشان گزینه سهل الوصولتر که همان استفاده از قلیان است بر سایر گزینهها چون فروش غذای محلی و نوشیدنیهای سالم ترجیح میدهند.
به گزارش روابط عمومی دادگستری قزوین، دادستان عمومی و انقلاب قزوین عنوان کرد: ممنوعیت مصرف مواد دخانی در قهوه خانهها یک موضوع کشوری است که تحقق آن عزم ملی میطلبد و امیدواریم سفره خانهها بتوانند با یک مدیریت و برنامه ریزی اصولی که نشات گرفته از یک قانون مشخص در برخورد با قلیان است، به یک پاتوق فرهنگی تبدیل شوند.
وی یادآور شد: اشاعه مهارتهای زندگی، آموزش حل مسئله، مهارت نه گفتن، قدرت رویارویی با فشار همسالان در سنین نوجوانی و جوانی یک اصل اساسی است که میتواند از طریق رسانهها و دیگر نهادها و سازمانها گسترش پیدا کند.